62962

طرح هیدرومتالوژی تولید فلزات موجب صرفه جویی ارزی برای کشور می شود

دنیای معدن - سرپرست تیم مطالعاتی هیدرومتالوژی تولید فلزات گفت: اجرای این طرح آزمایشی موجب صرفه جویی ارزی و جلوگیری از اجرای تست های صنعتی بر روی فلزات در خارج از کشور می شود.

داوود مرادخانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تعداد پژوهش های انجام شده و اختراعات به ثبت رسیده حاکی از روند رشد علمی قابل توجه کشور است.

وی یادآور شد: کشور در حوزه مطالعات آزمایشگاهی به توسعه قابل توجهی دست یافته است اما تحقیقی کاربرد صنعتی دارد که منتج به تولید محصول شود.

مرادخانی اظهار کرد: اطلاعات صنعتی باید در پایلوت های صنعتی و تحقیقاتی تولید شود.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان گفت:این پایلوت همچون یک کلینیک تخصصی و یک بیمارستان عمل کرده و مشکلات صنایع را درمان می کند.

وی تاکید کرد: اطلاعاتی در شیوه پایلوت تولید می شود که بتوان آن را در مقیاس صنعتی به اطلاعات مهندسی پایه، تحقیقی و تکمیلی تبدیل کرد.

مرادخانی اضافه کرد: به حتم پایلوت هیدرومتالوژی تولید فلزات، پایلوتی است که می توان در آن مواد معدنی، پسماندها و فیلتر کیک های باقی مانده در صنایع معدنی که موجب نگرانی مردم نسبت به آلایندگی آنها شده است را تبدیل به محصول دارای ارزش افزوده کرد.

سرپرست تیم مطالعاتی هیدرومتالوژی تولید فلزات بهره برداری از نتایج این پایلوت را موجب توسعه استان زنجان، اشتغال و رشد فناوری مربوط به حوزه مواد معدنی و فلزات خواند و آن را تاییدی بر عنوان اعطایی صنایع دفاعی کشور به زنجان در چهارسال گذشته مبنی بر قطب فلزات خالص بودن این استان برشمرد.

مرادخانی یادآور شد: در قالب این پایلوت می توان انواع عناصر را تحت فرآیند استحصال قرارداد و از آن برای تولید فلزات و نمک های مربوطه بهره برداری کرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه زنجان با بیان این که حامی این طرح سازمان طرح های صنایع نوین وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است، زمان آغاز عملیات اجرایی این پایلوت را پنج سال قبل عنوان کرد.

وی اظهار کرد: تاکنون برای اجرای این پروژه بیش از سه میلیارد ریال هزینه شده است و تکمیل آن نیازمند دو میلیارد ریال اعتبار دیگر است.

مرادخانی خاطرنشان کرد: سودی که در نتیجه فعالیت این پایلوت عاید صنایع و کشور می شود، میلیون ها دلار ارزش دارد.

سرپرست تیم مطالعاتی پایلوت هیدرومتالوژی تولید فلزات گفت: هم اکنون صنایع برای هر تست فلزی مورد نیاز خود، اعتباری بین 200 تا 500 هزار دلار هزینه می کنند در حالی که مجموع اعتباری که صرف این پروژه شده به 200 هزار دلار نمی رسد.

وی فناوری این پایلوت را بومی و مختص فلزات و صنایع معدنی ایران برشمرد و اغلب کشورهای پیشرفته دارای معادن و فلزات را صاحب چنین تکنولوژی عنوان کرد.

در این پروژه مهندسی و تحقیقاتی، خاک معدنی در فرایند استحصال خاصی قرار گرفته و در نهایت با خلوص 995/99 درصد می تواند انواع فلزات موجود در آن ماده معدنی را تجزیه کند.

این طرح فرصت مطالعه مناسبی بر روی فناوری مورد نیاز بخش معدن و فلزات محسوب شده و در افزایش کیفیت تولیدات صنایع معدنی و فلزی تاثیر بسزایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید