250845

استاندار اعلام کرد:

20 همت پروژه در دهه فجر استان کرمان آماده افتتاح یا کلنگ زنی است

دنیای معدن - استاندار کرمان گفت: در مجموع ۸۶۸ پروژه بخش دولتی و غیردولتی با اعتبار ۱۹.۵ همت برای ایام الله دهه مبارک فجر در استان آماده افتتاح یا کلنگ زنی شده است.

به گزارش دنیای معدن، محمدمهدی فداکار روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در حوزه دولتی پروژه های مفصلی آماده افتتاح شده که فقط در حوزه راه، بهداشت و درمان ۵۹۴ طرح دولتی با اعتبار ۶۷ هزار میلیارد ریال آماده افتتاح است.

وی با بیان اینکه ۱۹۳ پروژه دولتی نیز با اعتبار ۵۱ هزار میلیارد ریال آماده کلنگ زنی است اظهارداشت: در مجموع پروژه های قابل بهره برداری و کلنگ زنی دولتی استان کرمان طی ایام الله دهه مبارک فجر بالای ۱۲۰ هزار میلیارد ریال می شود، ضمن آنکه در بخش غیر دولتی نیز پروژه های فراوانی وجود دارد.

نماینده عالی دولت در استان کرمان بیان کرد: همچنین عملیات اجرایی پروژه های پوشش لوله با ۵۰ هزار میلیارد ریال در کاظم آباد و فرومنگنز با ۳۰ هزار میلیارد ریال طی روزهای گذشته آغاز شده؛ ضمن آنکه طرح های بزرگی در استان کرمان با سرعت مراحل اجرایی خود را می گذرانند.

وی با بیان اینکه پروژه تله کابین شهر کرمان با سرمایه گذاری مجموعه ملل و شهرداری کرمان فردا پنجشنبه در این شهر افتتاح خواهد شد افزود: در حوزه راه و شهرسازی بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و آب منطقه ای هفت هزار میلیارد ریال، راهداری شمال و جنوب ۱۲ هزار میلیارد ریال و شرکت گاز ۱۶ هزار میلیارد ریال آماده افتتاح و بهره برداری شده است.

فداکار گفت: بخشی از پروژه های آموزش و پرورش در ساخت مدارس نیز فردا به صورت متمرکز از بندرعباس با حضور رییس جمهور افتتاح می شود؛ امسال ۱۷۹ فضای آموزشی با یکهزار و ۵۲ کلاس (میانگین روزانه ساخت سه کلاس درس) افتتاح شده است.

وی اضافه کرد: تعهد اشتغال استان کرمان برای امسال ایجاد بیش از ۴۶ هزار فرصت شغلی بوده که تا امروز ۴۸ هزار شغل برابر با ۱۰۵ درصد از این آمار تاکنون محقق شده است.

بازخوانی دستاوردهای یکساله نظام در دهه مبارک فجر

استاندار کرمان تاکید کرد: طی ایام الله دهه مبارک فجر اهداف و آرمان های انقلاب را بازخوانی می کنیم و در این راستا دستاوردهای سالانه نظام به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی کشور بعد از ۱۰ سال افزایش یافته و همچنین ارتقای رتبه کسب و کار و کاهش نرخ بیکاری را در استان کرمان شاهد هستیم؛ این درحالی است که همچنین پوشش بیمه ناباروری به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

استاندار کرمان افزود: اسامی بدهکاران بانکی در راستای شفاف سازی اعلام شده و همچنین نسخه نویسی الکترونیکی از اتفاقات مهم و خوبی بوده که در کشور رخ داده است.

مقدمات انتخاباتی پرشور و سالم فراهم شد

فداکار همچنین عنوان کرد: انتخابات در همه دنیا نماد مردم سالاری و شاخص مشروعیت است؛ انتخابات ۱۱ اسفند امسال از این حیث اهمیت بالایی برای نظام دارد لذا برگزاری انتخابات پرشور و سالم از اهداف دولت است و ما مقدمات اجرای انتخابات را انجام داده ایم.

وی گفت: استان کرمان دارای ۱۰ نماینده در ۹ حوزه انتخابیه است و براساس تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، امسال به صورت تقریبی برای هر صندلی ۳۸ نفر رقابت می کنند؛ ۲ هزار و ۴۳۷ شعبه اخذ رای در سطح استان وجود دارد که ۹۶۰ مورد از این میزان به صورت سیار و ۹۲ شعبه در مناطق صعب العبور قرار دارند؛ ضمن آنکه بیشترین شعب اخذ رای در شهر کرمان و کمترین آن در شهرستان گُنبکی(شرق کرمان) است.

وی با بیان اینکه هر کس رای بیاورد مورد اعتماد و قبول همگان خواهد بود و به رای و نظر مردم احترام می گذاریم تصریح کرد: بحث تبلیغات در قانون جدید دچار تغییراتی شده که طراز تبلیغات را بالاتر از دوره های گذشته می برد.

چگونگی واگذاری معادن زغال سنگ کرمان به صدر تامین

استاندار کرمان در ادامه در پاسخ به مساله چگونگی مالکیت شرکت معادن زغال سنگ کرمان خاطرنشان کرد: استان کرمان ظرفیت مهمی در حوزه زغال سنگ دارد و این معادن بر زندگی مردم سه شهرستان از جمله کوهبنان، راور و زرند اثرگذاری مستقیم دارد اما به علت نوسازی نشدن و نداشتن سرمایه گذار کیفیت و کمیت این محصول به شدت افت کرده و حتی برخی نقاط تولید به ۱۰ درصد از ظرفیت اسمی رسیده لذا این معادن اقتصادی نبودند.

وی ادامه داد: شرکت معادن زغال سنگ حتی در اولیه های خود مانده بود، بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی دارد و باید نوسازی شود؛ باید در این مجموعه سرمایه گذاری جدید می شد و نجات می یافت؛ حتی فولاد زرند که در نزدیکی معادن زغال سنگ است، زغال خود را از خارج کشور وارد می کرد زیرا این زغال مورد استفاده این شرکت نبود لذا پیشنهاد دادیم که این شرکت از زیر مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد به صدر تامین منتقل شود.

فداکار افزود: مصوبه هیات امنا اخذ و انتقال این معادن حل شد، فرایندها نیز تا عید نهایی می شود، ضمن آنکه قرار شد به شرکت زغال سنگ کرمان پولی قرض داده تا پرداختی های این شرکت مرتب شود.

وی گفت: در خصوص مراحل قیمت گذاری نیز مصوبات ۲ طرف دریافت شد و این شرکت رایگان واگذار نمی شود؛ در مقابل انتقال این مجموعه به صدر تامین نیز سهامی به صندوق بازنشستگی فولاد داده خواهد شد.

استاندار کرمان بیان کرد: زغال سنگ چند هزار کارگر و بازنشسته دارد که انتقال آن کار بزرگی بود و یک سال است که هر ماه درگیر آن هستیم تا این شرکت از وضعیت فعلی خارج شود.

انتقال فولاد مَشیز از بیکاری ۶۰۰ کارگر جلوگیری کرد

فداکار همچنین گفت: فولاد مشیز (در شهرستان بردسیر) نیز که مالکیت جهاد نصر داشت، با چالش هایی مواجه شده بود و یک ماه و نیم بود که کار در این کارخانه ها انجام نمی شد و تعطیل بود که ۶۰۰ کارگر با چالش جدی روبه رو بودند لذا انتقال این مجموعه نیز با پیگیری مکرر و مفصل پیش رفت تا نهایی شود.

وی ابراز داشت: فولاد مشیز تحویل شرکت گهرزمین شده و کار با سرعت پیش می رود و در این زمینه نگرانی مردم بردسیر برطرف شد؛ این کار از بیکاری ۶۰۰ کارگر جلوگیری کرد، کارگرانی که در صورت بیکاری می توانستند مشکلات اجتماعی ایجاد کنند.

استاندار کرمان افزود: معادن زیادی در استان کرمان به ویژه جنوب راه اندازی شده و از این ظرفیت آموزش فنی و حرفه ای استفاده و کار اشتغال معادن به صورت آموزشی پیش می رود که برخی افراد با یک دوره آموزش، جذب واحدهای معدنی شده اند.

وی عنوان کرد: فنی و حرفه ای مدتی تعطیل بود و اکنون جایگاه خود را پیدا می کند.

گردشگری کرمان جان می گیرد

فداکار در ادامه با اشاره به اینکه استان کرمان در حوزه گردشگری ظرفیت خوبی دارد، گفت: پروژه گردشگری در بم به زودی آغاز می شود و پروژه هایی نیز جمعه هفته گذشته در شهداد افتتاح شد که نشان می دهد گردشگری در استان به سرعت جان می گیرد و در این زمینه طراز گردشگری ما بالا رفته است.

وی ادامه داد: گهر پارک سیرجان، طرح گردشگری شهرستان بافت و نیز شهداد کارهای بزرگی بود که در استان کرمان اتفاق افتاد اما هنوز این استان در تامین هتل مشکل دارد، البته سرمایه گذاری در حال صورت گرفتن است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه بخشی از پروژه های مسکن دهه فجر افتتاح می شود گفت: بخشی از زمین مسکن جنوب استان واگذار شد و ۱۰ هزار قطعه زمین نیز تا عید در استان کرمان واگذار خواهیم کرد که مردم صاحب زمین می شوند و می توانند کار ساخت و ساز خود را آغاز کنند؛ ظرفیت زمین کمک بسیار بزرگی به مردم خواهد کرد.

پروژه های آبی کرمان و کمبود بارندگی

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی در پروژه های آبی استان کرمان در حال پیشرفت است تصریح کرد: امسال بارندگی اتفاق نیفتاده که این موضوع گرفتاری را بیشتر خواهد کرد.

فداکار با اشاره به مشکل آب معدن مس درآلو افزود: انتقال آب در حال انجام است اما این معدن مقداری کنسانتره تولید می کند اما بخاطر اینکه آب ندارد، کار را تعطیل کرده و با تامین آب مجدد، کار را شروع می کنند.

وی تصریح کرد: پروژه فولاد بافت به علت کمبود گاز افتتاح نشد و امیدواریم تا عید به بهره برداری برسد، ضمن آنکه ساخت کارخانه گندله ۸۰۰ هزار تنی این شرکت کار بزرگی بوده است.

برنامه استان برای تامین آب

استاندار کرمان گفت: حفر ۲۰ حلقه چاه آب به صورت همزمان پیش می رود تا اگر خط انتقال آب نرسد، مردم مشکلی نداشته باشند؛ ضمن آنکه مقرر شد آبفا و آب منطقه ای با توجه به کاهش بارندگی ها تمهیداتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه پروژه آبرسانی روستایی در اُرزوییه از طرح عقب بود گفت: تامین مالی این طرح ها را پیش می بریم، بارندگی کم بود و امیدوارم که با عنایت خداوند وضعیت بهتر شود.

فداکار افزود: تا ۱۰ روز پیش فقط ۱۸ میلیمتر بارندگی داشتیم که این میزان از بارش ها گرفتاری زیادی ایجاد کرده است.

چند پروژه مشکل دار

وی در پاسخ به مشکلات چند پروژه تولیدی استان یادآور شد: لاوان تابلو با شریک خود اختلاف دارد و در این زمینه یکی از ۲ طرف با رای دادگاه حاکم شده و بخشی از تجهیزات را گرفته است.

فداکار با بیان اینکه مجوز کارخانه پلاسما لغو شد افزود: سرمایه گذاران پتروشیمی فجر انگیزه لازم را نداشتند، مجوز آنان نیز لغو شده؛ برای پتروشیمی خوراک دارند اما مجوز زمین لغو شده و اگر می خواهند سرمایه گذاری کنند باید جدی این مشکل را رفع کنند، ضمن آنکه با همدیگر اختلاف کاری هم دارند.

وی در خصوص کمبود پرستار در استان کرمان نیز ابراز داشت: یک دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان طی این سال ها به پنج مورد تبدیل و ظرفیت توسعه ایجاد شده اما سرریز بیماران شرق کشور به کرمان می آیند و کرمان باید پاسخگوی نیاز استان سیستان و بلوچستان هم باشد؛ این موضوع نسبت پرستار و بیمار را برهم می زند که در این زمینه امسال ۹۰۰ پرستار جذب می شوند.

شرکت مس مجبور به ساخت جاده رابر - کرمان است

استاندار کرمان در پاسخ به اینکه علت تاخیر در عملیات عمرانی ساخت جاده کرمان - رابر پس از سال ها با وجود کلنگ زنی این پروژه و همچنین ۱۷ سال انتظار برای افتتاح ورزشگاه مس چیست و چرا مسئولان شرکت مس پاسخگو نیستند؟ گفت: مس باید تولیدی از معدن درآلو داشته باشد و پس از آن جاده کرمان رابر را اجرا کند؛ شرکت مس تعهد کرده که این جاده را احداث کند و مجبور به سرمایه گذاری در این پروژه است ه با وجود برداشت خود از معادن باید زیرساخت در این منطقه ایجاد کند، ضمن آنکه این شرکت در حال گازکشی به منطقه است و روستاهای زیادی در این محدوده گازکشی می شوند.

آخرین وضعیت سه ورزشگاه مس

وی بیان کرد: عملیات اجرایی ورزشگاه شهدای مس کرمان به سرعت پیش می رود که این پروژه در تزریق منابع مشکلاتی داشت اما کار پیش می رود؛ عملیات اجرایی ساخت ورزشگاه رفسنجان آماده افتتاح شده و شهربابک نیز تا اردیبهشت به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار کرمان افزود: ورزشگاه رفسنجان در حوزه اجتماعی بسیار مهم و استاندارد برای مسابقات جهانی است که آماده افتتاح شده و مس ۲ ورزشگاه در شهربابک و کرمان نیز احداث می کند که به زودی آماده افتتاح می شوند.

وی ادامه داد: شرکت مس با ساخت سه ورزشگاه و داشتن سه باشگاه در استان هزینه زیادی را پرداخت می کند و اگر این پروژه ها را به نوبت و یکی به یکی انجام می داد، این گونه نمی شد.

فداکار تصریح کرد: برق منطقه ساردوییه جیرفت و رَمِشک(قلعه گنج) در جنوب استان کرمان با کمک برق منطقه ای و ایمیدرو به صورت جدی پیش می رود؛ گاز این مناطق هم انجام می شود و ما پیگیر تامین گاز از محل اجرای خط ۱۱ کشور هستیم تا ضمن گازکشی، توسعه را محقق کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا اراضی زیر سد جیرفت دست افراد خاصی است؟ گفت: زمین های زیر سد جیرفت پرونده قضایی مفصلی دارد و این درحالی است که ما در تامین زمین طرح مسکن ملی با چالش روبه رو هستیم و بخشی از آن البته حل شده یا در حال رفع است.

عقب افتادگی راه های کرمان

استاندار کرمان در خصوص وضعیت فرسودگی راه ها و ضرورت روکش آسفالت نیز گفت: آسفالت جاده های استان کرمان عقب افتادگی زیادی دارند و پنج جاده پرتصادف در استان داریم که آمار تلفات را بالا برده است و در اولویت قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: روکش آسفالت بخش عمده جاده های استان کرمان مشکل دارد و رفع مشکل آسفالت معطلی قانونی داشت که این مشکل نیز رفع و کار آغاز شده است.

پروژه فاضلاب در پنج شهرستان

فداکار در پاسخ به اینکه آیا شرکت ها در تامین آب سرمایه گذاری می کنند گفت: احداث فاضلاب پنج شهرستان استان کرمان کار بزرگی بود، ضمن آنکه اجرای خط دوم انتقال آب خلیج فارس برای کرمان و یزد بار صنایع را از دوش استان بر می دارد.

وی ادامه داد: تغییر سازمان مجری، پروژه انتقال آب به شهرهای کرمان و رفسنجان را با چالش جدی روبه رو کرد و باعث شد که سه تا چهار ماه تاخیر به این پروژه تحمیل شود.

فداکار ابراز داشت: بخشی از نیاز پروژه های استان را از محل اعتبار تنش کم آبی که در اختیار وزارت نیرو است، پیگیری می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید