221525

کاهش سرمایه گذاری چین در نیروگاه های زغال سنگی جهان/ چالش واقعی در خانه است

دنیای معدن-بر اساس گزارش رویترز، وعده رئیس جمهور ؛شی جین پینگ، مبنی بر پایان دادن به تامین مالی نیروگاه های زغال سنگ در خارج از این کشور با استقبال از سوی حامیان محیط زیست روبرو شد اما این اقدام باید به عنوان گام نخست و نه یک تلاش عمده برای کاهش تغییرات آب و هوایی تلقی شود.

به گزارش دنیای معدن ، رهبر چین در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد اعلام کرد کشورش به عنوان بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه ای و آلاینده هوا، تامین مالی پروژه های زغال سنگ را متوقف کرده و به کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا از انرژی های تجدیدپذیر پاک استفاده کنند.

با توجه به اینکه چین بزرگترین سرمایه گذار چنین پروژه هایی است و با توجه به تعهد قبلی ژاپن و کره جنوبی برای خروج از پروژه های تولید انرژی زغال سنگ، این اقدام بخش عظیمی از نیروگاه های زغال سنگ جهان را زیر سوال می برد.

گروه Global Energy Monitor که به اختصار به آن GEM می گویند و یک گروه مستقر در آمریکا است و نیروگاه های زغال سنگی را در سطح جهان ردیابی می کند به رویترز گفت 44 کارخانه زغال سنگ که برای تامین مالی 50 میلیارد دلاری چین در نظر گرفته شده اند می توانند تحت تاثیر این تصمیم قرار گیرند.

اندونزی ازجمله کشورهایی است که پروژه های نیروگاه های زغال سنگ آن توسط چین حمایت می شود در این کشور حدود 54 درصد از 18 گیگاوات نیروگاه برنامه ریزی شده، دارای پشتوانه چینی هستند و بنگلادش نیز 88 درصد از 10 گیگاوت نیروگاهش از سوی پکن حمایت می شود.

افزایش شدید قیمت زغال حرارتی که به بالاترین سطح در تاریخ خود رسیده و افزایش مشابهی که در سوخت های فسیلی نظیر گاز طبیعی مایع LNG دیده می شود، اینقدر تاثیر نداشت که این خبر با توجه به خطر همیشگی بی ثباتی قیمت ها، پروژه های مبتنی بر زغال سنگ وارداتی به ویژه به دلیل گذار جهان به سمت انرژی های پاک را تضعیف کند.

چین دارای 96.68 گیگاوات انرژی بر پایه زغال سنگ است که همگی در حال ساخت می باشند که بیش از نیمی از کل جهان است و 1047 گیگاوات نیروگاه در حال فعالیت دارد که تقریبا نیمی از ظرفیت جهان به شمار می رود.

ناوگان زغال سنگ عملیاتی چین تقریبا 4 برابر بزرگتر از هر دو کشور بعدی یعنی هند با ظرفیت 233 گیگاواتی و آمریکا با 232.8 مگاواتی زغال سنگ است.

تولید زغال سنگ آمریکا احتمالا طی سال های آینده متوقف می شود و به واسطه تعهد جو بایدن بر کربن زدایی و حذف صنایع آلاینده، این روند توقف سرعت خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید