248934

اجرای بیش از ۱۰۰ طرح زمین شناسی در یزد

دنیای معدن: معاون وزیر صمت:سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ۱۰۲ طرح زمین‌شناسی را در استان یزد اجرا می‌کند.

به گزارش دنیای معدن، علیرضاشهیدی در سومین نشست شورای هم‌خانواده صنعت، معدن و تجارت استان یزد درباره پروژه طرح تحول در این استان یزد گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قرار این طرح را با هدف کاهش زمان اکتشاف در استان یزد اجرایی می‌کند. 

علیرضا شهیدی، افزود: در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ابتدای دولت سیزدهم طرح تحول زمین‌شناسی آغاز به کار کرد، زیرا در کشور معضل تامین خوراک اولیه برای صنایع معدنی وجود داشت.

وی تصریح کرد: با آغاز طرح تحول در کشور سعی کردیم این مشکل را برطرف کنیم و قرار بر این شد مناطقی که پتانسیل ذخایر مواد معدنی در آن‌ها وجود دارد را مشخص کنیم و کار اکتشافاتی را در آن مناطق را انجام دهیم.

به گفته معاون وزیر صمت، برای کشور ۴۲۰ برگه زمین‌شناسی یک پنجاه‌هزارم که هر برگه حدود ۶۲۵ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد را در نظر گرفتیم و در برای کشور مناطقی را انتخاب کردیم تا برگه‌های زمین‌شناسی در سه لایه زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوشیمی تهیه شود.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم در مناطق در حال کار هر آنچه در سطح از جمله پتانسیل فلزی و غیرفلزی و همچنین هر آنچه در زیر سطح وجود دارد را شناسایی کنیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یادآور شد: تجربه نشان داده که اغلب ذخایر معدنی جزو ذخایر پنهان هستند و در عمق ۱۰۰ متر به پایین قرار دارند که سریع‌ترین روش برای شناسایی این مواد مطالعات ژئوفیزیک هوایی است که برای مطالعه تا عمق ۴۰۰ متر مناسب است.

شهیدی تصریح کرد: از تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات لایه‌ای سطحی بهره برده می‌شود و پس از تلفیق و مدل‌سازی این داده‌ها مناطقی را مشخص می‌کنیم که کار اکتشاف عمومی و تفصیلی و نیمه‌تفصیلی انجام شود و مواد معدنی اقتصادی را بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نظر دارد در استان یزد ۱۰۲ طرح زمین‌شناسی را انجام دهد، گفت: یک پروژه طرح تحول شهرستان یزد است که شامل ۳۹ طرح می‌شود و در ساغند نیز ۱۱ برگه معادل ۳۳ نقشه و برای منطقه کوه‌بنان تهیه ۱۰ برگه معادل ۳۰ نقشه انجام خواهد شد.

معاون وزیر صمت، در گذشته هر طرح اکتشافی حدود ۲ تا ۳ سال طول خواهد می‌کشید، تصریح کرد: در طرح تحول بدون اینکه بر روی کیفیت تاثیر بگذاریم زمان فعالیت‌ها به حدود یک سال کاهش یافته است.

به گفته شهیدی، در دهه ۹۰ منطقه دهشیر در مساحت حدود ۱۰ هزار و ۶۳۶ کیلومتر مربع معادل ۴۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطی با فاصله بین خطوط ۲۰۰ متر مورد مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی پتانسیل مواد معدنی پنهان قرار گرفته که نتیجه آن شناسایی حدود ۱۳۲ آنومالی بوده است.

وی با بیان اینکه هر ورقه زمین‌شناسی که حدود ۶۴۵ کیلومتر است؛ خاطرنشان کرد: برای سه لایه بالغ بر ۱۰۰۰ نمونه برداشت می‌شود و برای هر نمونه نیز معادل ۵۷ عنصر آنالیز می‌شود و این بدان معنی است که برای ۳۹ برگه مورد نظر برای استان یزد حدود ۴۰ هزار نمونه بررسی خواهد شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: ممکن است برخی از این عناصر شناسایی شده در طرح تحول در حال حاضر جنبه اقتصادی نداشته نباشد، ولی هدف ما ایجاد یک بانک اطلاعاتی است تا اگر در آینده دانش زمین‌شناسی رشد پیدا کرد و برخی از عناصر اقتصادی شدند بتوانیم از این بانک اطلاعاتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان یزد جدای از معادن در بحث مخاطرات طبیعی نیز بسیار پر پتانسیل است، افزود: زمین لرزه، سیل، فرسایش خاک، گرد و غبار، مشکلات آب و تغییرات اقلیمی نیز بر این استان تاثیر داشته است که بایستی بخشی از منابع استان صرف این مخاطرات شود.

شهیدی ضمن اشاره به مشکل کم آبی در استان یزد گفت: استان یزد یک استان معدنی-صنعتی است و صنایع آن به آب نیازدارد که بر همین اساس بایستی به تصفیه فاضلاب شهر یزد و ایجاد آب پایدار برای صنعت توجه بیشتر کنیم.

به گفته وی؛ در کشور حدود سالیانه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب نیاز است که از این میزان حدود ۴ الی ۵ درصد صرف صنعت و حدود ۵ الی ۶ درصد صرف آب شرب و حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد صرف کشاورزی می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید