252119

پیش بینی یک کارشناس از تداوم رشد

دنیای معدن: در حال‌حاضر مهم‌ترین مساله پشت‌سر گذاشتن ریسک سیاسی است چراکه ریسک‌های سیستماتیک کلیت بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و صرفا هم به بازار سرمایه مربوط نمی‌شود و چنانچه این ریسک کمرنگ شود با توجه به وضعیت چارتی و بنیادی، بازاری مثبت و روبه‌رشد خواهیم‌داشت.

به گزارش دنیای معدن، علی حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام از نظر چارتی وضعیت مناسبی دارد و روند صعودی شکل‌گرفته‌است، گفت: منفی‌های این روزهای بازار جدای از دلایل سیاسی نظامی و اقتصاد کلان پولبک به سطحی است که شکسته شده و به‌نظر می‌رسد روند صعودی شکل‌گرفته از بین نخواهد رفت.

او ادامه داد: از نظر بنیادی نیز بازار بسیار مستعد رشد است. اخیرا شاهد این هستیم که در عموم صنایع افزایش نرخ داریم برای مثال افزایش نرخ در صنعت کاشی و سرامیک اتفاق افتاده، در سیمانی‌ها رقابت در بورس‌کالا شدت گرفته‌است و با توجه به جهش دلار شاهدیم که برخی از نمادهای دلاری که محصولات صادراتی بیشتری دارند، برای مثال در پتروشیمی‌‌‌‌‌ها، مس و... شاهد افزایش تقاضا هستیم.

حیدری گفت: خبر خیلی خوبی که شنبه به بازار مخابره شد این بود که نرخ تسعیر بانک‌ها به 40‌هزار‌تومان رسیده و بانک‌ها می‌توانند با این نرخ تسعیر کنند که نماد وبملت به دلیل دارایی‌های ارزی قابل‌توجه بیشترین نفع را از این موضوع خواهد برد. بعد از آن نمادهای دیگر بانکی مانند وبصادر، بانک خاورمیانه و... نیز از این موضوع منتفع خواهند شد، لذا ما در عموم صنایع شاهد افزایش تقاضا هستیم و اخبار مثبتی درخصوص هریک از صنایع به گوش می‌رسد و این به‌آن معنی است که بازار مستعد رشد است.

این تحلیلگر ادامه داد: درخصوص اینکه شاهد روزهای منفی در بازار سرمایه هستیم باید اشاره کرد که تا همین چندوقت پیش بازار با ریسک نرخ بهره مواجه بود که در حال‌حاضر این ریسک به‌تدریج اثر خود را در بازار از دست داده‌است، البته این بدان معنا نیست که ریسک نیست اما تشدید نشده و بازار واکنش خاصی نسبت به نرخ بهره نشان نمی‌دهد؛ منتها عامل بازدارنده بسیار منفی که در حال‌حاضر وجود دارد مساله ریسک سیاسی اخیر است. مهم‌ترین ریسکی که الان بازار دارد در کنار نرخ بهره، اقتصاد کلان و سیاست‌های انقباضی بانک‌مرکزی، ریسک سیاسی و نظامی است.

او گفت: هرگاه ریسک سرمایه‌گذاری تشدید می‌شود بازار سرمایه تاثیر منفی از آن می‌گیرد و افراد تلاش می‌کنند سرمایه خود را به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر ببرند. در حال‌حاضر مهم‌ترین مساله پشت‌سر گذاشتن ریسک سیاسی است چراکه ریسک‌های سیستماتیک کلیت بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و صرفا هم به بازار سرمایه مربوط نمی‌شود و چنانچه این ریسک کمرنگ شود با توجه به وضعیت چارتی و بنیادی، بازاری مثبت و روبه‌رشد خواهیم‌داشت. بازار در انتظار ازبین‌رفتن ریسک‌های سیستماتیک است. به‌نظر امسال، سال ‌بورس است و این بازار عقب‌مانده تلاش می‌کند خود را به سایر بازارها برساند.

دیدگاهتان را بنویسید