248295

نیم قرن با اقتصاد ایران؛

طرح مجلس برای تثبیت قیمت فرآورده‌های نفتی

دنیای معدن:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

به گزارش دنیای معدن، بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم آبان 1353؛ کارخانه هواپیماسازی در ایران تاسیس می‌شود

اظهارات اخیر «کارل کوتچیان» رئیس کارخانه هواپیماسازی «لاکهید» آمریکا روشنگر آن است که ایران و کارخانه مذکور احتمالا همکاری‌هایی در پیش خواهند داشت و گمان می‌رود که در این زمینه موافقتنامه‌ای امضا شود.

«کوتچیان»که سرگرم دیدار از ایران است، گفت: کارخانه لاکهید امیدوار است که بتواند موافقنامه‌ای برای احداث یک کارخانه سازنده قسمت‌های مختلف هواپیما در ایران امضا کند.

رئیس کارخانه لاکهید یادآور شد که از دو سال پیش در اندیشه تاسیس چنین کارخانه‌ای در ایران بوده و مذاکراتی نیز برای بررسی امکانات این طرح، با مقامات ایرانی به عمل آورده و اکنون به تهران آمده است تا این گفت‌و‌گوها را ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد که «لاکهید» در نظر دارد برخی از قسمت‌های خاص هواپیا را در ایران بسازد و سپس برای مونتاژ کلی قسمت های ساخته‌شده در ایران را به کارخانه اصلی «لاکهید» در آمریکا حمل کند. وی گفت که احتمالا بخش‌هایی از بدنه و داخل هواپیما در ایران ساخته خواهد شد.

ایستگاه فضایی تهران از سال آینده آغاز به کار می‌کند

اسناد مربوط به استفاده ایران از ماهواره «ارتس-1» سازمان فضایی آمریکا «ناسا» به منظور بررسی امکانات طبیعی و منابع و ذخایر زمینی کشور در تهران امضا و مبادله شد.

این قرارداد را دکتر مجیدی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سفیر ایالات‌متحده آمریکا در دربار شاهنشاهی امضا کردند و براساس آن ایران به عنوان چهارمین کشور جهان برای شناخت ذخایر و معادن زمین خود از ماهواره استفاده خواهد کرد.

هفتم آبان 1373؛ آغاز فعالیت دادگاه‌های مبارزه با گرانفروشی

وزیر دادگستری اعلام کرد: سازمان‌های تعزیرات حکومتی و بازرسی و نظارت بر قیمت توزیع کالا و خدمات در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

دادگاه‌های بدوی ثابت و سیار نیز برای مجازات اخلالگران اقتصادی و گرانفروشان از امروز آماده رسیدگی به پرونده‌های متخلفان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شوشتری با بیان اینکه به دستور رئیس‌جمهوری برای برخورد قاطع با گرانفروشان و اخلالگران اقتصادی و محتکران سازمان‌های تعزیرات حکومتی و بازرسی و نظارت در وزارتخانه‌های دادگستری و بازرگانی تشکیل شده و آیین‌نامه‌های اجرایی آن به تصویب هیات دولت رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است، گفت: براساس ماده واحده‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، مساله مبارزه با گرانفروشی در بخش‌های دولتی و غیردولتی و رسیدگی به شکایات مردم به دولت واگذار شده است.

همچنین شعبه‌های سیار می‌توانند در همان محل وقوع تخلف پس از انجام تحقیقات لازم رای را صادر و به محکوم علیه ابلاغ کنند.

هفتم آبان 1383؛ یک مقام آلمانی خصوصی‌سازی در ایران را غیرکارشناسی خواند

«اریش اشتاتر» معاون وزیر همکاری اقتصادی و توسعه آلمان در ارزیابی خود از میزان مشارکت آلمان در برنامه خصوصی‌سازی در ایران گفت: از آنجا که روند خصوصی‌سازی در ایران به طور کارشناسی و تخصصی پیش نمی‌رود، آلمان نیز هیچ برنامه‌ای برای مشارکت در آن ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این موارد را در مذاکرات اخیر خود در تهران با مقامات ایرانی نیز مطرح کرده است، افزود: ایران از یک سو در بخش خصوصی‌سازی از تجربه‌ای برخوردار نیست و از طرف دیگر برخی عوامل سیاسی مانع از امکان خرید صد درصد یک کارخانه ایرانی توسط سرمایه‌داران آلمانی است.

وی درباره چگونگی تقویت سطح سرمایه گذاری های آلمان در ایران گفت: اقتصاد ایران هنوز دارای موانع بزرگ توسعه مناسبات تجاری دوجانبه و جذب سرمایه گذاری خارجی است.

این مقام آلمانی خاطرنشان کرد: ازسوی دیگر در دو کشور نیز سیستم‌های حقوقی متفاوت وجود دارد و در همه بخش‌ها از جمله سرمایه گذاری، سود و مالیات با یکدیگر همخوانی ندارد.

برنامه واگذاری سهام 13 شرکت بزرگ از طریق بورس، مزایده و مذاکره

سهام عمده 9 شرکت دولتی تا سه ماه آینده ازسوی سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس و مزایده به خریداران عرضه می شود.

بر پایه برنامه سه ماه آینده (منتهی به اول اسفندماه سال جاری) سهام 9 شرکت دولتی شامل: پنج شرکت فولادی، دو شرکت سیمانی، یک شرکت تولید آلومینیوم و یک مجتمع کشتی‌سازی به ارزش بیش از 2 هزار میلیارد ریال از طریق بورس و مزایده عرضه خواهد شد.

در جریان  واگذاری‌های آذر و دی‌ماه، سهام عمده دو شرکت سیمانی داراب و بوشهر و سهام فولاد آذربایجان و نورد لوله اهواز در بورس عرضه می‌شود.

واگذاری سهام فولاد کرمان، زاگرس و آلیاژی هم که در بورس پذیرفته نشده‌اند پس از قیمت‌گذاری کارشناسان رسمی دادگستری انجام خواهد شد.

بزرگ‌ترین واگذاری امسال نیز به عرضه 100 درصد سهام «مجتمع کشتی‌سازی فراساحل» که ارزش آن بیش از 1000 میلیارد ریال برآورد شده است، مربوط می‌شود.

میرعلی اشرف پوری حسینی اظهار کرد: پس از عرضه سهام سه شرکت هپکو، کمباین‌سازی و ماشین‌آلات تراکتوسازی در بورس و اعلام برنامه واگذاری سهام ماشین سازی اراک در ماه جاری، چهار خریدار از بخش خصوصی آمادگی خود را برای خرید این چهار شرکت، به سازمان خصوصی سازی اعلام کرده اند.

طرح مجلس برای تثبیت قیمت فرآورده‌های نفتی

در صورت تصویب طرح دو فوریتی اصلاح ماده 4 قانون برنامه چهارم توسعه که روز یکشنبه به مجلس ارائه می شود قیمت فرآورده‌های نفتی سال آینده افزایش نمی‌یابد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام این خبر گفت: به موجب این طرح دوفوریتی که با امضای بیش از 50 نماینده روز یکشنبه تقدیم مجلس خواهد شد در سال اول برنامه، دولت حق افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی را نخواهد داشت و مبنا و زمان قیمت فرآورده‌های نفتی در سال بعد با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس خواهد بود.

مرتضی تمدن افزود: این طرح در یک ماده واحده و دو تبصره ارائه شده است که برای تنظیم بودجه سال آینده، تصویب آن ضروری است.

تمدن اضافه کرد: براساس تبصره یک این طرح، صنایع خودروسازی و سایر کارخانجات از هم‌اکنون باید برای کاهش مصرف سوخت برنامه‌ریزی کنند و خودروهای گازسوز جایگزین نمایند.

طرح جدید مجلس برای ساماندهی قرض‌الحسنه‌ها

رئیس کمیته پولی و مالی مجلس شورای اسلامی گفت: جمعی از نمایندگان طرح جدید و مستقلی را برای ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه پیشنهاد کرده‌اند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: یکی از تبصره‌های لایحه بازار غیرمتشکلی پولی که بحث صندوق‌های قرض الحسنه نیز در آن دیده شده است، نیازمند اصلاح است و بنابراین این لایحه در دستورکار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

وی افزود: طرح پیشنهادی جمعی از نمایندگان به طور مستقل دغدغه صندوق‌های قرض‌الحسنه را پوشش می‌دهد و رویکرد این طرح حفظ سازوکار مردمی صندوق‌ها با رعایت کمترین دخالت بانک مرکزی و اکتفا به یک نظارت حداقلی است.

هفتم آبان 1393؛ آدرس انحرافی رکودزدایی

دکتر حسن درگاهی، عضو کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره خروج غیرتورمی از رکود پاسخ داد.

موضوع مدیریت خروج غیرتورمی از رکود بسیار دارای اهمیت بوده و در این رابطه چند پرسش کلیدی را می توان مطرح کرد: اول آنکه اولویت سیاستگذار باید کاهش تورم باشد یا خروج از رکود؟ دوم آنکه کاهش تورم به عنوان دستاورد اقتصادی بوده است یا عملکرد سیاسی دولت؟ سوم آنکه تداوم روند کاهش تورم چگونه امکان‌پذیر است؟

چهارم آنکه اثر کاهش تورم بر افزایش تولید و خروج از رکود چیست؟ و پنجم آنکه با چه مجموعه‌ای از سیاست‌هاف اقتصاد کشور از رکود خارج می شود؟

درگاهی با بیان اینکه شرایط بی‌سابقه تورم و رکود و بیکاری کنونی کشور برآیند عملکرد سیاست‌های داخلی و خارجی گذشته است، گفت: در حال حاضر باید به علل مشکلات جاری وزن مناسب خودرا بدهیم. طرح موضوعاتی چون بی‌تاثیری تحریم‌های نفتی و مالی در عملکرد دو ساله اقتصاد ایران صحیح نیست و برای رفع تحریم ها باید تلاش کرد.

ازسوی دیگر با رفع تحریم‌ها و سرازیر شدن مجدد درآمدهای نفتی در چارچوب ساختارها و سیاست‌های اقتصادی به جا مانده از مدیریت دهه گذشته، انتظار کاهش تورم و خروج از رکود نباید داشت.

به یاد داشته باشیم که در دهه 80 که دوران طلایی نفتی و درامدهای ارزی کشور بود، رشد متوسط اقتصادی ایران حدود 5 درصد شد که با میزان پیش‌بینی‌شده در برنامه‌ها و سند چشم‌انداز بلندمدت فاصله زیادی دارد.

بنابراین اگر بخواهیم به بهبود اقتصاد ایران امید داشته باشیم باید به هر دو جنبه سیاست‌های داخلی و خارجی کشور توجه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید