59872

فعالیت بخش معادن فلزی زنجان به صورت خام فروشی است

دنیای معدن -نائب رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه قوانین عمده فعالیت بخش معادن فلزی زنجان به صورت خام فروشی است، گفت: خام فروشی در بخش سنگ آهن سبب پایین آمدن قیمت سنگ آهن شده است.

رضا کشاورزی در زنجان با اشاره به سهم اندک معدن در تولید ناخالص داخلی اظهار کرد: برای افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور و استان نیازمند استفاده از روش سیستماتیک در زمینه استخراج معادن هستیم.

وی با بیان اینکه باید استخراج معادن به صورت علمی و اصولی انجام شود، تصریح کرد: یکی از نیاز های استان استفاده از حضور کارشناسان و مهندسین کارآمد در انجام کارهای اکتشاف و استخراج معادن است.

نائب رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان ابراز کرد: خوشبختانه تصمیمات خوبی در راستای حمایت از معدنکاران توسط دولت گرفته شده است که این بسته های حمایتی دولت از معدن کاران باید به صورت عملیاتی باشد.

وی با بیان اینکه قوانین اتخاذ شده باید در راستای حمایت از معدنکاران باشد، عنوان کرد: بورکراسی موجود در مسیر اجرای این قوانین سبب سردرگمی و دلسردی بسیاری از معدنکاران شده است.

کشاورزی خاطرنشان کرد: گاهی معدنکاران از بسته های حمایتی موجود اطلاعی ندارند و در برخی از موارد عدم همکاری دستگاههای متولی سبب می شود که معدنکاران از دریافت این تسهیلات صرف نظر کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در معادن استان معارضین محلی هستند، ابراز کرد: گاهی عدم اطلاع رسانی درست و دقیق به همشهریان سبب ایجاد مخالفت با انجام فعالیت های معدنی در برخی مناطق شده است.

نائب رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان افزود: وجود معارضین محلی یکی از مشکلاتی است که لازم است در این زمینه اطلاع رسانی از طرف مسئولان مربوطه انجام شود و مردم اطلاعات درستی از نوع فعالیت این معادن داشته باشند.

وی تصریح کرد: فعالیت معادن بویژه در استان زنجان می تواند تاثیر چشمگیری در اقتصاد و اشتغال استان داشته باشد به نحوی که نقش معادن در تولید ناخالص داخلی استان محسوس است.

کشاورزی با اشاره به ضرورت توجه به مسائل زیست محیطی در انجام فعالیت های معدنی تصریح کرد: عدم توجه به مسائل زیست محیطی مانع توسعه پایدار در استان می شود که لازم است در این باره با رعایت مسائل زیست محیطی زمینه رشد، استخراج و فرآوری معادن را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه عدم کار کارشناسی و اطلاع رسانی نادرست باعث موضع گیری مردم می شود، عنوان کرد: انجام کار کارشناسی می تواند بسیاری از مشکلات از جمله مشکل معارضین محلی را برطرف کند.

نائب رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه در زمینه سنگ های تزیینی بویژه گرانیت قسمت عمده معادن استان غیر فعال هستند، ابراز کرد: با توجه به بالا بودن هزینه استخراج و عدم استقبال مصرف کنندگان قسمت عمده ای از معادن سنگ های تزیینی و بویژه گرانیت با رکود مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم آشنایی معدنکاران با اصول استخراج و استفاده از راهکارهای پرهزینه سبب شده است که این فعالیت ها مقرون به صرفه نباشد.

کشاورزی با بیان اینکه عمده فعالیت بخش معادن فلزی به صورت خام فروشی بوده است، عنوان کرد: خام فروشی در بخش سنگ آهن سبب شده است که با پایین آمدن قیمت سنگ آهن و عدم خرید آن توسط شرکت های چینی با رکود فعالیت این معادن در استان روبه رو شویم.

وی با بیان اینکه هزینه بالا و نبود بازار خرید داخلی از جمله مشکلات معادن استان در بخش سنگ های فلزی و آهنی است، ابراز کرد: فعالیت گسترده در بخش معدن همچنین با توجه به وابستگی اقتصاد استان به بخش معدن استان زنجان به عنوان استان معدنی محسوب می شود.

نائب رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان با اشاره به عضویت 700 نفر در سازمان نظام مهندسی معدن تصریح کرد: با ادامه روند روبه رشد فعالیت معادن در استان زمینه اشتغال این افراد نیز فراهم می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 180 نفر دارنده پروانه اشتغال هستند، تصریح کرد: فعالیت اعضای سازمان نظام مهندسی معدن در زمینه های اکتشاف، استخراج، فرآوری ونقشه برداری است.

دیدگاهتان را بنویسید