250615

جنوب کرمان با فعالیت معادن جان می گیرد

دنیای معدن- استاندار کرمان گفت: فعال کردن و بهره مندی از ظرفیت های معدنی مهمترین راه رفع مشکلات منطقه جنوب استان است.

به گزارش دنیای معدن، محمدمهدی فداکار در همایش سران طوایف، فرمانداران، ائمه جمعه و اعضای شورای تامین و شورای اداری شهرستان های جنوبی اظهار داشت: شهرستان های جنوبی استان کرمان در انتخابات اسفندماه امسال هم ان شاءالله اولین رای را به لحاظ درصد مشارکت می دهند .

وی بیان کرد: سران طوایف و بزرگان منطقه یک ظرفیت فوق العاده برای جامعه و حاکمیت و دولت هستند و نکات خیلی خوب و شسته و رفته ای را در این جلسه بیان کردند.

استاندار کرمان ادامه داد: اگر با سران و بزرگان طوایف همفکری و هم افزایی داشته باشیم، می توانیم بسیاری از آسیب ها را از بین ببریم و ظرفیت هایی را ایجاد کنیم.

فداکار خطاب به سران طوایف گفت: شما به لحاظ معنوی در منطقه خود بزرگ طایفه هستید و همه از شما حرف شنوی دارند و این ظرفیت فوق العاده ای ست که مردم با شما همراهی می کنند.

برای مبارزه با قاچاق سوخت از ظرفیت سران طوایف استفاده کنیم

وی با اشاره به مسائلی مانند قاچاق سوخت در جنوب استان کرمان تصریح کرد: می توان با استفاده از ظرفیت سران طوایف مانع از بعضی کارها مانند قاچاق سوخت شد، زیرا کار بسیار خطرناکی است و ناامنی روانی در جاده به وجود می آورد.

استاندار کرمان ادامه داد: کشاورزی کار آباء و اجدادی ساکنان منطقه جنوب استان است و همه دستی بر کشاورزی دارند و وقتی کشاورزی خراب می شود، همه گرفتار هستند و این در شرایطی ست که سران طوایف توانایی لازم برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی در مناطق را دارند ، اما عادت کرده ایم، سیب زمینی و پیاز بکاریم.

فداکار از پیگیری برای تعرفه های مناسب محصولات کشاورزی استان کرمان خبر داد و ابراز داشت: باید ظرفیت اجتماعی پای کار توسعه منطقه جنوب استان کرمان آورده شود.

وی با اشاره به اینکه حسن زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان تاکنون بیش از ۱۰ سفر کاری به منطقه جنوب استان کرمان برای پیگیری معادن این مناطق داشته است، تصریح کرد: فعال کردن و بهره مندی از ظرفیت های معدنی مهمترین راه رفع مشکلات منطقه جنوب است.

استاندار کرمان یادآور شد: برخی از معدن جنوب استان کرمان درگیر دستگاه های اداری مانند محیط زیست یا منابع طبیعی هستند، اما بخشی از مسائل معادن جنوب هم مربوط به مسایل اجتماعی است در حالی که معدن دارای اصولی است و همین حالا ۷ معدن را می توانم، نام ببرم که معارض محلی دارد و سران طوایف به راحتی می توانند این مسائل را برطرف کنند.

فداکار با بیان اینکه تیتانیوم کهنوج تنها ظرفیت فعال و ارزشمند کشور است و سیلیس کهنوج هم از دیگر ظرفیت های منطقه است، بیان داشت: مجموعه ای با ۳ هزار کارگر در استان فعال است که قرار شده برای سیلیس کهنوج هم پای کار آید.

وی ابراز داشت: فردا ۳ هزار قطعه زمین مسکن ملی به مردم تحویل داده می شود و مردم می توانند ساخت و ساز خانه های خود را انجام دهند.

استاندار کرمان تصریح کرد: معدن و ظرفیت صنعتی ناشی از معدن در جنوب استان کرمان موجب اشتغال می شود و سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال موجب رفع مشکل معیشتی مردم می شود.

فداکار بیان داشت: تامین آب مهمترین مشکل استان کرمان است و بیشترین سفرها را به جنوب استان کرمان داشته ام و در جریان مسائل جنوب استان هستم .

استاندار کرمان در ادامه سخنان خود از انتخابات اسفندماه امسال سخن به میان آورد و اظهار کرد: دولت های مختلف به راحتی توسط مردم ایران انتخاب می شوند .

فداکار ادامه داد: انتخابات موجب افزایش سرمایه اجتماعی می شود و کاندیداها باید برنامه های خود را برای مردم بیان کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمن به شدت برای کاهش مشارکت مردم است، تصریح کرد: مردم ما اما باز هم دشمن را ناامید می کنند.

استاندار کرمان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در تمام سخنرانی های خود در سال جاری به بحث انتخابات اشاره کرده اند.

فداکار با اشاره یه تایید صلاحیت تعداد دیگری از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از استان کرمان خاطرنشان کرد: رقابت ها در تمام حوزه های انتخابیه استان شکل می گیرد.

خبرهای خوش فرماندار کهنوج برای مردم

فرماندار کهنوج نیز در سخنانی اظهار داشت: شهرستان کهنوج در سال گذشته را در حالی تحویل گرفتیم که مشکلات و معضلات خاصی در زمینه سوخت، نان و بنزین وجود داشت و امروز با همکاری اعضای شورای تامین استان و تدابیر استاندار کرمان و اجرای طرح کُدینگ شاهد رفع مشکلات سوخت و بنزین هستیم و کارت های سوخت مهاجر در این شهرستان غیرفعال هستند.

علی شعبانی همچنین از رفع معضل تامین گاز مایع در شهرستان کهنوج خبر داد اما اعلام شدن مناطق سبز در جنوب و شرق را موجب بروز مشکلاتی برای مردم ذکر کرد.

وی ابراز داشت: در حالی ۱۳ هزار علمک گاز در درب منازل مردم کهنوج نصب شده که مردم ما برای انجام لوله کشی با مشکل مالی مواجه هستند زیرا درآمد جنوب با شمال استان کرمان قابل مقایسه نیست و ۷۰ درصد درآمد مردم جنوب استان از کشاورزی و دامداری است که کشاورزی در سال جاری وضعیت مناسبی ندارد.

فرماندار کهنوج متذکر شد: اگر قیمت محصولات کشاورزی مانند گوجه و خیارسبز با همین قیمت پایین ادامه یابد در پایان سال با مشکلاتی در زمینه بارگیری و ارسال محصولات کشاورزی مواجه می شویم.

شعبانی از کمبود آب شرب کهنوج به عنوان یکی از مشکلات حاد در این شهرستان سخن به میان آورد و ادامه داد: حفر ۱۷ حلقه چاه آب در کهنوج آغاز شده و ۱۱ حلقه چاه هم حفر شده است، اما برای نصب تجهیزات مشکل داریم و خواستار رفع این مشکل هستیم.

وی اظهار کرد: سقف طبقه دوم بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی کهنوج در حال احداث است، دانشکده پرستاری، بخش ام آر آی و ساختمان جدید آزمایشگاه کهنوج هم در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

شعبانی ادامه داد: ساختمان اورژانس جدید کهنوج در دو طبقه تا پایان سال افتتاح می شود و مراکز بهداشتی و درمانی در مرکز شهر و روستاهای کهنوج در دهه فجر افتتاح می شود.

وی تصریح کرد: معضلات و مشکلات امنیتی در شهرستان کهنوج نداریم و اگر مشکلی هم پیش می آید سرریز از استان سیستان و بلوچستان و یا شهرستان های همجوار است.

معادن کهنوج را فعال کنید

فرماندارکهنوج ابراز داشت: تمام راه های روستایی کهنوج روکش آسفالت شده و زیرسازی راه های روستایی در دستور کار قرار دارد و شهر چاه مرید ۳۰ کیلومتر پهنه سیلابی دارد که راه توسعه این منطقه را سد کرده است و باید مشکلات این شهر رفع شود.

شعبانی اظهار داشت: شهرستان کهنوج سرشار از معادنی مانند کرومیت، مس و تیتانیوم است، اما معادنی داریم که ۱۲ تا ۲۰ سال غیرفعال هستند.

امام جمعه کهنوج نیز در سخنانی با اشاره به انتخابات اسفندماه جاری اظهار کرد: حضور مردم وفادار و همراه با آرمان های نظام و انقلاب در جنوب کرمان در پای صندوق های رای همیشه زبانزد است.

حجت الاسلام احمد نجنو بیان کرد: مشارکت بیش از ۹۵ درصد و گاهی تا ۹۸ درصدی مردم جنوب استان کرمان پای صندوق های رای را داشته ایم و از این به بعد هم این ولایتمداران و عاشقان نظام پای صندوق رای می آیند و این سرمایه عظیم جنوب کرمان است.

وی ادامه داد: مردم جنوب استان کرمان روی گنج هستند، اما طعم تلخ فقر را می چشند که این شرایط زیبنده مردم جنوب کرمان نیست.

امام جمعه کهنوج همچنین وجود ۳۰ مدرسه کلنگی و وجود تنش آبی را از دیگر مشکلات در شهرستان برشمرد.

نجنو ابراز داشت: جنوب کرمان بهشت معادن هست، اما نمی دانیم کی این بهشت موعود به دست مردم می رسد و مردم به این بهشت دسترسی پیدا می کنند و تحرک بسیار قوی در مسیر فعال سازی این معادن لازم است و این در شرایطی ست که جنب و جوش معدن تیتانیوم کهنوج آغاز شده، اما سرعت آن قدری کم است.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از قاچاق سوخت در جنوب استان کرمان ادامه داد: اگر ظرفیت های جنوب استان کرمان در بخش های مختلف فعال شود و اشتغال شکل بگیرد، این مشکلات را کمتر شاهد خواهیم بود، همان طور که در شهرستان بم مشکل بیکاری رفع شده و به دنبال جذب نیروی کار از دیگر شهرستان ها هستند.

امام جمعه کهنوج ابراز داشت: یک چهارم شهرستان کهنوج را دانش آموزان و معلمان با جمعیتی برابر با ۲۵ هزار نفر جمعیت به خود اختصاص داده اند، اما اداره آموزش و پرورش مدیر ندارد و بلاتکلیف است و باید هرچه سریع تر مدیر آموزش و پرورش کهنوج انتخاب و معرفی شود زیرا این شرایط زیبنده شهرستان ما نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید