223908

انتقاد زنگنه از گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره بازار بورس

دنیای معدن: نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از گزارش مرکز پژوهش‌ها در خصوص راهکارهای ساماندهی بازار بورس انتقاد کرد.

به گزارش دنیای معدن، محسن زنگنه در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی بیان کرد: متاسفانه امروز مرکز پژوهش‌های مجلس که به عنوان زبان و مغز متفکر مجلس است گزارشی را در صحن ارائه کرد که دارای جهت‌گیری و با اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در تضاد است. در این گزارش به شاخص کل بورس اشاره کردند و گفتند که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا به امروز ۱۸۰ درصد رشد داشته است، در حالی که این مقایسه باید از ابتدای دولت صورت می‌گرفت. در ارائه راهکارها نیز تقریبا در ۹۰ درصد توپ را در زمین مجلس انداختند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان یک مرکز پژوهشی نباید رفاقت‌ها و ارتباطات خود را در تهیه گزارش‌ها دخالت دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته تاسف‌بار در این گزارش این بود که مطرح شد نمی‌توان هم قیمت ارز را کاهش داد و هم شاخص بورس افزایش یابد، یا هم نرخ تورم را کاهش داد و هم شاخص بورس را صعودی کرد. در حالی که این تفکر در کتاب مبانی اقتصاد کلان که برای ۱۵۰ سال پیش است آمده است و امروز دنیای غرب هم از آن عبور کرده است. این صحیح نیست که از پشت تریبون مجلس انقلابی به مردم بگوییم که اگر می‌خواهید اقتصاد کشور کامل شود کمر شما زیر بار تورم باید بشکند یا به دولت بگویید می‌تواند قیمت ارز را تا ۶۰ هزار تومان بالا ببرد تا بورس سامان بگیرد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع ورود پیدا کند.

علی نیکزاد که اداره جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر زنگنه بیان کرد: فرمایشات شما دقیق است. انتظار می‌رود آقای نگاهداری هرچه سریع‌تر جلسه‌ای با حضور شما در این زمینه تشکیل داده و این موضوع را دنبال کند. این‌که ما بخواهیم ارز را گران کنیم تا کنار آن بورس سامان یابد، قابل قبول نیست. این تفکرات صحیح نبوده و انتظار می‌رود به این موضوع رسیدگی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید