240382

بازگشت به کانال 1 میلیون و 600 هزار واحدی؟/ باد همچنان به پرچم خودرویی‌ها می‌وزد

دنیای معدن: شاخص کل بورس در روز اول هفته، توانست کانال 1 میلیون و 600 هزار واحدی را مجددا پس بگیرد.

به گزارش دنیای معدن، بازار سرمایه در هفته‌های گذشته دقیقاً مشابه نرخ ارز، پس از رشد شارپی که تجربه کرد و توانست وارد کانال 1 میلیون و 600 هزار واحد شود، با عقب‌نشینی و تثبیت نرخ ارز در محدوده 40 هزار تومان، تقریباً هفته‌ای قرمز را پشت سر گذاشت و نتوانست در کانال 1 میلیون و 600 هزار واحدی تثبیت کند.

گفتنی است تاکنون (نیمه ی اول بازار) بازار سرمایه توانسته با رشدی حدود 20 هزار واحدی مجددا خود را به محدوده کانال 1 میلیون و 600 هزار واحدی برساند.

همچنین تاکنون ارزش معاملات در محدوده 5 هزار میلیارد تومان است و دو نماد فولاد و خودرو و فملی بیشترین تاثیر مثبت در شاخص کل بورس را داشته‌اند.

سایه سنگین افزایش نرخ سود سپرده های بانکی از سر بورس برداشته شد.

گفتنی است در این روزها، که به نظر می‌رسد نرخ ارز در محدوده 40 هزار تومان تثبیت شده است، مهم‌ترین تهدیدی که سایه آن بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کرد، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی بود. همانطور که در هفته گذشته برخی اخبار حاکی از افزایش نرخ سود سپرده‌ها توسط برخی بانک‌ها به گوش می‌رسید.

درپی افزایش غیرقانونی نرخ سود تا ۲۵ درصد در برخی بانک‌ها و اخطار بانک مرکزی، جلسه ویژه‌ای در هفته گذشته با حضور مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی در بانک مرکزی برگزار و بر رعایت نرخ سود در همه بانک‌ها از شنبه ۱۷ دی توافق شد. بر اساس توافق شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با بانک مرکزی، از روز شنبه اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی در تمام بانک‌ها اجرایی می‌شود.

همچنین از شنبه بازرسان بانک مرکزی و بانک‌ها برای نظارت بر نرخ سود به شعب بانک‌های دولتی و خصوصی خواهند رفت. طبق این توافق، پرداخت سود سپرده در ابتدای دوره سپرده‌گذاری به منظور جذب مشتری ممنوع شد و  نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری ۳ ماهه و ۶ ماهه طبق نرخ‌های اعلامی در بخشنامه‌های قبلی بانک مرکزی است.

باد همچنان به پرچم خودرویی‌ها می‌وزد

اینطور می‌توان گفت که بدون شک، در این روزها گروه خودرویی و گروه‌های وابسته به آن، مورد توجه‌ترین گروه بازار بودند. گروه بدنامی که شاید در ماه‌های قبل و قبل از شروع فرایند عرضهز خودرو در بورس، به واسطه صورت‌های مالی و زیان انباشته سنگینی که داشتند هیچ‌گاه تا این حد مورد استقبال بازار قرار نمی‌گرفتند.

خودروسازان در این روزها، به واسطه مکانیزم بورس کالا می‌توانند خودروهای خود را با قیمت‌های بالاتری نسبت به قبل به فروش برسانند، چشم‌انداز مثبتی گرفتند و سرمایه‌گذاران به واسطه همین چشم‌انداز، اقبال بالایی نسبت به این گروه پیدا کرده‌اند که تابلوی سبز این گروه حاکی از این موضوع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید