247023

رشد شاخص برای نهمین روز متوالی؛

بورس در مدار صعود به تعطیلات رفت

دنیای معدن: بورس تهران برای نهمین روز متوالی سبزپوش شد و شاخص کل با رشد 0.69 درصدی به استقبال معاملات هفته آینده رفت.

به گزارش دنیای معدن، بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را نیز بر مدار صعودی سپری کرد و روزهای خوب سهامداران را ادامه داد. بهبود انتظارات نسبت به صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی، در پی افزایش نرخ تسعیر خوراک و محصولات شرکت‌های حاضر در این صنایع، همچنان مهم‌ترین عامل رشد بورس به‌شمار می‌روند.

بورس امروز در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل با رشد ۰.۶۹ درصدی همراه شد و به سطح دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی دست پیدا کرد. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و افزایش ۰.۷۷ درصدی را رقم زد.

ارزش معاملات خرد، شامل سهام و حق تقدم سهام، در بازار امروز بار دیگر افزایش یافت و به پنج هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان رسید. با این وجود، به نظر می‌رسد که با توجه به تعطیلی‌های پیش‌رو، حقیقی‌های بورس تصمیم گرفته‌اند که بخشی از سرمایه خود را از چرخه معاملات خارج کنند و آن را از ریسک‌های احتمالی در طی تعطیلات، مصون نگه دارند. به این ترتیب، خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز به حدود ۱۱۸ میلیارد تومان رسید.

کدام نمادهای پتروشیمی بیشترین رشد قیمت را داشتند؟

بررسی‌ها حاکی از آنند که نمادهای گروه پتروشیمی همچنان به صعود پر قدرت خود ادامه می‌دهند. در بورس امروز، ۲۴ نماد پتروشیمی صعودی شدند و تنها ۶ نماد منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی نیز بیشترین بازدهی به سهام شرکت‌های صنایع پتروشیمی تخت جمشید با ۴.۸۵ درصد، پتروشیمی جم (جم) با ۴.۷۹ درصد و پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۳.۷۲ درصد رسید.

در طرف دیگر بازار نیز نمادهای پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۱.۸ درصد، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین با ۱.۴۹ درصد و پتروشیمی فسا (فسا) با یک درصد افت، شاهد بیشتری کاهش قیمت بودند.

شپدیس علاوه بر اینکه بیشترین افت قیمت را داشت، بیشترین خروج پول حقیقی را نیز به نام خود زد؛ چراکه حقیقی‌ها حدود ۱۹ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

استقبال ۷۰ میلیاردی حقیقی‌ها از «شاوان»

تابلوی بازار نشان می‌دهد که حال سهام شرکت‌های پالایشی نیز همچنان خوب است و بخش عمده آنها همچنان حرکت رو به بالای خود را دنبال می‌کنند. امروز تنها سه نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۵۴ درصد، نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۹۴ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۵۴ درصد افت قیمت را رقم زدند و ۱۰ نماد دیگر این گروه صعودی بودند. در این میان، پالایش نفت شیراز (شراز)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با رشد به ترتیب پنج درصد، ۴.۸۲ درصد و ۳.۱۹ درصد، قدرتمندترین صعود را ثبت کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی با رشد ۰.۸۷ درصدی همراه شد. همچنین با ثبت ارزش معاملات ۵۴۳ میلیارد تومانی، حقیقی‌ها حدود دو میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

سهامداران حقیقی در بازار امروز توجه ویژه‌ای به نماد شاوان نشان دادند و با تزریق بیش از ۷۰ میلیارد تومان پول تازه نفس به استقبال این نماد رفتند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول به نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) رسید که با خروج پول حقیقی ۴۱ میلیارد تومانی مواجه شد. این در حالیست که امروز، بازارگردان شپنا بیش از دو میلیون برگه سهم این نماد را به فروش گذاشت.

فروش ۳۶ میلیون برگه سهم «زنجان» توسط سهامدار عمده

در بورس امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز به روند صعودی خود ادامه دادند و شاخص این گروه با رشد ۰.۷ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۴۸۰ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز حدود ۵۷۲ میلیون تومان از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۴۵ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۱۸ نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با رشد ۵.۲۲ درصدی قیمت رسید و نمادهای سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۳.۴۷ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۹۸ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۴.۱۸ درصد، پاکسان (شپاکسا) با ۲.۳۶ درصد و کف (شکف) با ۱.۹۴ درصد افت بود.

بیشترین ورود پول حقیقی در صنعت شیمیایی به نماد زنجان رسید که میزبان ۷.۸ میلیارد تومان پول تازه حقیقی بود. البته فروش ۳۶ میلیون برگه سهم زنجان توسط شرکت توسعه کسب‌وکار هیوا نیز در رقم زدن این ورود پول بی‌تاثیر نبود.

دیدگاهتان را بنویسید