239233

 پیش بینی بورس امروز / سود سهام عدالت 2 برابر شد

دنیای معدن: شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت افت کمتر از یک درصدی را ثبت کرد؛ امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، با توجه به فشار فروشی که در نیمه دوم بازار چهارشنبه شاهد بودیم در ابتدای بازار شاهد کمی منفی در سهام باشیم و در ادامه روند متعادلی بر بازار حاکم باشد.

به گزارش دنیای معدن، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته در ارتفاع یک میلیون و 410 هزار و 188 واحد قرار گرفت. این به معنی افت 0.24 درصدی معادل گام 3 هزار و 408 واحدی نماگر اصلی بورس طی هفته گذشته است.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن مسیر خلاف جهت شاخص کل بورس را پیش گرفت. شاخص هم‌وزن که نمایان‌گر یکسان تمام سهام بورس محسوب می‌شود، توانست رشد خوبی را پشت سر بگذارد و با افزایش 1.45 درصدی در تراز 407 هزار واحدی قرار گرفت.

امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادل را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز متعادل می‌شود.

بانک گلدمن ساکس آمریکا اعلام کرده است که بازار در انتظار رشد قیمت کامودیتی‌هاست. رکود بازار کامودیتی‌ها در نیمه ۲۰۲۳ خاتمه می‌یابد و بازار در انتظار رشد مطلوب قیمت در آن زمان است. در این بین، فلز مس  با توجه به کسری ۲۰۰ هزار تنی عرضه، وضعیت مطلوبی داشته و در انتظار بازگشت قیمت است.

بیش از 80 درصد سهام بورس در کشور ما اصطلاحاً کامودیتی‌محور هستند. رونق در معاملات بازار جهانی تاثیر مستقیم بر بورس تهران خواهد داشت.

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: زیان انباشته خودروسازان بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است/ باید به تدریج شاهد کاهش قیمت گذاری خودروهای پر تیراژ باشیم.

اعلام احتمال کاهش قیمت گذاری در خودرو‌های پر تیتراژ که پس از اظهارات رئیس سازمان خصوصی سازی کشور گمانه‌زنی می‌شود، ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرد که این کاهش به میزان است و چه زمانی به اجرا می‌رسد. چرا که در کنار تورم و رشد احتمالی دلار در آینده احتمالا باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو‌ها در هر دو نرخ کارخانه و بازار آزاد باشیم.

اما به طور کلی کاهش قیمت موجب افزایش فروش شرکت در صورت عرضه کافی خواهد شد. افزایش فروش بسته به عرضه در قیمت کارخانه و یا قیمت‌های نزدیک به قیمت بازار آزاد با مکانیسم عرضه-تقاضا در بورس کالا می‌تواند به ترتیب موجب افزایش و کاهش زیان تولید کننده خودرو شود.

کاهش ناچیز نرخ بهره بین بانکی

طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته جاری با  ۱ صدم درصد اختلاف نسبت به هفته پیش به ۲۰.۸۹ درصد کاهش یافت.

به طور کلی کاهش نرخ بهره بین بانکی باعث افزایش اقبال عمومی به بازارهای موازی بازار پول از جمله بورس خواهد شد. تغییرات نرخ بهره بین بانکی نیز گرچه اندک اما می‌تواند ایفا کننده نقشی تاثیرگذار بر جو عمومی حاکم بر معاملات امروز باشد.

هر برگه سهام عدالت چقدر سود داد؟

با اعلام وزیر اقتصاد: سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی که مهلت آنها برای واریز سود به پایان رسیده و قابل وصول است، تا پایان پاییز برای همه ۴۹میلیون نفر سهامدار عدالت واریز شود. میزان سود حدود ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر برگه سهام عدالت است.

تعیین تکلیف سهام عدالت و سود آن می‌تواند تاثیر بسزایی در گردش نقدینگی اقتصاد کشور و اعتماد سهامداران نسبت به تالار شیشه‌ای دارا باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید