65638

طرح توسعه کارخانه نفلین سینیت در کلیبر اجرا می شود

دنیای معدن -معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی گفت: سند تدبیر توسعه شهرستان کلیبر با موافقت اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سفر استاندار آذربایجان شرقی به این شهرستان به تصویب رسید.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، داود بهبودی در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه ریزی شهرستان کلیبر در خصوص این سند اظهار داشت: کاهش اتکا به منابع دولتی و استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی و مشارکت مردم از رویکردهای سند تدبیر توسعه است.

وی با اشاره به محدودیت منابع دولت و جوابگو نبودن آن برای همه پروژه های نیمه تمام، خاطرنشان کرد: در این شرایط ناچار از اولویت بندی پروژه ها هستیم و سند تدبیر توسعه استان و شهرستان ها نیز با این نگاه تنظیم شده است.

وی مشارکت مدیران شهرستانی در تنظیم سند تدبیر توسعه را از الزامات این سند عنوان کرد و گفت: شناخت بهتر از ظرفیت ها و مشکلات منطقه ای موجب اتخاذ تصمیمات واقعی برای حل مشکلات شهرستان ها می شود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به برخی از قابلیت ها و تنگناهای شهرستان کلیبر اشاره کرد و گفت: وجود ظرفیت های گردشگری و ذخایر معدنی، اراضی وسیع قابل کشت و مراتع غنی از جمله قابلیت ها و کافی نبودن زیرساخت های گردشگری، کمبود صنایع تبدیلی و منابع آبی و نبود الگوی کشت مناسب از جمله تنگناهای این شهرستان است که سند تدبیر توسعه شهرستان بر مبنای آنها تنظیم شده است.

وی افزود: این سند در سه هسته کلیدی شامل توسعه گردشگری، اصلاح الگوی کشت و توسعه صنایع تبدیلی و توسعه صنایع معدنی تنظیم شده است که البته این به معنای نادیده گرفتن سایر بخش ها نیست، بلکه سند تدبیر توسعه یک کار ویژه برای حرکت در محورهای اصلی توسعه شهرستان است.

بهبودی با اشاره به هسته کلیدی توسعه گردشگری، اظهار داشت: افزایش مراکز اقامتی و مجتمع های گردشگری از جمله فعالیت های مهمی است که باید با مشارکت بخش خصوصی در این زمینه انجام شود و دولت نیز در زمینه ایجاد زیرساخت ها و مرمت آثار تاریخی نقش خود را ایفا خواهد کرد.

وی در خصوص هسته کلیدی صنایع جانبی و تبدیلی نیز گفت: صیانت و بهره برداری از جنگل های ارسباران، احداث صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی به ویژه زغال اخته، توسعه کاشت گیاهان دارویی و احداث مجتمع گاوداری شیری از جمله اولویت های این هسته کلیدی است.

بهبودی طرح توسعه کارخانه نفلین سینیت در کلیبر را مهم ترین برنامه هسته کلیدی توسعه صنایع معدنی ذکر کرد و گفت: در قالب این طرح ایجاد صنایع کاشی و سرامیک، سنگ تزئینی، شیشه و آلومینا با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد.

معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی میزان اعتبار مورد نیاز برای دستیابی به تحقق اهداف سند تدبیر توسعه شهرستان کلیبر را سه هزار و 982 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تنها 95 میلیارد ریال از این رقم مربوط به اعتبارات دولتی است و بقیه آن از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیلات بانکی تامین خواهد شد.

فرماندار کلیبر هم در این نشست با ارایه گزارشی از وضعیت شهرستان در حوزه های مختلف و عملکرد دستگاه های اجرایی در 9 ماهه اخیر، نامناسب بودن راه های روستایی و پایین بودن میانگین گازرسانی به روستاها را از جمله مشکلات این شهرستان ذکر کرد.

فریدون بابایی با تاکید بر تکمیل پایاب سد ارسباران و انتقال آب زراعی از رود ارس به اراضی کشاورزی شهرستان کلیبر، تسریع در احداث سد پیغام چای، آبرسانی به کلیبر و اجرای طرح فاضلاب این شهر، اجرای طرح های هادی روستایی و مقاوم سازی خانه های روستایی و احداث شهرک منفصل مسکونی را خواستار شد.

وی طرح جامع گردشگری و توسعه زیرساخت های گردشگری را نیاز اساسی شهرستان کلیبر خواند و بر احداث راه های عشایری و تجهیز شهرداری ها و دهیاری های این شهرستان به امکانات آتش نشانی تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید