237927

رییس خانه معدن خراسان شمالی مطرح کرد؛

قفل فرسودگی بر چرخ ماشین آلات معدنی خراسان شمالی/معادن استان محروم از زیرساخت های اولیه

دنیای معدن: علی اصغر شادمانی با اعلام اینکه در حال حاضر نیمی از معادن دارای پروانه بهره برداری استان نیمه تعطیل و تعطیل شده، هستند، گفت: فرسودگی ماشین آلات معدنی عامل بسیار مهمی در بوجود آمدن این وضعیت بوده است.

به گزارش دنیای معدن؛ علی اصغر شادمانی، رییس خانه معدن خراسان شمالی در گفت و گویی اظهار کرد: در خراسان شمالی 270 پروانه بهره برداری معدنی صادر شده اند که بیشتر این واحدهای معدنی، کوچک مقیاس هستند.

شادمانی گفت: در حال حاضر از این تعداد واحد معدنی بیش از نیمی از آنها نیمه تعطیل و تعطیل شده، هستند.

وی فرسودگی ماشین آلات معدنی این واحدها، قیمت بسیار بالای ماشین آلات، فقدان حمایت های مالی مورد نیاز از چرخه معدن، هزینه بسیار زیاد حمل و نقل مواد معدنی، بنیه مالی ضعیف بهره برداران معدنی همچنین مسئله زیرساخت های ضعیف برای واحدهای معدنی را از جمله مشکلات کنونی و بسیار مهم واحدهای معدنی در استان عنوان کرد.

غفلت از معادن کوچک مقیاس در مفاد بخشنامه واردات ماشین آلات معدنی

رییس خانه معدن خراسان شمالی درباره مسئله فرسودگی ماشین آلات واحدهای معدنی بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت خرید ماشین آلات معدنی بسیار گران است، طی چند سال اخیر واحدهای معدنی استان که بیشتر آنها کوچک کقیاس هستند، نتوانستند ماشیبن آلات جدید خریداری کنند.

وی در ادامه به صدور بخشنامه وزارت صمت درباره واردات ماشین آلات معدنی به کشور نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه این بخشنامه، امسال صادر شده مبتنی بر این بخشنامه اجازه واردات ماشین آلات جدید به کشور توسط بازرگانان و یا خود واحدهای معدنی داده شده است.

با این وجود، شادمانی یادآور شد: با صدور این بخشنامه، اجازه واردات برای ماشین آلاتی صادر شده است که قدرت موتور ماشین آلات وارداتی باید بیش از 300 اسب بخار باشد که این قدرت موتور برای ماشین آلات مورد استفاده در واحدهای معدنی بزرگ مقیاس کاربرد دارد و ماشین آلات مورد استفاده در معادن کوچک مقیاس به این قدرت موتور نیاز ندارند.

وی همچنین افزود: در این بخشنامه همچنین به میزان تناژ استخراج مواد معدنی از واحدها نیز اشاره شده که میزان تناژ استخراجی اعلام شده فقط در معادن بزرگ مقیاس انجام می شود.

رییس خانه معدن خراسان شمالی گفت: به طور کلی بخشنامه صادر شده فقط نیاز ماشین آلات واحدهای معدنی بزرگ مقیاس را حل خواهد کرد و شامل حال واحدهای معدنی کوچک مقیاس نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: در خراسان شمالی فقط سه واحد معدنی بزرگ مقیاس وجود دارند و مابقی واحدهای معدنی فعال در استان، کوچک مقیاس هستند.

شادمانی همچنین با یادآوری این مطلب که در حال حاضر برخی از ابزار و ماشین آلات مورد نیاز واحدهای معدنی کشور توسط برخی از واحدهای صنعتی تولیدکننده در داخل کشور، تولید می شوند، عنوان کرد: قیمت آنها از قیمت واردات بسیار بیشتر است که بهره برداران معدنی استان توان مالی لازم برای خرید این ابزار و ماشین آلات تولید داخلی را ندارند.

وی همچنین گفت: حتی خرید این ابزار و ماشین آلات تولید داخل به سرمایه در گردش نیاز دارد که در این زمینه باید به واحدهای معدنی تسهیلات کافی و ارزان قیمت پرداخت شود.

رییس خانه معدن خراسان شمالی افزود: البته بانک ها بابت وثایق نیز پروانه های بهره برداری معدن را نمی پذیریند در حالیکه در قانون معادن بر موضوع پذیرش پروانه های بهره برداری معدن به عنوان وثیقه بانکی و پذیرش به عنوان تضمین بانکی تاکید شده است.

وی همچنین بیان کرد: واحدهای معدنی در صورتیکه نتوانند ماشین آلات جدید را جایگزین ماشین آلات قدیمی کنند باید بابت تعمیرات ماشین آلات خود هزینه صرف کنند که متاسفانه هزینه تعمیر و نگهداری نیز بسیار بالا است و صرف این هزینه هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

شادمانی تصریح کرد: دولت در زمینه صدور این بخشنامه که تا به کنون مفاد آن چند بار تغییر کرده بر رفع نیاز ماشین آلات واحدهای معدنی کوچک مقیاس هیچ توجهی نکرده و از آن غفلت کرده است.

وی افزود: این در حالی است که 70 درصد از واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل شده خراسان شمالی به علت فرسودگی ماشین آلات دچار رکود در فعالیت شده اند.

رییس خانه معدن خراسان شمالی خواستار شد: بخشنامه واردات ماشین آلات برای واحدهای معدنی کشور، اصلاح و مشمول واحدهای معدنی کوچک مقیاس نیز بشود.

شادمانی خاطرنشان کرد: این دغدغه به اتاق بازرگانی خراسان شمالی برای انعکاس به شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی مطرح و گزارش شده است.

 

عرضه بدون فرآوری سنگ هایی ثروت ساز از خراسان شمالی

رییس خانه معدن خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به ظرفیت بالای خراسان شمالی در برخورداری از سنگ های معدنی مرمر و مرمریت که از سفیدی و خلوص بسیاری برخوردار هستند همچنین تهیه ماده معدنی کربنات کلسیم که از لاشه های مرمر استخراج می شود نیز اشاره کرد و گفت: این ظرفیت های معدنی بسیار قابل توجه استان به صورت خام از استان خارج و به بازار هدف ارسال می شوند.

شادمانی عنوان کرد: این در حالی است که در صورت فرآوری ماده معدنی کربنات کلسیم و تبدیل آن به پودر میکرونیزه می توان به درآمدزایی بسیار قابل توجهی دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: پودر میکرونیزه در صنایع مختلف از جمله صنایع کاغذسازی، رنگ، خوراک دام، لاستیک سازی، صنایع شیمیایی بسیار کاربرد دارد.

رییس خانه معدن خراسان شمالی افزود: این ماده معدنی در استان به صورت خام به بازارهای هدف عرضه می شود.

شادمانی تصریح کرد: عملیات فرآوری این ماده معدنی و دیگر مواد معدنی به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و یا تشویق و جذب سرمایه گذاران نیاز دارد.

 

دولت با بهره بردارن در تنگنا، مدارا کند

رییس خانه معدن خراسان شمالی در ادامه درباره علل بسیار مهم در زمینه تعطیلی واحدهای معدنی، سلب صلاحیت آنها و برگزاری مزایده بابت انتخاب سرمایه گذاران جدید نیز اظهار کرد: علاوه بر مسئله فرسودگی ماشین آلات، توان مالی ضعیف بهره برداران اصلی، فقدان بازار فروش محصول در زمان فعالیت واحدهای معدنی همچنین مطالعات ناکافی اکتشافی، فقدان اطلاعات دقیق از میزان و کیفیت مواد معدنی از پهنه های معدنی موجب می شوند که سرنوشت واحدهای معدنی به مزایده ختم شوند.

شادمانی توصیه کرد: درصورتیکه بهره بردار تقاضا داشته باشد که برای ادامه فعالیت خود از حمایت های مالی دولت بهره مند شود، راهکار منطقی آن است که دولت با بهره بردار مدارا کند و با ارائه حمایت های مالی امکان فعالیت دوباره به بهره بردار را بدهد.

وی افزود: بهره بردار اصلی بابت مطالعات و استخراج پهنه معدنی، سرمایه هزینه کرده و از تمامی اطلاعات پهنه معدنی آگاه است.

رییس خانه معدن خراسان شمالی گفت: به طور کلی برگزاری مزایده ها هیچ گرهی را از مشکلات واحدهای معدنی راکد شده، باز نمی کنند بلکه حتی برخی از آنها دوباره تعطیل می شوند.

وی درباره وضعیت زیرساخت های آب، برق و راه دسترسی واحدهای معدنی استان نیز اظهار کرد: بیشتر معادن استان از این زیرساخت ها بهره مند نیستند.

شادمانی افزود: این در حالی است که بیشتر معادن استان در نقاط کوهستانی و محروم از این خدمات قرار دارند.

وی بر لزوم اختصاص اعتبارات برای پاسخگویی به نیاز زیرساخت های اشاره شده در بخش معدن استان تاکید کرد.

 

تقاضای مطالعات اکتشافی پهنه های معدنی آزاده شده، بدون پاسخ

رییس خانه معدن خراسان شمالی همچنین به پهنه های معدنی آزاد شده استان در سال جاری که تحت مطالعات سازمان زمین شناسی کشور قرار داشتند نیز اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه متقاضیان بسیاری خواستار دریافت مجوز برای انجام مطالعات اکتشافی و استخراجی آنها شده اند، تقاضاهای آنان در فرآیند اخذ استعلام ها از دستگاه های اجرایی ذی ربط قرار گرفت.

شادمانی اعلام کرد: در این زمینه ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی استان به هیچیک از استعلامات برای واگذاری این پهنه ها به متقاضیان پاسخ نداده اند که مجوزها صادر شوند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این پهنه های معدنی آزاد شده در حریم زمین های تحت مدیریت اداره کل محیط زیست و یا در حاشیه این حریم قرار دارد.

رییس خانه معدن خراسان شمالی در خاتمه بر لزوم برگزاری جلسات شورای معادن استان برای بررسی و اتخاذ راهکارها به منظور گره گشایی از مشکلات معدن کاران استان تاکید کرد و یادآور شد: متاسفانه این جلسات دیر به دیر برگزار می شود و طی امسال نیز فقط یک جلسه برگزار شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید