238438

تامین دو برابری ماشین آلات معدنی در نیمه نخست امسال

حجم ویدیو: 2.70M | مدت زمان ویدیو: 00:00:40 دانلود ویدیو

­دنیای معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت از تامین و تخصیص ماشین آلات معدنی در حوزه اکتشاف و برداشت در شش ماهه امسال معادل کل سال قبل خبر داد.

به گزارش دنیای معدن؛ آقای سید رضا فاطمی امین گفت: با توجه به اینکه در حوزه ماشین آلات معدنی با کمبود مواحه بودیم از ابتدای امسال مقرر شد ۵۰ درصد از طریق ساخت داخل و ۵۰ درصد از طریق وادرات این کمبود جبران شود که این اقدام کمک بزرگی به معدنکاران کرد یعنی در ۶ ماهه امسال معادل کل سال قبل ماشین آلات تامین و تخصیص داده شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اکتشاف معادن عقب ماندگی‌هایی وجود دارد افزود: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه معادن این است که مطالعات و بررسی‌های انجام شده مشخص می‌کند چه معادنی موجود است که متاسفانه در این حوزه عقب ماندگی‌های وجود دارد بنابراین نخستن کاری در حوزه معدن این است که اکتشافات عمیق را گشترس دهیم. 

فاطمی امین با بیان اینکه اکتساف به ۴ مرحله تقسیم می‌شود گفت: مرحله یک و دو به شناسایی معادن مربوط می‌شود که متولی آن دولت است، زیرا ممکن است در چندین هکتار زمین در بلوک‌های ۶۵۰ کیلومتر مربعی اکتشاف انجام شود و هیچ ماده معدنی پیدا نشود که همین مسئله مشکل ساز است به همین دلیل بخش خصوصی به این مرحله وارد نمی‌شود بنابراین ذخایر ناشناخته می‌ماند. 

وی افزود: طرح زمین شناسی و اکتشافات معدنی را از مهر گذشته آغاز کردیم که تا پایان ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید در این طرح همه مناطق اولویت دار کشور در بخش معدن شناسایی خواهند شد.

 

وی ادامه داد: نخستین مرحله اکتشاف در حوزه زئو فیزیک، زئو شیمی و هم در بحث زمین شناسی اقتصادی در خراسان جنوبی آغاز و در یک سال به پایان رسید و کار بسار دقیقی صورت گرفت. 

وزیر صمت همچنین گفت: در اکتشافات یک سال اخیر در استان خراسانی جنوبی ذخایر بسیار خوبی از جمله آهن، کروم، طلا و مس کشف شد که نوید بخش رونق اقتصادی در این استان خواهد بود.

فاطمی امین افزود: اگر بخواهیم اکتشاف‌های دوره جدید را با دوره‌های قبل مقایسه کنیم در گذشته وقتی می‌خواستند شناسایی با بالگرد یا هواپیما ژئوفیزیک هوایی انجام دهند در قواصل ۷ و نیم کیلومتری انجام می‌شد، اما این بار با فاصله ۲۰۰ متری انجام می‌شود یا اینکه در دوره قبل برای ۲۰ عنصر اکتشاف انجام می‌شد، اما هم اکنون برای ۵۸ عنصر اکتشاف انجام می‌شد که کار بسار مهمی است.

فاطمی گفت: یکی از دلایل این موفقیت این است که داده‌های لازم در اختبار سرمایه گذاران قرار داده شده و خوشبختانه در یکسالی که در استان خراسان جنوبی اکتشافات صورت گرفته ذخایر بسیار خوبی از جمله آهن، کروم، طلا و مس کشف شد که نوید بخش رونق اقتقصادی در این استان خواهد بود.

وی همچنین در مورد عملکرد وزارت صمت در نحوه واگذاری معادن و پیمان مدیریت ایمیدرو افزود: طبق قانون، معادن بزرگ در اختیار دولت است که ما در آنجا تصدی گری نمی‌کنیم و فقط قراردادی با عنوان استخراج و فروش منقعد می‌شود، نظارت بر آن هم با ایمیدرو است. یعنی معادن به دو دسته تقسیم می‌شود معادن بزرگ در اختیار دولت است، اما بهره بردار آن دولت نیست. معادن به مزایده گذشته می‌شود و پیمانکار برداشت می‌کند در سایر معادن هم کاملا واگذاری به صورت مزایده‌ای است که از اول مهر ماه به مدت ۴ ماه ۵ هزار محدوده معدنی، مجوز برداشت و پروانه اکتشاف به مزایده گذشته شده است. مرحله بعدی به مزایده گذاشتن معادن است که این کار هم انجام شد.

وی با بیان اینکه موضوع بسیار مهم دیگر تکمیل پایگاه اطلاعاتی معدنی است گفت: در گذشته سه هزار معدن شناسایی شده بود، اما اطلاعات دقیقی از آن ثبت نشده بود، مشخص نبود بهره بردار آن کیست و میزان برداشت آن چقدر است و اصطلاحا به آن معادن منتصب نشده گفته می‌شد که با بررسی و پیگیری‌های انجام شده این رقم به ۳۰۰ معدن تقلیل یافته است.

 

وزیر صمت همچنین افزود: مرحله آخر و بسیار مهم در حوزه معدن، فرآوری است یعنی پس از شناسایی و به مزایده گذاشتن باید ماشین آلات معدنی مورد نیاز تامین و تخصیص داده شود تا برداشت صورت گیرد.

فاطمی امین با بیان اینکه مرحله فرآوری باید از انتقال ماده معدنی خام جلوگیری شود گفت: با اصلاح آیین نامه و دستورالعمل بهره وری از معادن,, برای کسانیکه واحد فراوری دارند امتیار فنی هم لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: قبلا مزایده به این ترتیب بود که هر کس امتیار مالی داشت برنده مزایده محسوب می‌شد که شاید توانایی بهره برداری نداشت یا اینکه معدن را می‌گرفت و کار واسطه گری می‌کرد در دوره اخیر و با اصلاح آیین نامه، متقاضی علاوه بر صلاحیت مالی باید صلاحیت فنی هم داشته باشد بنابراین کسانیکه فرآوری انجام می‌دهند کارخانه شان، به عنوان آورده مالی محسوب می‌شود ضمن اینکه امتیار فنی هم می‌گیرند بنابراین اولویت دریافت معادن با افرادی است که علاوه بر صلاحیت مالی از صلاحیت فنی هم برخوردار باشند

 

دیدگاهتان را بنویسید