250812

پرونده قضایی برای سه معدن مشکل دار زنجان تشکیل شد

دنیای معدن - معاون محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: تاکنون برای سه معدن چالش دار استان پرونده قضایی تشکیل و به ۱۶ معدن نیز اخطاریه‌های لازم برای رفع مشکلات زیست محیطی داده شده است.

به گزارش دنیای معدن، علی اسدی روز سه شنبه در گفت و گویی در خصوص روند پایش معادن استان، افزود: پایش بیش از ۴۰ معدن استان از پاییز امسال تاکنون انجام و بیش از ۹۰ درصد معادن داخل مناطق حفاظت شده مورد پایش کارشناسان محیط زیست استان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی معاونت محیط زیست طبیعی، نظارت بر معادن داخل مناطق حفاظت شده به ویژه پناهگاه های حیات وحش استان بوده است، اضافه کرد: در این خصوص به معادن دارای مشکل اخطاریه های لازم داده شده و پیگیری های لازم نیز در حال انجام است.

این مسوول با بیان اینکه از ۲ نظر می توان چالش های مربوط به معادن استان را مورد بررسی قرار داد، گفت: یکی از این موارد، ایجاد و انتشار آلایندگی معادن است که در حوزه کاری معاونت انسانی محیط زیست قرار دارد و نظارت های لازم بر آن انجام می‌گیرد.

وی دیگر چالش حوزه معادن را در حوزه محیط زیست طبیعی به ویژه در داخل مناطق تحت مدیریت محیط زیست مثل تخریب منطقه، تغییر رژیم آبی و آلودگی منظر عنوان کرد و گفت: این معادن در برخی موارد خارج از محدوده مجوز دریافتی، فعالیت معدنی انجام داده اند که در این خصوص نیز اخطاریه های لازم صادر شده است.

اسدی افزود: متولیان معادن باید برای مدیریت باطله های معدنی و محل تلمبار کردن آنها تدابیر لازم را اتخاذ کنند و از تخلیه کردن آنها در دره ها خودداری نمایند.

معاون محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان ادامه داد: یکی از معضلات فعالیت معادن خارج از محدوده مجوزهای دریافتی این است که محل تخریب شده به شرایط قبلی بر نمی گردد که باید در این زمینه اقدامات لازم و بازدیدهای مستمری انجام شود تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری به عمل آید.

این مسوول یادآور شد: در صورت گزارش این موارد، پرونده های قضایی در خصوص آنها تشکیل می شود و پیگیری های لازم انجام می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۳۳ معدن در محدوده مناطق حفاظت شده استان واقع شده که از این تعداد ۲۳ معدن فعال است.

به گفته اسدی، هدف مهم و اصلی پایش معادن استان، پیشگیری از بروز تخلفات سپس اعلام نقص ها و ایرادات به واحد مربوط جهت رفع آنهاست.

استان زنجان حدود ۴۰۰ معدن دارد که حدود نیمی از آنها فعال است.

 

دیدگاهتان را بنویسید