72482

کیفیت کاشی و سرامیک صادراتی کنترل نمی شود

دنیای معدن - نایب رییس انجمن کاشی و سرامیک گفت: هم اکنون باید 50 درصد کاشی و سرامیک تولید ایران صادر شود، ولی متاسفانه محقق نشده که علت آن کنترل نشدن دقیق کیفیت کالای صادراتی است.

به گزارش دنیای معدن، منطقه یزد، نصرالله شریف فرد در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره انجمن کاشی و سرامیک ایران که به منظور بررسی مشکلات صنایع کاشی و سرامیک استان برگزار شد، اظهار کرد: بعضاً شاهد هستیم محصولات نامرغوبی به نام کشورمان صادر می ‏‏شود و این موضوع باعث شده که نام کالای ایرانی در بازار خارجی آن گونه که شایسته است، مطرح نشود.

وی افزود: تشویق و ترغیب تولیدکنندگان به ارائه کالاهای با استاندارد بالا و رقابت پذیر در عرصه جهانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. تنها با نگاهی همه جانبه و فراگیر به عرصه استاندارد سازی می ‎‎توان نقش موثر این مهم را در توسعه متوازن و پایدار کشور تضمین کرد.

شریف فرد پیشنهاد کرد که در اسرع وقت طرحی برای کنترل کیفیت صادرات کاشی و سرامیک در استان با همکاری انجمن کاشی و سرامیک کشور تهیه شود تا از خروج کالاهای بی‏‏ کیفیت داخلی جلوگیری کنیم و توان رقابت با کشورهای رقیب در عرصه کاشی و سرامیک را داشته باشیم.

تاکید بر تقویت استانداردهای کاشی و سرامیک

سعید رضا کریم نژاد، دبیر انجمن کاشی و سرامیک نیز درباره نقش صنعت کاشی و سرامیک در اقتصاد استان یزد گفت: استانداردسازی کالا ها گامی مهم و اساسی در حمایت از تولید ملی است و تنها با تولید کالاهای باکیفیت و استاندارد مطلوب است که می توان در بازارهای داخلی و خارجی به حمایت از کار و سرمایه ایرانی پرداخت. در صورت شکل‏‏ گیری و سامان یافتن تولید داخلی، تحولات بنیادینی در اقتصاد ملی و در نتیجه در معیشت مردم و به ویژه در رفع مسائل و مشکلات اقتصادی زندگی رخ خواهد داد.

کریم نژاد در این جلسه، خواستار تقویت استانداردهای کاشی و سرامیک و رساندن آن به سطح استاندارد اروپا شد.

سطح توقع استانارد پایین‏‏تر از سطح بازار است

محمد تقی خالقیه از دیگر اعضا بر ضرورت برنامه‏‏ ریزی لازم برای کنترل کیفی مستمر، بهره‏‏ گیری از فناوری‏‏ های نوین، ایجاد هماهنگی و هم ‏افزایی و اعمال مدیریت و نظارت مداوم بر واحد های صنعتی تاکید کرد.

وی افزود: اداره کل استاندارد باید به گونه‏‏ ای برنامه ‏ریزی کند که سطح استاندارد کالاهای صادراتی ارتقاء یابد چرا که هم ‏‏اکنون سطح توقع استاندارد پایین‏‏تر از سطح بازار است و این موضوع باید مورد بررسی مسئولین قرار گیرد. چگونه در شرایطی که هنوز نتوانسته‏‏ ایم استاندارد کالاهای داخلی خود را به سطح مطلوب برسانیم، انتظار رقابت داشته باشیم.

خالقیه یادآور شد: هم‏‏ اکنون با توجه به واردات کاشی و سرامیک از خارج کشور وظیفه ماست که کالای با کیفیت و مرغوبیت بالا و استاندارد عالی به کشورهای دیگر صادر کنیم.

علی اکبر کارگر شریف، یکی دیگر از اعضا با تاکید بر مدیریت استاندارد بر نیروهای کنترل کیفیت کارخانجات، خواستار نظارت بیشتر استاندارد بر مواد اولیه کارخانجات کاشی و سرامیک استان شد.

مدیر کل استاندارد استان یزد از تشکیل هسته مشاوره کاشی و سرامیک در این اداره کل به منظور توجه بیشتر به مقوله رعایت استاندارد‏‏های صنعت کاشی و سرامیک خبر داد.

محمد حسین ماجدی با بیان اینکه استاندارد نقش مهمی در بهبود تولیدات صنعتی دارد، افزود: برنامه ریزی کیفی در تولید، ضامن اشتغال پایدار، رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی است. تولید بدون برنامه‏‏ ریزی کیفی به عنوان تولید محلی تلقی خواهد شد. تولید محلی در شرایط امروز جامعه به عنوان یک تولید سنتی قلمداد می‏‏ شود.

مدیر کل استاندارد استان گفت: کیفیت مقدم بر استاندارد است چون خیلی از محصولات کیفیت دارند، ولی استاندارد ندارند.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که بخش خصوصی مقدم بر بخش دولتی است، گفت: برای ارتقای سطح کیفی واحدها در حال برنامه‎‎ریزی هستیم. تشکیل هسته مشاوره کاشی و سرامیک در اداره کل استاندارد استان، پژوهش و مطالعه تحلیلی و تطبیقی برای تغییر در ملاک‏‏های استاندارد کاشی و سرامیک و نظارت بیشتر بر استانداردسازی مواد اولیه صنعت کاشی از اولویت‎‎های برنامه‏‏ های اداره استاندارد است.

در این جلسه مقرر شد که برای نظارت بیشتر بر صادرات، هماهنگی بیشتری بین اداره کل استاندارد و اتاق بازرگانی استان و انجمن کاشی و سرامیک کشور صورت گیرد تا از صادرات کالای نامرغوب جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید