250020

جای خالی میز زغال‌سنگ در صمت؛ استاندار کرمان: ضرورت سرمایه‌گذاری مشهود است

دنیای معدن - ضرورت توجه به زغال‌سنگ به ویژه از منظر سرمایه‌گذاری برای ادامه حیات آن و نیز انتقاد از نبود میز تخصصی این صنعت در وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله مباحث مطرح در نشست شورای معادن استان کرمان بود.

به گزارش دنیای معدن نشست شورای معادن استان کرمان روز شنبه درحالی در محل استانداری برگزار شد که غیر از بررسی وضعیت وصول حقوق دولتی معادن استان، گلایه از سهمی که باید به استان بازگردد و نیز ضرورت تامین برق و گاز برخی معادن، بخش عمده ای از زمان نشست به وضعیت تولید و بهره برداری از زغال سنگ و مشکلات گریبانگیر شرکت زغال سنگ زیرمجموعه صندوق بازنشستگی فولاد گذشت.

موضوعی که طی چندسال اخیر در دیار کریمان که از خاستگاه ها و قطب های مهم تولید این صنعت به شمار می رود به مشکل تبدیل شده و صرفنظر از گلایه کارگران این معادن، ضرورت روزآمدکردن فرآیندهای تولید، به کارگیری تجهیزات مدرن، ممانعت از واردات، قیمت گذاری و نحوه استفاده از آن درگیر چالش های مختلف است.

استاندار کرمان در این نشست گفت: ادامه فعالیت و حیات صنعت زغال سنگ در استان به سرمایه گذاری وابسته است و اگر این امر انجام نگیرد صنعت زغال نابود می شود.

محمد مهدی فداکار افزود: شرکت هایی هم که در حوزه زغال سنگ فعالیت دارند درباره کیفیت زغال تلاش های خود را به کار گیرند.

ناامیدی از صندوق بازنشستگی فولاد

وی با بیان اینکه امکان سرمایه گذاری صنعت زغال سنگ با صندوق بازنشستگی فولاد نیست تصریح کرد: در چند روز آینده طی نشستی که با رییس جمهور خواهیم داشت، پیشنهادهایی درباره ضرورت تغییر سهامدار و راهکارهای دیگر حوزه زغال استان مطرح می کنیم.

استاندار کرمان تاکید کرد: سازمان های متولی بیمه و مالیات نیز در زمینه شرکت زغال سنگ فعلا همکاری کنند تا کار ادامه پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به نیاز برخی شهرستان های استان به برق و گاز برای ایجاد و توسعه معادن اظهار داشت: اجازه داده می شود برای اجرای خط انتقال برق از زرند به راور، پهنه های معدنی این مسیر مشخص و بررسی شود.

فداکار زمینه وصول حقوق دولتی معادن استان نیز بیان کرد: گزارشی از وضعیت وصول و پرداخت حقوق دولتی معادن در استان کرمان تهیه تا مشخص شود تا انتهای سال وضعیت به چه صورت است.

فقدان میز تخصصی زغال در صمت

اما در ادامه این نشست محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت زغال ظرفیتی برای اقتصاد استان و کشور محسوب می شود که به تولید بیشتر، صادرات و افزایش واحدهای بیشتر در تکمیل زنجیره زغال می تواند کمک کند.

وی افزود: با توجه به میزان ذخایر زغال در استان کرمان، زیبنده نیست که ظرفیت استخراج و تولید در استان به ۲۰۰ هزار تن هم نرسد، در حالی که نیروی کارشناسی و کارگری در نواحی معادن زغال سنگ فراهم است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضوع زغال سنگ به عنوان چالش اصلی استان کرمان باید مطرح شود تاکید کرد: ما در وزارت صمت میز و مدیر تخصصی زغال سنگ نداریم و باید این میز شکل بگیرد تا بسیاری از ظرفیت های دیگر نیز فعال شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سرمایه گذاری در صنعت زغال، اصلاح تعرفه های واردات، مشوق های صادارتی و افزایش پهنه های معادن زغال سنگ از جمله موارد حمایتی برای رونق این صنعت هستند.

وی دامه داد: شرکت زغال سنگ نیاز به منابع مالی جدید دارد و باید برنامه اصلاح ساختار برای این شرکت ارائه شود.

پور ابراهیمی با اشاره به قدیمی و فرسوده بودن تجهیزات شرکت زغال سنگ کرمان خاطرنشان کرد: مکانیزه شدن استخراج و تولید زغال سنگ بهای تمام شده این محصول را کاهش می دهد و به زودی در معدن خمرود شاهد مکانیزه شدن این فرآیند توسط بخش خصوصی هستیم.

وی بیان کرد: شرکت زغال سنگ می تواند مجموعه ای درآمدی برای صندوق بازنشستگی فولاد کشور باشد و نباید این شرکت رها شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: کارخانه فولاد راور با تامین برق می تواند یک هزار نفر اشتغال ایجاد کند و درخواست داریم برنامه زمان بندی انتقال برق به شهر راور مشخص شود.

بخش از تجهیزات امدادی معادن زغال سنگ خریداری شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: با پیگیری های انجام شده منابعی برای بحث تامین تجهیزات امداد و نجات در معادن زغال سنگ استان در نظر گرفته شده و با کمک دانشگاه علوم پزشکی بخشی از تجهیزات خریداری شده است.

مهدی حسینی نژاد بیان کرد: فعالیت های اولیه و آماده سازی در معدن مس زاغدره شهرستان بافت با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) آغاز شده است که برای بهره برداری نیاز به ایجاد زیرساخت های آب و برق دارد.

وی پیشنهاد کرد که بخشی از حقوق معادن برای انتقال خط برق به معادن شهرستان های استان مانند راور، بافت و اُرزوئیه اختصاص یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمان بیان کرد: استان بیش از ۵۰ درصد از حقوق دولتی معادن را در کشور تامین می کند که باید تلاش کنیم سهم بیشتری از این حقوق به استان برگردد.

در ادامه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز گفت: ۱۵۰ هزار میلیارد ریال حقوق وصول شده معادن در استان بوده است که سازمان برنامه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال آن را قبول کرده و هنوز ۵۰ هزار میلیارد ریال فاصله داریم.

محمدرضا وحیدی افزود: ۸۵ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی به خزانه استان وصول و سهم استان در حقوق دولتی معادن ۲۴۳ هزار میلیارد ریال دیده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید