240383

نبض مثبت بازار سرمایه در دست چه کسانی است؟

دنیای معدن: به عقیده کارشناسان با اعلام سیاست تثبیت نرخ ارز، موقتاً اقبال نسبت به سهام دلاری کاهش یافته و سمت سهام ریالی متقاضی بیشتری دارد، بدین ترتیب فعلا و روزهای آینده نبض مثبت بازار سرمایه در دست سهام‌های ریالی است.

به گزارش دنیای معدن، هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه ‌ روندی صعودی که در هفته‌های پیش از آن را داشت را نتوانست ادامه دهد و همین مساله موجب بازگشت شاخص کل بورس به کانال 1.5 میلیون واحدی شد.

مقاومت 1.6 میلیون واحدی شاخص کل که از سال 99 برای بورس تبدیل به یک کابوس روانی شده است، این بار هم شکسته شدنش دوام نداشت و همین مساله موجب شد تا شاخص کل در هفته دوم دی ماه روندی نزولی به خود بگیرد.

به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، تغییر رئیس کل بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های جدید توسط این بانک نیز در این کاهش بی تاثیر نبود، تثبیت نرخ ارز نیمایی موجب درجا زدن قیمت سهم های دلاری در بورس شد، همین مساله نیز در افت بورس تاثیر‌ داشته است.

نوسان نرخ ارز در بازار آزاد و کاهش آن به سمت قیمت توافقی نیز در ادامه رخدادهای این هفته می‌تواند دلیلی بر افت بورس باشد؛ البته در هفته‌های گذشته سهم‌های گروه خودرویی به دلیل سود کلان خودروسازها از عرضه خودرو در بورس، با استقبال سهامداران خرد همراه شده است.

پیش‌بینی‌ها نشان می دهد سود خودروسازان از زمان عرضه خودرو در بورس کالا حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده است. همین مساله می تواند در نهایت منجر به کاهش زیان انباشته این شرکت ها شود. البته باید در نظر داشت مصرف کنندگان خودرو نیز تا 80 درصد خودرو را گران تر از زمانی که از در سیستم های قرعه کشی خودرو خریداری می‌کردند، معامله کرده‌اند.

* کاهش اقبال به سهم‌های دلاری بازار سرمایه

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روندهای آینده بورس گفت: افزایش نرخ سود بانکی و کاهش تعدد بازارهای مختلف برای ارز، از اقدامات مثبتی است که در هفته  گذشته در بازار ارز رخ داده است، با این حال تثبیت قیمت ارز در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می تواند بازار سرمایه را با چالش مواجه کند.

وی ادامه داد: با اعلام سیاست تثبیت نرخ ارز در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان توسط رئیس‌کل جدید بانک ‌مرکزی، اقبال نسبت به سهام دلاری کاهش پیدا کرده و ورق به سمت سهام ریالی برگشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در این هفته سهام خودرویی عملکرد بهتری داشته و بازدهی مثبت گروه بانکی در هفته گذشته تایید می‌کند که نبض مثبت بازار سرمایه فعلا در دست سهام ریالی است.

* افت شاخص کل بورس پس از هفته‌ها رشد

شاخص کل بورس در روز شنبه با کاهش 56 هزار و 819 واحدی و در روز یکشنبه با افت 26 هزار و 130 واحدی روبرو شد، روز دوشنبه این شاخص با رشد 28 هزار و 920 واحدی که داشت توانست بخشی از افت روزهای قبل را جبران کند. شاخص کل در روز سه شنبه و چهارشنبه به ترتیب با کاهش هزار و 932 واحدی و 12 هزار و 234 واحدی که داشت از کانال 1.6 میلیون واحدی فاصله زیادی گرفت.

شاخص کل بورس در هفته گذشته با کاهش 68 هزار و 195 واحدی که داشت، بازدهی منفی 4.1 درصدی را به ثبت رساند و در پایان هفته در سطح یک میلیون 579 هزار و 119 واحدی آرام گرفت.

* اقبال سهامداران به سهم های کوچک بورسی

شاخص کل هموزن در هفته گذشته تقریبا رفتاری شبیه شاخص کل داشت. این شاخص در روز شنبه با کاهش 11 هزار و 674 واحدی و در روز یکشنبه افت 4 هزار و 636 واحدی داشت. شاخص کل هموزن روز دوشنبه و سه شنبه به ترتیب با رشد 8 هزار و 764 واحدی و 2 هزار و 281 واحدی روبرو شد و در روز چهارشنبه نیز افت 2 هزار و 217 را تجربه کرد.

شاخص کل هموزن در هفته دوم دی ماه در مجموع 7 هزار و 482 واحد افت کرد تا بازدهی منفی 1.56 درصدی را ثبت کند. این شاخص در پایان هفته در سطح 473 هزار و 199 واحدی قرار گرفت.

* رشد ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه

میانگین ارزش کل معاملات بازار سرمایه در هفته دوم دی‌‌ 56 هزار و 922 میلیارد تومان بوده است که نسبت به هفته پیش از آن افت 13 درصدی را نشان می دهد. در هفته گذشته 284 هزار و 611 میلیارد تومان در بورس معامله انجام شده است.

میانگین ارزش معاملات خرد نیز با رشد 2 درصدی نسبت به هفته گذشته به 8 هزار و 466 میلیارد تومان رسید. افزایش معاملات خرد نشان می دهد رکود از بورس رخت بربسته و معاملات روال منطقی به خود گرفته است.

* هفته جاری یک‌هزار و 613 میلیارد تومان پول از بورس خارج شد

در هفته گذشته در مجموع یک‌هزار و 613 میلیارد تومان پول از بورس خارج شد که میانگین روزانه 322 میلیارد تومان را نشان می دهد. روزهای شنبه ، یکشنبه و سه شنبه بورس شاهد خروج پول و روزهای دوشنبه و چهارشنبه پول حقیقی وارد بورس شده است.

* کارشناس بورس: شاخص با گزارش ۹ ماه شرکت‌ها تا پایان دی می‌تواند تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد رشد کند‌

‌احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: روند شاخص در ۱۰ روز اخیر به جاماندگی این بازار از سایر بازار‌های موازی بازمی‌گردد، البته این روند از p/e مناسب سهام و پتانسیل‌های بازار نیز تاثیر می‌گیرد، همچنین  p/e  فوروارد (forward) اغلب سهم‌ها روی محور ۵ قرار دارد که این عامل از ارزندگی سهام حکایت دارد.

وی در گفت‌و‌گو با ایبنا اضافه کرد: ایجاد موج‌های تورمی نیز موجب می‌شود که نقدینگی زیادی به سمت بازار سرمایه روانه شود، بنابراین رشد شاخص تا حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عمدتا به جاماندگی بازار و ارزندگی آن بستگی دارد، البته از انتظارات تورمی نیز تاثیر خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که علت روند سینوسی شاخص کل چیست؟ گفت: روند سینوسی، واکنش شاخص به تصمیمات دولت است، چون سهامداران نسبت به تصمیمات دولت اشراف کاملی ندارد و از خود رفتار هیجانی نشان می‌دهند، اما بعد از گذشت دو الی سه روز متوجه می‌شوند که باوجود دستورالعمل تصویب شده از سوی دولت، بازار دارای ارزندگی است، به همین علت افراد از حالت فروشنده خارج و به حالت خریدار در می‌آیند.

وی افزود: بازارمی‌تواند روند خود را  با محور یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از لحاظ تعادلی آهسته و پیوسته طی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح پیش‌بینی خود را از روند شاخص تا آخر دی، گفت: گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها در اواخر دی ماه روی کدال قرار می‌گیرد، چون بازار از لحاظ سودآوری در شرایط خوبی قرار دارد و شرکت‌ها بیش از نصف راه یک ساله را طی کردند، این گزارش‌ها می‌تواند به روند صعودی بازار کمک کنند.

وی‌ تاکید کرد: نقاط p/e بازار خوب است، بنابراین شاخص می‌تواند تا پایان دی ماه با گزارش ۹ ماه شرکت‌ها تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد نیز رشد کند./فارس

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید