241546

پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

دنیای معدن: خبرهای خوبی از مجلس به نفع بورس در حالی به گوش می رسد که فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است این موضوع به سود سهامداران خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن- میناسادات حسینی: شاخص کل بورس در هفته گذشته برخلاف مسیری که در سومین هفته بهمن ماه طی کرد، مجددا روندی نزولی به خود گرفت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان سومین هفته بهمن‌ماه در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحدی قرار دلشت و این هفته به یک میلیون و ۵۲۴ هزار واحد رسید تا افت ۲.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کند.

از سوی دیگر، شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل بورس حرکت کرد و افت ۲.۲ درصدی داشت. در حالی که تنها یک روز از بهمن‌ماه باقی مانده نماگر هم‌وزن بازار در ارتفاع ۴۷۴ هزار واحدی قرار گرفته است.

حلقه مفقوده بازار سرمایه

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص پیش بینی بازار سرمایه تا پایان سال گفت: با توجه به زمینه ایجادشده برای کسب بازدهی در سایر بازار‌ها مثل ارز و طلا، مسکن و خودرو و امثالهم (اگر اطلاق نام بازار به آن‌ها صحیح باشد) بازار سهام نیز روند مثبتی در پیش خواهد داشت.

وی با تحلیل اثر تورم بر بازار سرمایه ابراز داشت: سایر بازار‌های دارایی نسبت به بازار سرمایه تقریبا تطابق ملموس‌تر و منطقی تری نسبت به تورم دارند، چون فرمول و اصل اقتصاد می‌گوید که اگر تورمی حادث شود، قاعدتا زمانی که بقیه بازار‌ها به آن سمت بروند بورس نیز تاثیر خواهد پذیرفت.

خروج پول از بورس به دلیل تصمیمات غلط

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: این یکی از موضوعاتی است که نشان می‌دهد همان طور که در سال ۹۹، ۲۵ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد، متاسفانه به دلیل عملکرد نامناسب مسئولان اقتصادی دولت و مجلس شاهد خروج ۶۰ هزار میلیارد تومان پول در سال ۱۴۰۰ از بورس بودیم و تا این لحظه که ۱۱ ماه از سال گذشته است، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عملکرد و اعتمادسازی و اطمینان مردم به تصمیم گیران در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه سلب شده است، گفت: سهامداران بورسی عینا مشاهده می‌کنند که نحوه حکمرانی در حوزه اقتصاد بازار سرمایه متمایل به خواسته‌ها و اهداف دولت تنظیم می‌شود و نمونه آن را در مساله نرخ خوراک گاز، بحث شورای رقابت، انتشار اوراق، حرکت نرخ بهره به سمت بالا (که رابطه معکوس با بازار سرمایه دارد) و... مشاهده می‌کنند.

بی اعتمادی سهامداران به بورس

آقابزرگی ادامه داد: این سلب اطمینان از سهامداران بورسی باعث می‌شود که اطمینان و اعتماد لازم در بازار سرمایه تا حدودی کم رنگ‌تر شود و متاسفانه با وجود تاکید‌هایی که برای حمایت از بازار سرمایه می‌شود، عملا ما شاهد این اتفاق در بازار نیستیم؛ هرچند بازار سرمایه ایران از حیث نقدشوندگی و قانونمندی و شفافیت، کارآمدترین و سرآمدترین بازاری است که نقدینگی می‌تواند به آنجا جذب شود؛ ولی رویکردی که تا این لحظه در بازار سرمایه ازسوی دولتمردان و مسئولان بورسی شاهدیم موجب می‌شود اعتماد به این بازار برنگردد.

وی درنهایت خاطرنشان کرد: همین مسائل موجب می‌شود که تا این لحظه شاخص کل بورس حرکت خاصی را نداشته باشد؛ هرچند شاخص هم وزن رکورد تاریخی مرداد ماه سال ۹۹ را در ۲۸ دی ماه امسال لمس کرد، ولی رد نکرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید