238261

نظرات نخبگان در دیدار با مقام معظم‌رهبری؛

ایجاد انقلاب در صنعت معدن با کاهش عوارض گمرکی و تسهیل در واردات ماشین‌آلات

دنیای معدن: یکی از نخبگان حوزه معدن معتقد است اگر در عرصه اکتشافات معدنی، زمینه واردات ابزارآلات و ماشین‌آلات به کشور هموار شود و عوارض گمرکی آن به صفر برسد، انقلابی در این صنعت رخ خواهد داد.

به گزارش دنیای معدن، حمیده مجد از نخبگانی است که در دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری سخنرانی داشت. وی که در حوزه معدن فعال است، در این دیدار طی سخنانی به فرازی از سخنان آیت الله خامنه‌ای در خصوص اینکه "معدن باید جایگزین نفت شود" اشاره کرده و یادآور شده است: اینجانب که فعال عرصه معدن هستم، بر این باورم که که باید کشور بسیج شود تا ارزآوری ۹ میلیارد دلاری معدن و صنایع معدنی چند برابر شده و با ارزآوری حاصل از فروش نفت، یکسان شود. این اقدام مصداق واقعی و عملی اقتصاد بدون نفت است که بر اساس آن جایگزینی نفت با معدن عینیت بخشیده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ایران اسلامی در کمربند کوهزایی قرار دارد و یکی از ۱۵ کشور معدنی دنیا است که دارای ۶۸ ماده معدنی و ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۵۸ میلیارد تن ذخیره احتمالی ماده معدنی است که با مدیریت صحیح، مدبرانه و جهادی می‌تواند در اقتصاد ملی نقش بی‌بدیل ایفا کند و برای تحقق آن ضروری است در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف، استخراج، کانه آرایی و فرآوری و حتی زیر ساخت‌های معدنی تحول شگرف به وقوع بپیوندد و با مشارکت بخش خصوصی می‌تواند به گونه‌ای اثرگذار باشد که رنگین کمانی از مواد معدنی این سرزمین که خداوند به عنوان روزی مردم ایران در دل زمین ایران به ودیعه نهاده، به تولید و مصرف برسد. 

مجد در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های معدنی کشور، می‌گوید: کرومیت ماده معدنی است که حدود ۱۵ کشور دنیا آن را دارا هستند و با سیاست‌گذاری درست می‌تواند ارزآوری زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد. در کشور حدود ۶۰۰ هزار تن سالیانه تولید و استخراج کرومیت صورت می‌گیرد که از این مقدار ۲۰۰ تن هزار آن به مصرف کارخانه‌های داخلی می‌رسد و حدود ۴۰۰ هزار تن آن مازاد است که باید صادر شود، ولی قیمت فروش این ماده معدنی در کشور ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت جهانی است و علاوه بر آن برای بار مازادی که برای این ماده وجود دارد و باید به کشورهای خارجی صادر شود، ۱۰ تا ۱۲ درصد عوارض گمرکی در نظر گرفته شده که این امر موجب می‌شود با وجود هزینه بالای تولید از جمله قیمت بالای ماشین‌آلات معدنی، به کشورهای همجوار مانند ترکیه، عمان و پاکستان با یک سوم قیمت داخلی عرضه شود.

این نخبه حوزه معدن پیشنهاد می‌دهد که یا برای ایجاد کارخانه‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری شود و یا عوارض گمرکی آن برای صادرات کرومیت کاهش یابد.

چالش‌های صنعت معدنکاری

حمیده مجد، برگزیده طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان و فعال حوزه معدن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من از زمانی که در حوزه معدن فعال شدم،  مشاهده کردم که یکسری از مشکلات در این صنعت وجود دارد و ما نخبگان همیشه به دنبال چراهای یک مساله هستیم تا بتوانیم به پاسخ مناسبی به آن مساله برسیم.

وی افزود: سؤال اساسی من همیشه این بوده است که چرا در حالی که راهکارهای مسائل موجود در کشور وجود دارد، به آن توجه نمی‌شود؛ از این رو برای برخی چالش‌های موجود در این صنعت راهکارهایی را تدوین کردم و زمانی که قرار شد در جلسه دیدار با مقام معظم رهبری، صحبت کنم، پیشنهاداتی را در جهت رفع این مسائل ارائه کردم.

مجد یکی از چالش‌های صنعت معدن را وجود ماشین‌آلات مستهلک معدنی دانست و یادآور شد: در حالی که تولیدکننده داخلی برای این نوع ماشین‌آلات در کشور وجود ندارد، برای واردات این ماشین‌آلات نیز عوارض گمرکی زیادی در نظر گرفته شده است. حال این سؤال مطرح است که چرا وقتی این ماشین‌آلات، تولیدکننده داخلی ندارند، جزو کالاهای لوکس نیز به شمار نمی‌روند و فعالیت در معادن کوچک، متوسط و بزرگ به شدت به این ماشین‌آلات وابسته است، چرا عوارض گمرکی برای این ماشین‌آلات بالا است؟

وی با تاکید بر اینکه با وجود این عوارض گمرکی بالا، واردکردن این ماشین‌آلات صرفه اقتصادی ندارد، خاطر نشان کرد: راهکاری که در این زمینه ارائه دادم،  این بود که زمینه تسهیل وارد کردن ماشین‌آلات معدنی در کشور هموار شود؛ چرا که با وارد کردن هر ماشین آلات معدنی در کشور هم رانندگان بیشتر و هم کارگران بیشتری در این صنعت مشغول به کار می‌شوند.

وی تاکید کرد: اگر در عرصه اکتشافات معدنی، واردات ابزارآلات و ماشین‌آلات به کشور هموار شود و عوارض گمرکی آن به صفر برسد، انقلابی در این صنعت رخ خواهد داد.

حمایت‌های صورت گرفته از نخبگان

مجد با بیان اینکه در بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر طرح‌های مختلفی اجرایی شده است، گفت: این حمایت‌ها در قالب اجرای طرح‌های مساله محور همچون "احمدی روشن"، "شهید بابایی" و غیره است، ضمن آنکه برای اشتغال نخبگان نیز طرح جذب آنها در دستگاه‌های اجرایی تعریف شده است.

وی تصریح کرد: این طرح‌ها همگی در راستای حمایت از نخبگان کشور است و بهره‌مندی نخبگان از این طرح‌های حمایتی به میزان رقابت میان نخبگان و همچنین میزان جذب آنها در دستگاه بستگی دارد.

این محقق حوزه معدن با تاکید بر اینکه زیر ساخت‌های اشتغال نخبگان در کشور فراهم شده است، خاطر نشان کرد: به نظر من نخبه کسی است که ایده‌ یا طرحی را که دارد، به فاز عمل برساند و اگر نخبه ما در حوزه خود نشان دهد که قادر است راهکارهایی را برای حل معضلات کشور ارائه دهد، کشور به خوبی از پتانسیل‌های آنها استفاده خواهد کرد و به نظرات آنها بها داده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید