245804

پیش‌بینی بورس فردا یکم مرداد 1402/ بورس در معرض دو سناریوی نزولی و صعودی

دنیای معدن: اندیکاتور RSI شاخص کل بورس تهران در محدوده کمتر از 30 واحدی قرار گرفته است و هیجان بیش فروش را نشان می‌دهد. با توجه به تغییرات ایجاد شده در این اندیکاتور و محدوده حمایتی، احتمال دو سناریو برای بازار وجود دارد.

به گزارش دنیای معدن، در جریان معاملات روز جاری، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران مانند روزهای پیشین منفی بود و این موضوع نشان دهنده تأثیر سخنان سخنگوی دولت در خصوص نرخ خوراک گاز در روز چهارشنبه بود.

این اظهارات باعث شده بود که بازار بورس تهران در روز شنبه با چه رویه‌ای روبرو خواهد بود. از طرف دیگر، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس تهران، با انتشار گزارش‌های سه ماهه منتهی به 31 خرداد، اعلام کرده بود که باتوجه به گزارش‌ها، نگرانی خیلی جدی نداریم.

امروز، شاخص کل بورس تهران با 33 هزار واحدی کاهش، به رقم یک میلیون و 983 هزار واحد رسیده است. ارزش بازار بورس تهران، که در نیمه اردیبهشت به بیش از 9 هزار همت رسیده بود، در حال حاضر در محدوده‌های 7 هزار و 173 همتی قرار دارد و بیش از 1 هزار و 800 همتی کاهش داشته است. با این افت، شاخص کل بورس تهران به محدوده‌های ابتدایی سال جاری بازگشته و بازدهی از ابتدای سال تا کنون در محدوده‌های صفر و حتی منفی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده است که مجوز معافیت مالیاتی شورای سران قوا را دریافت می‌کنند تا تجدید ارزیابی دارایی‌ها قبل از موعد 5 سال انجام شود. همچنین، در خصوص قیمت محصولات این شرکت، مطرح شده است که قطعیت شورای رقابت قیمت‌های منطقی را به آنها خواهد داد و قیمت‌ها باید افزایش پیدا کنند. شورای رقابت باید قیمت سه‌ماهه آنها را اعلام کند و اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کنند، قیمت سهام آنها تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

با توجه به شرایط پیش‌آمده، بازار به فکر اصلاح پرتفوی‌های خود افتاده است، به همین دلیل گروه لاستیک بازار سرمایه با وجود رخداد منفی کل بازار، با استقبال مواجه شده بود و خریداران به این سمت نیم‌نگاهی داشته‌اند.

همچنین، معصومی خانقاه، مدیرعامل صندوق توسعه بازار بورس، در یکی از گفت‌وگوهای اخیر خود، اعلام کرده بود که با توجه به شرایط کنونی بازار، پیشنهاد می‌دهد که سرمایه‌گذاران در بورس به جای خرید سهام، به معاملات در قراردادهای آتی و گزینه‌ها توجه کنند و این نوع معاملات ریسک کمتری نسبت به خرید سهام دارد. همچنین، او بر این ادعاست که با توجه به این‌که برخی از شرکت‌های پربازده در بورس، در حال حاضر در محدوده قیمتی مناسب قرار دارند، خرید سهام این شرکت‌ها نیز از جمله گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاران است.

با توجه به روند نزولی شاخص کل بورس تهران در این چند روز، شایعاتی در بازار سرمایه ایجاد شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران قصد دارند پرتفوی خود را ترکیب کنند. در این شرایط، گروه لاستیک بازار سرمایه با رویه مثبتی در حال کار است و به نظر می‌رسد که بازار سرمایه در حال جذب خریداران برای این گروه است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

از نگاه تکنیکالی، شاخص کل بورس تهران در حال ورود به محدوده حمایتی باکس زردرنگ خود است که به عنوان خط میانی کانال نیز شناخته می‌شود.

در گذشته، بازار از این محدوده حمایتی برای چند روز به مثبت تغییر داده بود، اما در حال حاضر در این محدوده قرار دارد.

 بورس در معرض دو سناریوی نزولی و صعودی

اندیکاتور RSI شاخص کل بورس تهران در محدوده کمتر از 30 واحدی قرار گرفته است و هیجان بیش فروش را نشان می‌دهد. با توجه به تغییرات ایجاد شده در این اندیکاتور و محدوده حمایتی، احتمال دو سناریو برای بازار وجود دارد. در سناریو اول، شاخص کل همچنان در مسیر نزولی خود ادامه خواهد داد و به سمت سطح دیگری از کانال‌های ترسیم شده فرضی حرکت خواهد کرد، که این به‌عنوان یک فاجعه برای بازار سرمایه در نظر گرفته می‌شود و اندیکاتور ها هیجان‌های بیش فروش را اعلام خواهند کرد. در سناریو دوم، با توجه به گفته رئیس سازمان بورس و گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال، بازار به فکر تغییر در ترکیب پرتفوی خود و انتخاب مسیر اصلاحی (صعودی) خواهد بود.

برای ایجاد روند مثبت در شاخص کل بورس تهران، باید نشانه‌های محکم‌تری از حمایت محدوده باکس زردرنگ روی نمودار دیده شود و همچنین خروج اندیکاتور RSI از محدوده‌های بیش فروش و شکست خط روند نزولی فرضی رسم شده برای آن پدیدار شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید