221158

استاندار زنجان: معدن انگوران زنجان باید جبران خسارت کند

دنیای معدن -استاندار زنجان با تاکید بر لزوم کمک معادن بزرگ مانند انگوران، به توسعه منطقه استقرار خود، گفت: معدن انگوران باید خسارت هایی را که به منطقه وارد کرده است، جبران کند.

به گزارش دنیای معدن ، فتح الله حقیقی شامگاه سه شنبه در جلسه شورای معادن با اظهار تاسف از بی تفاوتی معادن بزرگ نسبت به توسعه محل استقرار خود و کمک به روستاییان، افزود: معادنی مانند انگوران، به جای اینکه کمک قابل توجهی به توسعه منطقه استقرار خود داشته باشند، برای مبلغ ناچیزی هم که مقرر شده است کمک کنند، درخواست قسط بندی می کنند.

وی بر مشخص شدن خدماتی که معدن انگوران در ۱۰ سال گذشته برای منطقه خود داشته است، به عنوان مهمترین مصوبه جلسه شورای معادن استان تاکید کرد و اظهار داشت: میزان فروش و درآمد معدن در ۱۰ سال گذشته و میزان کمک و خدمات آن به منطقه، با تمام جزئیات در جلسه بعدی ارائه شود.

استاندار زنجان تاکید کرد: کمک یک درصدی معادن مِنتی ندارد بلکه وظیفه ذاتی معدن است.

وی با اشاره به عملکرد قابل توجه معادن در سایر استان ها در خصوص کمک به توسعه منطقه استقرار خود، اظهار داشت: هزینه بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیاردی در لیگ برتر فوتبال بعضی از استان ها، از محل درآمد و کمک معادن به ویژه معادن بزرگ است.

حقیقی با تاکید بر اینکه رها کردن معادن عمده و بزرگ و پیچیدن به دست و پای معادن کوچک و ناچیز، اصلاً درست نیست گفت: باید اجازه دهیم آنها فعالیت خود را داشته باشند.

استاندار زنجان در خصوص محل هزینه کرد کمک معادن به توسعه هم افزود: مبالغی که از معادن برای کمک به توسعه منطقه گرفته می شود باید در همان منطقه هزینه شود.

حقیقی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین معادن بزرگ در ماهنشان هستند بنابراین لازم است که هزینه های دریافتی از این معادن، در همان منطقه ماهنشان هزینه شود.

ارائه راهکارهایی برای خدمات معدن انگوران به منطقه خود، از دیگر مصوبات این جلسه بود که به تاکید استاندار زنجان مقرر شد در نشست شورای اداری ماهنشان در روز پنجشنبه آتی ارائه شود.

وی با تذکر به اعضای شورای معادن استان گفت: وقتی شما حق طبیعی مردم را از معدنکاران نگیرید، آنها حتی به پسماند معادن هم رحم نمی کنند.

معادن، بزرگترین مشکلات را برای روستاها ایجاد می کنند

حقیقی با بیان اینکه دلیلی ندارد معدنکاری که برای خودش کار می کند و به فکر روستاییان و توسعه منطقه نیست، از بخشودگی استفاده کند، افزود: با وجود اینکه معادن، بزرگترین مشکلات را برای روستاها ایجاد می کنند، اما هیچ اقدامی هم برای بهبود وضعیت روستاییان، انجام نمی دهند.

مشخص کردن وضعیت معادن و تعیین تکلیف، بررسی پهنه های مناطق دارای پتانسیل زیاد، بررسی و ارائه گزارش کار از میزان کارکرد و درآمد سایر معادن و ارائه لیست معادن در ۱۴۰۰ از دیگر مصوبات این شورا بود که در دستور جلسه آتی شورای معادن قرار گرفت.

آرمین سلسانی رییس خانه معدن استان زنجان نیز در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به موضوعی که برای یکی از معادن واقع در منطقه حفاظت شده پیش آمده و محل اختلاف محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شده است، گفت: این معدن با توجه به ماده ۲۴ قانون معادن، در زمان صدور پروانه مجوز گرفته است و سازمان صمت استان، بر اساس این ماده موظف است که به محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان های ذیربط، نامه نگاری کرده و نظر آنها را نسبت به محدوده اعلام کند که در زمان مقرر انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چون محدوده های محیط زیست تغییر پیدا کرده است، مخالف توسعه این پروانه است، اظهار داشت: در حالی که پروانه قبلا صادر شده و سازمان صنعت معدن و تجات هم بر اساس مزایده، این پروانه را به شخص دیگری واگذار کرده است.

رییس خانه معدن استان زنجان با بیان اینکه همه موارد قانونی آن رعایت و استعلام انجام شده است، گفت: محیط زیست و صمت در تلاش هستند که این موضوع را رفع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید