222288

بورس؛ بی تفاوت یا منتظر؟

ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز در ۲۱ مهر ماه سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۱۵۱ میلیارد تومان رسید تا همچنان از کم رمقی دادوستدها خبر دهد.

به گزارش "دنیای معدن" عقب نشینی انتظارات تورمی سبب شده است مجددا جوی کاهشی بر بازار دارایی ها حاکم شود. بورس تهران که دو هفته ابتدایی مهرماه را پرقدرت آغاز کرده بود، طی دادوستدهای این هفته شاهد عقب نشینی ۱/ ۶ درصدی نماگر اصلی خود بود تا عمده رشد کسب شده در این ماه تبخیر شود. تردید در میان بورس بازان موج می زند. گویا بسیاری از سرمایه گذاران فعلا دست از معامله برداشته و در انتظار تعیین برخی ریسک های اثرگذار هستند. جایی که با وجود سنگین نشدن صفوف فروش اما از ارزش معاملات خرد به شکل قابل توجهی کاسته شده است.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روندی نزولی که از ابتدای هفته آغاز کرده بود، روز گذشته ابرکانال ۴/ ۱میلیون واحدی را نیز ترک کرد. با این کارنامه سود پاییزی بورس تقریبا به نقطه صفر نزدیک شد. شاخص کل سهام دو هفته نخست پاییز را مثبت به پایان رسانده بود، اما در مجموع این هفته، بیش از ۶ درصدی عقب نشینی کرد تا مجموع بازدهی این نماگر در فصل پاییز به ۸/ ۰درصد محدود شود.

ارزش معاملات هم چنان کاهشی بوده و حقیقی ها هم دست از فروش برنداشته اند. همه این آمار و ارقام منفی در حالی رقم خورده که خبری از صفوف فروش سنگین در بازار نیست که نشان می دهد بازار سهام هنوز گرفتار فاز هیجانی نشده است و بیشتر در انتظار تعیین تکلیف برخی ابهامات است.

عقبگرد پس از دو هفته سبز

معاملات آخرین روزکاری هفته در حالی پیگیری شد که در پی تداوم عرضه های سنگین از سوی معامله گران، پس از ۱۲ روز نوسان در کانال ۴/ ۱میلیون واحدی نماگر اصلی بازار با ریزش ۵/ ۱درصدی همراه شد و تا رقم یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحدی عقب نشینی کرد. بازار همانند اغلب روز های کاری در هفته جاری روز گذشته هم با فروشندگانی از جنس حقیقی مواجه بود؛ به طوری که خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی حکایت از جابه جایی ۶۶۰ میلیارد تومانی سهام از پرتفوی سهامداران خرد به سبد سرمایه گذاری حقوقی ها داشت.

به روایت آمار، بخشی از حقوقی های بازار این روز ها از متقاضیان خرید سهام در صنایع داخلی و خارجی هستند. سرمایه گذارانی که از شرکت های کوچک و متوسط گرفته تا کامودیتی محور های تالار سعادت آباد را در سبد سرمایه گذاری خود جای می دهند. این معامله گران دیروز خالص خریدی به میزان حدودا ۱۱۱میلیارد تومانی از گروه فرآورده های نفتی داشتند. خالص خرید ۸۰ میلیارد تومانی از صنعت فلزات اساسی و کمی بیش از ۶۱ میلیارد تومان از گروه بانک فقط گوشه ای از فعالیت روز چهاشنبه آنها محسوب می شود.

بی تفاوت یا منتظر؟

ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز در ۲۱ مهر ماه سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۱۵۱ میلیارد تومان رسید تا همچنان از کم رمقی دادوستدها خبر دهد. به این ترتیب در حالی که خبری از صفوف سنگین در سمت خرید و فروش سهام نیست اما کم بودن ارزش معاملات خرد سهام حکایت از دست نگه داشتن بورس بازان دارد. گویا هنوز ابهاماتی بر سر انتخاب بهینه گزینه های سرمایه گذاری بر سر راه صاحبان سرمایه وجود دارد.

بی توجه به پشتوانه های بنیادی

درحالی بزرگان بورس تهران با وجود روند مطلوب بازار های جهانی همچنان در مدار ریزشی نوسان پیدا می کنند که مدتی است شرکت های کوچک و متوسط بازار سهام هم به دنباله روی از آنها روز به روز با کاهش قیمت سهام خود در بازار مواجه می شوند، به طوری که شاخص کل هم وزن که از تمام نماد های معاملاتی به یک اندازه تاثیر می پذیرد نیز روز چهارشنبه با افت ۱۹/ ۲درصدی روبه رو شد. پیامد این ریزش ها نیز به وضوح در ارزش معاملات بورس تهران قابل رویت است به گونه ای که در پی هر موج ریزشی در بازار شاهد افت این نماگر نیز هستیم.

روز گذشته در بازار جهانی محصولاتی اعم از روی و آلومینیوم موفق به ثبت رکوردهای تازه شدند اما اکثر شرکت های فعال در گروهای فلزی و سایر گروه های مرتبط برخلاف انتظارات قرمز پوش بودند. در صنایع پتروپالایشی نیز با اینکه شاهد دستورالعمل های حمایتی از سوی وزارت نفت در بحث خوراک پالایشی ها بودیم و پتروشیمی ها برای مدتی سوار بر موج افزایشی نشات گرفته از بهبود بازار های جهانی شده بودند اما چند روزی می شود که بازار سهام هیچ توجهی به آنها ندارد و به گونه ای مسیر خود را جدا کرده است.

به دنبال حواشی

به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار سرمایه هرچند به لحاظ بنیادی شرکت ها از پتانسیل رو به رشد برخوردارند و افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار های جهانی نیز به عنوان اهرمی برای صعود شاخص های سهامی می تواند نقش بازی کند اما اکنون سرمایه گذاران با ابهامات دیگری مواجه هستند. بخشی از ابهامات در ساختمان سازمان بورس است. با اینکه دهقان دهنوی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار به گفته خود در حال سپری کردن روز های آخر مدیریتی خود در این نهاد است و گمانه زنی هایی درباره فرد جایگزین او از دل بازار سرمایه نیز به گوش می رسد اما بورس بازان این روزها غالبا ترجیح می هند تا مشخص شدن سکاندار جدید بازار تا حدودی دست به عصا حرکت کنند. این دست از سهامداران که دو طیف حقوقی و غالبا حقیقی بازار را تشکیل می دهند تا مشخص نشدن خط مشی سکاندار جدید ترجیح می دهند که نقدینگی حاصل از فروش سهام را در حساب کاربری خود در شرکت های کار گزاری یا صندوق های قابل معامله پارک کنند.

بیش واکنشی به روند اسکناس آمریکایی

هر چند احتمال ترک کانال ۲۷ هزار تومان در بازار آزاد دلار وجود دارد، اما همچنان نرخ دلاری نیمایی تغییر چندانی نداشته است. در این خصوص برخی از صاحب نظران بازار بر این باورند که افت چند صد تومانی دلار آزاد نیز نمی تواند در صورت های مالی و عملکرد ماهانه و به طور ویژه ۶ ماهه شرکت ها تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد چرا که شرکت ها غالبا با نرخ ۲۵ هزار تومانی حساب های خود را بسته اند. با این حال از این حقیقت که تغییرات لحظه ای دلار برای قشری از سرمایه گذاران فعال در تالار شیشه ای بسیار حائزاهمیت است نیز نمی توان گذشت، چراکه این دست از معامله گران معتقدند سیگنال های ارزی حاصل از رویداد های متفاوت اقتصادی و سیاسی پالس هایی را به آنها مخابره می کند که در خرید و فروش سهام می تواند وزن قابل توجهی داشته باشد.

فارغ از اثربخشی بودن یا نبودن چنین استراتژی معاملاتی از سوی سرمایه گذاران، بازار سهام این روز ها نسبت به اخبار سیاسی تا حدودی بیش از حد حساس شده است، به طوری که نسبت به دید و بازدید های معمول بین دیپلمات های کشور و سایر کشور های همجوار نیز سریعا از خود واکنش نشان می دهد. با اینکه هنوز توافق خاصی حاصل از دیدارها به ثمر نشسته است و بهبود روابط فقط در حد گمانه زنی است اما بازار سهام و ارز همانند سنت همیشگی به پیشخور کردن رویدادهای احتمالی پرداخته اند. سهم ۳/ ۸۹درصدی و ۸۹ درصدی افت قیمت در میان نماد های معامله شده در بورس تهران و فرابورس ایران نیز گواهی بر این موضوع است، ریزش هایی که مدتی است ادامه دار شده است.

روز حساب پالایشی ها

یکی از رویدادهای مهم رخ داده در طول معاملات هفته گذشته انتشار گزارش های مالی پالایشی ها بود که با تاخیری قابل توجه نسبت به موعد معمول انجام شد. صورت های مالی سه ماهه پالایشگاه ها بالاخره پس از مدت ها بر روی تارنمای کدال قرار گرفت تا دست کم به بخشی از ابهامات فعالان بازار سهام در مورد این صنعت خبرساز پاسخ داده شود.

آنطور که پیشتر گفته شده بود تاخیر یاد شده ناشی از مشخص نبود نرخ خوراک این شرکت ها از ابتدای سال جاری بوده است. در هفته های اخیر در نهایت مشخص شده که بنا بر نظر سیاستگذاران مربوطه در این زمینه شرکت های پالایشی می توانند تا به جای آنکه همانند سال گذشته با ۵ درصد تخفیف نسبت به فوب خلیج فارس خوراک خود را از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی دریافت کنند، مواداولیه مورد نیاز خود را با لحاظ تخفیف ۵دلاری از این شرکت بگیرند.

این مساله سبب شد تا بازار واکنش مثبتی به این تغییر بدهد و افزایش قابل توجه سودآوری پالایشی ها را به هنگام انتشار این گزارش به فال نیک بگیرد. بر این اساس طی روزهای معاملاتی هفته های اخیر شاهد بودیم که پالایشی ها توانستند به خوبی خود را بر رشد شاخص بورس نمایان کنند، اما گزارش های منتشر شده از عملکرد سه ماهه این شرکت ها (تا زمان نگارش این گزارش تنها چهار عدد از آنها افشار کرده اند) نشان می دهد که افزایش سود در برخی از آنها تفاوت چندانی نداشته است. بررسی ها حکایت از آن دارد که میان گزارش های ارائه شده از سوی این چهار شرکت نماد معاملاتی «شپنا» که به پالایش نفت اصفهان تعلق دارد نسبت به سه ماهه سال قبل نه تنها بیشتر نشده بلکه ۳۲ درصد کاهش نیز داشته است. این تغییر منفی از آنجا ناشی می شود که از سه ماهه نخست سال گذشته نسبت به سال جاری بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی ۲۳۴ درصد بیشتر شده است. همین امر شبب شده تا با افزایش ۱۰۶ درصدی هزینه های اداری و فروش دیگر مجالی برای رشد سودآوری این شرکت نباشد.

عملکرد ضعیف «شپنا» اما به سایر شرکت ها سرایت نکرده است. برسی عملکرد شرکت های دیگر نشان می دهد که نماد هایی مانند «شبندر» و «شبریز» در طول مدت سه ماهه نخست سال جاری عملکرد خوبی داشته اند به طوری که برمبنای گزارش های سود خالص هر سهم «شبریز» ۳۰۰ درصد و سود خالص «شبندر» ۱۸۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است. این در حالی است که طی مدت یادشده سود هر سهم «شپنا» افتی ۳۲ درصدی داشته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) در میان تمامی نمادهای پالایشی از بقیه با اختلافی قابل توجه بهتر ظاهر شد و توانست سود خالص هر سهم خود را در سه ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۹۵ درصد افزایش دهد.

بورس چهارشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۵/ ۱درصدی مواجه شد، از ۳۴۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳۱ سهم (۹/ ۸ درصد) مثبت بود و در مقابل ۳۱۰ سهم (۳/ ۸۹ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۵ نماد (۶ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۶۷ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل گیری صف فروش در ۷۳ نماد بورسی (۷ درصد) به ارزش ۳۸۹میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت ۰۳/ ۲درصدی را ثبت کرد، ۱۴۴ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۱۶ سهم (۱۱ درصد) مثبت و ۱۲۸ سهم (۸۹ درصد) منفی بود. در این بازار ۵ نماد (۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۲میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۴۶ نماد (۳۲درصد) نیز با صف فروشی به ۱۰۸ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازارپایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۳۲ نماد بود. در این میان ۲۵ سهم (۱۹ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۹۷ سهم (۷۳ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۰ نماد (۱۵ درصد) صف خریدی به ارزش ۳۲ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۶۸ نماد (۲۴ درصد) با ارزشی بالغ بر ۲۰۹ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید