227030

بورس کف خود را پیدا کرده، اما خبری از صعود چشمگیر نیست!

دنیای معدن: حرکت پاندولی شاخص کل بورس بین دو کانال یک میلیون و ۲۰۰ و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در روزهای قبل بارها تکرار شده است، به طوریکه بورس هر روز رنگ عوض میکند و عمر چراغ سبز یا چراغ قرمز در آن به دو روز هم قد نمیدهد. با این وجود یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که بازار کف خود را پیدا کرده و ریسک ها درحال کاهش است اما نمیتوان انتظار صعودی چشمگیر را از آن داشت.

به گزارش دنیای معدن، ولید هلالات در گفت‌وگویی، با تاکید بر اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۹ در بازار سرمایه شاهد نوسانات بسیار بزرگی هستیم، اظهار کرد: این نوسانات معمولا پیش بینی ناپذیرهستند. درواقع بازیگران بازار یا همان سرمایه گذاران خرد، دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به یک اتفاق دارند. برای مثال یک پدیده از دید برخی افراد موضوعی مثبت و از دید برخی افراد موضوعی منفی است. به همین دلیل نوسانات را نسبت به اخبار مختلف شاهد هستیم.

ریسک بازار درحال کاهش است

وی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در روزهای گذشته گفت: بازار سرمایه در روزهای قبل افت کرد و توانست در نقطه‌ای به تعادل برسد اما به نظر من صعود چشمگیر در بازار نیازمند گذر زمان و همچنین شفاف شدن شرایط است. درواقع نباید انتظار داشته باشیم بازار بعد از رسیدن به یک تعادل رشد با اهمیتی داشته باشد و رفتارهای رفت و برگشتی در بازار طبیعی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: با این حال اتفاقی که در بازار درحال رخ دادن است این است که نوسانات نمادها در یک روز نسبت به قیمتی که در همان روز باز می شوند درحال کم تر شدن است. به عبارت دیگر حرکت‌های رفت و برگشتی بازار دائم کم و کمتر می‌شود که به نظر من منطقی بوده و به معنی کاهشی شدن ریسک بازار است.

حرکت بازار به سمت عقلانیت با گزارش های ماهانه آذر

هلالات با اشاره به گزارش‌های شرکت‌های بورسی در آذرماه اظهار کرد: به زودی گزارش‌های آذرماه از راه می رسد که پایه‌ای برای پیش بینی سود فصل پاییز و تحلیل فصل بعدی است. اگر در روزهای آینده تغییر منفی رخ ندهد و خبر منفی از راه نرسد، گزارش‌های ماهانه اذر و همچنین گزارش‌های سود و زیان فصل پاییز میتوانند بازار را به سمت عقلانیت بیشتر و دور شدن از هیجان ببرند.

وی با تاکید بر اینکه بازار کف خود را پیدا کرده است، عنوان کرد: با این حال نباید انتظار داشت با صحبت مقامی و یا برای مثال وعده شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی، بازار شروع به رفتار هیجانی کرده و رشدی چشم گیر داشته باشد.

شرط موفقیت، عقلانیت و عمل است

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال آینده گفت: یکی از نگرانی های بازار این است که احساس میکند از انجائی که دولت به لحاظ بودجه‌ای در مضیقه است، میخواهد از بازار سهام به هر طریقی بهره برداری کند. برای مثال با نرخ های که به بازار آسیب وارد میکند اوراق بفروشد، سهام عرضه کند و یا از سود شرکت های بزرگ به هر طریقی عددی را برداشت کنند. این نگاه باعث می شود سرمایه گذاران جدید وارد بازار نشوند و سرمایه گذارانی که منابعی در بازار دارند نیز محتاط عمل کنند و ترجیح دهند منابع خود را در بخش اوراق نگه دارند.

وی با اشاره به ۱۰ تصمیم اخیر دولت درمورد بازار سرمایه توضیح داد: اگر پشت تصمیمات و صحبت هایی که در راستای حمایت از بازار گرفته و زده می شود عقلانیت باشد و همچنین جنبه عملی پیدا کند اعتماد به بازار برمیگردد. یکی از تصمیمات مهم قیمت گاز بود که برای گاز خوراک و گاز سوخت، که سقف ۵۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شد. به نظرم تاریخ انقضای این تصمیم کوتاه است زیرا قیمت های جهانی درحال تغییر بوده و فرمول نرخ گاز مشکل اساسی دارد که باید برطرف شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید