251476

کلید تحول دیجیتال در معادن

دنیای معدن: مجتبی ابدالی با یکپارچه‌‌‌سازی فرآیندها در معدن‌کاری هوشمند تحول دیجیتال معادن را کلید بزنیم؛ صنعت معدن در جهان که با درآمد ۲۰۰۰ میلیارد دلاری از پرتقاضاترین صنعت‌‌‌هاست، چالش‌‌‌های مختلفی دارد از ارتباطات، ایمنی، الزامات قانونی، پایداری و... که باید در همه سایت‌‌‌های معدن مورد توجه قرار بگیرند.

به گزارش دنیای معدن، در این میان روندها نشان می‌دهد فرآیند استخراج از معدن، با کمک فناوری‌‌‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی رفته‌‌‌رفته هوشمند می‌شود. کنشگران صنایع معدنی و فلزی با سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، می‌توانند سودآوری، امنیت و انطباق قانونی با سیستم‌های خودکار قدرتمند، سنجش محیطی، ایمنی کارگران، سیستم‌های آموزشی و همچنین طیف گسترده‌‌‌ای از ابزارهای بهره‌‌‌وری و مدیریت دارایی‌‌‌ها را به شکل موفقی حفظ و تقویت کنند.

عملیات استخراج هوشمند برای بهره‌‌‌مندشدن از تمام مزیت‌‌‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، به استفاده از انواع مختلف شبکه‌‌‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نیاز دارد و شبکه‌‌‌های بی‌‌‌سیم اختصاصی (۴G/LTE و۵G) زیرساخت‌‌‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی هستند. اما در معادن شبکه‌‌‌های بی‌‌‌سیم اختصاصی، اتصال قابل اعتماد، کم‌‌‌تاخیر و با ظرفیت بالایی فراهم می‌کنند که دستگاه‌‌‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برای کارآمدی واقعی در محیط استخراج به آن نیاز دارند.

با این حال، شبکه بی‌‌‌سیم اختصاصی و به‌ویژه ۵G برای صنعت معدن هنوز گزینه نسبتا جدیدی است. در شرایطی که تقریبا ۱۰۰هزار سایت استخراج در سراسر جهان وجود دارد، برآوردها نشان می‌دهند فقط ۲۰۰ سایت دارای شبکه بی‌‌‌سیم اختصاصی هستند و بیشتر آنها احتمالا شبکه‌‌‌های ۴G/LTE دارند. باید توجه داشت طراحی شبکه بی‌‌‌سیم برای عملیات استخراج معدن، چالش‌‌‌برانگیزتر از طراحی این شبکه در مکان‌‌‌هایی مانند مراکز خرید، کارخانه‌‌‌ها، بنادر و انبارهاست.

با توجه به متغیرهای مختلفی که در طراحی شبکه بی‌‌‌سیم برای عملیات استخراج معدن باید در نظر گرفته شوند، برای اینکه بتوانیم ایجاد شبکه‌‌‌های ارتباطی استخراج معدن هوشمند را مقرون ‌‌‌به‌صرفه و موثرتر کنیم، در نظر گرفتن مواردی همچون طراحی دقیق شبکه، پیش‌بینی مناطق تحت پوشش و بررسی‌‌‌های محلی، حیاتی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید