221765

خزان سهام بهار شد

بازدهی شاخص بورس به 7 درصد رسید

دنیای معدن -بازدهی شاخص بورس در دوازده روز ابتدایی مهر به 7 درصد رسید و نشان داد بازار در نخستین ماه فصل پاییز بدون هیچ گونه روز منفی سپری شد.

به گزارش دنیای معدن، شاخص بورس در معاملات روز دوشنبه بازار سهام در یک روز مانده به تعطیلات 28 صفر، مسیر سبزرنگ خود را ادامه داد و البته با تداوم رشد توانست دوباره از نقطه مقاومتی 1480 میلیون واحد عبور کند و حالا در آستانه ورود به کانال جدید است.

در فصل اول پاییز، فعلا بورس توانسته همچنان بدون عقب نشینی، شاخص را به جلو براند. در روز دوشنبه برخلاف روزهای قبل، شاخص کل هم وزن با 0.1 درصد جلوتر از شاخص کل، رشد 0.64 درصدی را تجربه کرد. این در حالی بود که شاخص کل نیز رشد 0.54 درصدی را تجربه کرد تا عدد شاخص روی 1.484 میلیون واحد قرار گیرد.

ارزش معاملات خُرد بازار سهام در روز دوشنبه بار دیگر در ابتدای کانال 6 هزار میلیارد تومان قرار گرفت؛ سرانه خرید حقیقی ها با سرانه فروش حقیقی ها در یک وضعیت متعادل همانند روزهای قبل دنبال شد.

جریان نقدینگی در بازار سهام منفی و در صندوق های با درآمد ثابت منفی بود. هر چند تعداد نمادهای دارای صف خرید 2.3 برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش بود. با این وصف بازار با وجود اینکه در یک تعادل نسبی به سر می برد و دامنه رشد محدود شده است که خریداران مقدم از فروشندگان در حرکت هستند.

البته براساس یک گزارش تحلیلی (برگرفته از کانال خلاصه بازار) روز دوشنبه 85 درصد از ارزش معاملات متعلق به درآمدثابتها بود. اتفاقی که در 6ماه اخیر بی سابقه بوده و در تاریخ بازار سرمایه فقط چند بار تکرار شده است.

رشد کوچکترهای بورس و شاخص سازها در روز دوشنبه در حالی دنبال شد که همچنان موتور رشد بازار را میتوان در تغییرات نرخ ارز و کامودیتی ها جستجو کرد، هر چند که گزارش های مطلوب عملکرد شرکت ها هم به کمک بازار آمدند.

شاخص در دوازده روز ابتدایی مهر بیش از 98 هزار واحد معادل 7 درصد بازدهی را تجربه کرده است. عدد شاخص از 1.386 میلیون واخد (در پایان معاملات 31 شهریور) به 1.484 میلیون واحد (در پایان معاملات 12 مهر) رسید تا نشان دهد فصل پاییز فعلا برای بورس به فصل بهار تبدیل شد.

فعلا تداوم این روند به صورت محدود برای روزهای آینده نیز پیش بینی میشود و احتمالا بازار در یک وضعیت نسبی اطمینان بخشی به سر می برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید