250857

سازمان زمین‌شناسی و اتحادیه تبادل انتقال اوراسیا تفاهم نامه همکاری علمی امضا کردند

دنیای معدن:سازمان زمین شناسی ایران در راستا تبادل اطلاعات در حوزه زمین شناسی و تمدن راه ابریشم یادداشت تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند.

به گزارش دنیای معدن، در حاشیه اختتامیه سومین کنفرانس بین المللی کواترنری، یادداشت تفاهم همکاری علوم زمین میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و اتحادیه تبادل انتقال اوراسیا و توسعه تمدن جاده ابریشم (ATES) از موسسه پژوهشی فلات تبت آکادمی علوم چین به امضا رسید. 

این تفاهم‌نامه به امضای پروفسور فاهو چن Fahu Chen رییس ATES و دکتر رضا شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات زمین‌شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور رسیده است.

 همچنین در اختتامیه سومین کنفرانس بین المللی کواترنری، با حضور صاحب نظران و دانشمندان علوم زمین به موضوع "مخاطرات زمین‌شناسی و فرآیندهای طبیعی" با هدایت دکتر رضا شهبازی مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پرداخته شد.

دکتر راضیه لک، رئیس انجمن کواترنری ایران در مراسم اختتامیه سومین کنفرانس بین‌المللی کواترنری گفت:  IRQUA (انجمن کواترنری ایران)مانند INQUA (اتحادیه بین المللی تحقیقات کواترنر ) ارتقای ارتباطات و همکاری بین‌المللی در جنبه‌های تجربی و کاربردی تحقیقات کواترنر است تا به روش‌های عملی در ارزیابی مقیاس و نرخ تغییرات محیطی جهانی در طول گذشته زمین‌شناسی اخیر کمک کند.

وی درباره موضوعات تحقیقات کاربردی مرتبط با علوم کواترنر گفت: تغییر اقلیم، مدل‌سازی آب و هوا، فرآیندهای ساحلی و دریایی، انسان و زیست کره، منشاء انسانی و اثرات زیست محیطی، چینه‌نگاری و گاهشماری، ارزیابی خطر و فرآیند زمینی، سپرده و تاریخچه از مهم‌ترین موضوعات تحقیقات کابردی مرتبط با این علم است.

رئیس پژوهشکده علوم‌زمین در خصوص برنامه‌ریزی های آینده  گفت: IRQUA مصمم است در سال‌های آینده شبکه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود را در چارچوب ساختار دانشگاه‌ها، موسسات، انجمن‌ها و مراکز مختلف مرتبط با علوم کواترنری به ویژه در آسیا توسعه دهد. علاوه بر توسعه ساختاری، ترویج تحقیق، تعریف، تداوم و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا، توسعه آموزش عمومی نیز برنامه‌ریزی خواهد شد.

معرفی ژئودایورسیتی ایران

دکتر نازنین بدری مسئول پژوهش و مدیر گروه میراث زمین‌شناختی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در مراسم اختتامیه سومین نشست بین‌المللی کواترنری در سخنرانی خود تحت عنوان «ژئوپارک ها: مدیریت یکپارچه و هوشمند سرزمین بر پایه میراث زمین شناختی» با همکاری جوامع محلی (با تاکید بر فعالیت‌های GSI) به اصول و مفاهیم و تاریخچه ژئوپارک‌ها و اصول ژئوکانزرویشن پرداخت.

وی به معرفی ژئودایورسیتی ایران به عنوان بهشت زمین شناسان پرداخت و در ادامه فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را در زمینه ژئوپارک ارائه کرد.

بدری خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک و فعالیت‌های تخصصی انجام شده بیش از دو دهه گذشته در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران، این سازمان طی تصویب قانون در هیات وزیران به عنوان "مرجع ملی شناسایی، ظرفیت‌سنجی و تعیین ضوابط فنی محدوده و حریم ژئوپارک‌ها در ایران" معرفی شده است. 

وی افزود: کمیته ملی ژئوپارک‌های کشور، با هدف همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط در زمینه «شناسایی، حفاظت، معرفی و بهره‌برداری از ژئوپارک‌های ایران» با محوریت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تشکیل شده است. 

به گفته وی، کمیته ملی ژئوپارک ایران اهدافی چون تدوین چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌های توسعه ژئوپارک‌ها با رعایت ملاحظات قانونی، زمینه‌سازی برای شناسایی میراث زمین‌شناختی  و افزایش اگاهی عمومی در زمینه اهمیت حفاظت از میراث برای نسل‌های کنونی و آینده، هماهنگی و هدایت فعالیت‌های بین دستگاه‌‌ها و دست‌اندرکاران ذیربط به منظور تسهیل و توسعه ژئوپارک‌ها، سامان‌دهی و تدوین ضوابط شناسایی، مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از ژئوپارک‌ها با مشارکت دستگاه‌های ذیربط، تدوین دستورالعمل‌های فنی و تخصصی در پروژه‌های ژئوپارک با مشارکت دستگاه‌های ذیربط و تدوین ضوابط و راه‌اندازی شبکه ملی ژئوپارک‌ها در ایران با مشارکت دستگاه‌های ذیربط را دنبال می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید