221147

فشار بر آسیا برای برای لغو پروژه های جدید زغال سنگ

دنیای معدن - جلب موافقت کشورهای آسیایی برای لغو طرح های جدید احداث نیروگاه های با سوخت زغال سنگ یکی از هدف های اصلی اجلاس آب و هوایی ماه نوامبر سازمان ملل در اسکاتلند است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از استریتس تایمز سنگاپور، در حالی که شش کشور جهان بیش از 80 درصد پروژه های جدید نیروگاه های با سوخت زغال سنگ را به خود اختصاص می دهند، کسب تعهداتی برای لغو این پروژه ها در اجلاس ماه نوامبر سازمان ملل با موضوع "برق زغالی را به تاریخ بسپارید" به یکی از هدف های کلیدی سازمان دهندگان این اجلاس تبدیل شده است.

گزارش اندیشکده E3G که روز سه شنبه منتشر شد حاکی است که ظرفیت جدید پیشنهادی برای تولید برق از زغال سنگ از زمان تصویب توافق پاریس در سال 2015 تا کنون به میزان 76 درصد کاهش یافته است و 44 کشور موافقت کرده اند که به پروژه های جدید پایان بدهند.

با این حال، آسیا همچنان در مرکز پروژه های جدید در جهان قرار دارد بطوری که اقدام در این زمینه تنها از سوی شش کشور چین، هند، ویتنام، اندونزی، ترکیه و بنگلادش می تواند چهار پنجم پروژه ها را پیش از احداث از میان بردارد.

پایان دادن به استفاده از سوخت زغال سنگ برای تولید برق یکی از موارد اصلی مورد تمرکز فعالان محیط زیستی بوده و منجر به کاهش سریع اعتبارات مالی و بیمه برای پروژه های جدید شده است.

پایان دادن سریع به مصرف زغال سنگ به عنوان یکی از راه های حیاتی برای کاهش روند گرم شدن زمین و جلوگیری از تهدیداتی مانند طوفان های شدید، سیلاب و آتش سوزی های طبیعی است.

این درحالی است که زغال سنگ یکی از سوخت های اصلی مصرفی برای تولید برق در آسیا است بطوری که 75 درصد از تقاضای جهانی زغال سنگ را به خود اختصاص می دهد .

کشورهایی که ذخایر بزرگ زغال سنگ در اختیار دارند یا سیستم های انرژی آنها به این سوخت متکی است، در زمینه کنار گذاشتن مصرف زغال سنگ آهسته عمل کرده اند که علت اصلی این مساله هزینه این کار بوده است.

چین همچنین یکی از تامین اعتبارکنندگان اصلی پروژه های جدید انرژی زغال سنگ است حتی در حالی که کاهش قیمت برق از منابع خورشیدی و بادی موجب شده که انرژی سبز در بسیاری از بخش های جهان رقابت پذیرتر از زغال سنگ باشد.

گزارش اندیشکده یاد شده حاکی است که چین به تنهایی میزبان حدود 53 درصد از ظرفیت جدید تولید برق با سوخت زغال سنگ در دست احداث در کل جهان است. این غول آسیایی نه تنها در مورد پروژه های این کشور بلکه همچنین پروژه هایی در دیگر کشورها که آنها را تامین مالی می کند تحت رصد قرار دارد. بخصوص که کره جنوبی و ژاپن در سال جاری اعلام کردند تامین مالی پروژه های زغال سنگ در خارج را متوقف خواهند کرد.

کسب تعهد کشورها به اجرای طرح های بلندپروازانه تر در زمینه کاهش انتشارات گازهای آلاینده یکی از مضامین اصلی اجلاس COP26 ماه نوامبر خواهد بود و این اجلاس به عنوان آخرین شانس برای جلب اقدامات مورد نیاز برای محدود ساختن گرمایش جهانی به حد 1.5 درجه سانتیگراد تلقی می شود.

آقای "آلوک شارما" Alok Sharma مقام انگلیسی که ریاست این مذاکرات را بر عهده خواهد داشت گفته است که این اجلاس که قرار است در اسکاتلند برگزار شود باید "زغال سنگ را به تاریخ بسپارد" .

کشورهایی همچون اندونزی و فیلیپین از جمله کشورهای موج جدید آسیایی برای عدم تصویب پروژه های جدید زغال سنگ بوده اند. اما با این حال پروژه هایی که پیش از این تصویب شده اند در اکثر موارد اجرا خواهند شد.

دانشمندان و فعالان آب و هوایی می گویند در حالی که نیروگاه های جدید باید برای جبران هزینه های ساخت چند دهه مورد بهره برداری واقع شوند، شکست در لغو این طرح ها می تواند هدف های آب و هوایی را با شکست رو به رو سازد.

دیدگاهتان را بنویسید