251391

چرا بازار سهام از رکود خارج نمی‌شود؟

دنیای معدن: پنجمین روز از دوازدهمین ماه سال روز کم‌رمق خسته‌کننده دیگری برای بازار سهام بود. دماسنج‌های اصلی بازار مانند روز‌های دیگر نوسان چندانی را رقم نزدند.

به گزارش دنیای معدن، روز شنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع ۰.۲۳درصدی روبه‌رو بود و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲میلیون و ۶۶هزار واحدی قرار گرفت. افت ۴هزار و ۶۰۰واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی محقق شد که نماگر هموزن با کاهش ارتفاع ۰.۵۲درصدی همراه شد و در نهایت در سطح ۷۲۳هزار و ۱۷۹واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که نماگر مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۵۹درصد سرخ‌پوش شد و درنهایت در سطح ۲۴هزار و ۶۳۹واحدی کار خود را به اتمام رساند.

ارزش معاملات خرد بازار سرمـــایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۳هزار و ۶۲۵میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۲۶۶میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «خودرو»، «شستا» و «ذوب» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «بپاس»، «آریا» و «هرمز» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «ذوب»، «خودرو» و «خزامیا» سه نماد پرتراکنش روز شنبه بازار بودند. بازار سرمایه در حالی به اواسط آخرین ماه سال جاری نزدیک می‌شود که در طول سال نمایش خیره‌کننده‌ای از خود به نمایش نگذاشته است.

بازار زیر ذره‌بین کارشناسان

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون اوضاع و احوال بازار گفت: روز شنبه روز کم‌نوسان و کم‌رمق دیگری برای بازار سرمایه بود. افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته، ممنوعیت فروش بازار‌گردان‌ها و لغو عرضه اولیه‌ها از جمله عواملی بودند که تاثیر مثبتی بر بازار گذاشتند. با این وجود اصابت شوک گواهی‌های سپرده ۳۰درصدی بازار را با شرایط مبهمی روبه‌رو کرده است. زمانی که سرمایه‌گذار با بررسی عوامل گوناگون بازدهی حدود ۲۹درصدی صندوق‌های درآمدثابت را با نرخ سود ۳۰ درصدی چنین گواهی‌هایی مقایسه می‌کند، ترجیح می‌دهد سرمایه خود را در بازار چنین گواهی‌هایی به کار ببندد. به همین دلیل علی‌رغم اتفاق‌های مثبتی که در بازار رخ داده شاهد عدم تمایل سرمایه‌گذاری در بازار هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار می‌تواند اصلاحات بیشتری را تا سطوح حمایتی داشته باشد، اما باید دید عوامل و متغیر‌های گوناگون چه جهتی به بازار خواهند بخشید. از طرفی در صورتی که در روز‌های آینده محرک پرقدرتی به بازار مخابره شود، می‌توانیم روز‌های بهتری را برای بازار متصور باشیم. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار را می‌توان گسترش روابط تجاری عنوان کرد. در صورتی که تغییری در این زمینه به وقوع بپیوندد می‌توان آینده بهتری برای آینده متصور بود. این کارشناس در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار هفته متعادلی را پیش رو داشته باشد. نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه، بازار را بدین صورت تشریح کرد: بازار چندین ماه است که در وضعیت خسته‌کننده فعلی گرفتار شده است.

انتشار گواهی سپرده ۳۰درصدی در شرایطی که بازار در محدوده‌های ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی نوسان داشت، موجب نزول بازار تا سطوح فعلی شده است. به دلیل اینکه بازار سرمایه اصلی‌ترین رقیب سیستم بانکی است، این بازار بیشترین تاثیر را از سیاست فعلی گرفته است. به نظر می‌رسد وضعیت رکودی و اصلاحی بازار منتج از همین موضوع باشد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار در انتهای اصلاح خود باشد و با توجه به نزدیک بودن بازار به سطوح حمایتی، در صورتی که عوامل گوناگون تاثیر منفی مجددی بر بازار نداشته باشند، می‌توان نسبت به تغییر روند بازار امیدوار بود. با این وجود باید اظهار کرد که بازار در شرایط ارزنده‌ای قرار دارد. از طرفی عوامل تاثیرگذار بر بازار، من‌جمله بازار‌های جهانی، در هفته‌های گذشته روند متعادلی را در پیش گرفتند. همچنین نرخ دلار نیما در صورتی که افزایش پیدا کند، می‌توان نسبت به تاثیرپذیری صنایع بازار نسبت به آن امیدوار بود. از این رو پیش‌بینی می‌شود روند متعادل بازار در هفته جاری تداوم یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

 

دیدگاهتان را بنویسید