247864

ویدئو: ادامه انفجار حاشیه‌ساز معادن در زنجان و اظهارنظر قابل تأمل مدیرکل صمت استان

حجم ویدیو: 3.63M | مدت زمان ویدیو: 00:00:55 دانلود ویدیو

دنیای معدن: در حالی که اهالی برخی روستاییان زنجان از تداوم انفجارها برای اکتشاف چند معدن و پرتاب سنگ ناشی از انفجار به سمت مزارع خبر می‌دهند، اما مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در حالی که مدعی بود نمی‌خواهد به نفع هیچ طرفی اظهارنظر کند، حق را به معدن‌داران داد.

به گزارش دنیای معدن، روز چهارشنبه 12 مهرماه بود که این رسانه در گزارشی با عنوان "اکتشاف وحشتناک معدن در حاشیه 2 روستای استان زنجان/ پرتاب سنگ‌های بزرگ به سمت کشاورزان" به بحران اکتشاف معدن در دو  روستای رازمجین و کلنگرز دو روستای شهرستان ابهر پرداخته بود.

موضوع از این قرار بود که اهالی دو روستای رازمجین و کلنگرز شهرستان ابهر معتقدند سنگ‌های بزرگ به خاطر اکتشاف معدنکاران به سمت مزارع، باغات، راه روستایی و خود رشوستا پرتاب می‌شوند که اگر جلوی این کار گرفته نشود احتمال فوت نفرات به دلیل برخورد سنگ با آنان وجود دارد.

یکی از اهالی روستای رازمجین تصاویری از آثار پرتاب سنگ‌ها بر اثر انفجار در معدن را ارسال کرد. این فرد ساکن روستای رازمجین معتقد است پرتاب این سنگ‌ها از ارتفاعات سبب خسارت به مزارع، باغات و آسفالت روستا شده است. اهالی معتقدند که معدن‌کار قبل از اکتشاف هیچ اطلاع‌رسانی به روستاییان نمی‌کند و همین موضوع خطرات زیادی را برای روستاییان به وجود می‌آورد.

احمد ذوالقدر فرماندار ابهر هم این موضوع را تأیید کرد و حتی اعلام کرد در بازدید نامحسوس از این دو روستا، متوجه این موضوع شده که در مواردی حق با روستاییان است و این موضوع به شورای تأمین شهرستان ابهر رفته است.

خبرنگار تسنیم این موضوع را از بهروز عباسی دادستان زنجان پیگیری کرد. دادستان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اعلام کرد که پس از انتشار گزارش تسنیم، به این موضوع ورود کرده ‌و علاوه بر تشکیل پرونده قضایی، این موضوع را از طریق دادستان ابهر پیگیر است.

با این وجود، ساکنان این روستاها مدعی هستند این انفجارها و پرتاب سنگ‌ها همچنان ادامه دارد که فیلم زیر براساس ادعای اهالی، مربوط به انفجار اخیر است.

حال مجید گلشنی‌منفرد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به این موضوع واکنش نشان داد. گلشنی منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: مراحل آتش‌باری معدن بسیار پیچیده است و در هر مرحله باید هیئت ناریه، حراست استانداری،  حراست اداره‌کل صمت، نیروی انتظامی و شرکت خدمات آتشباری (این شرکت باید از ارتش مجوز بگیرد) در محل آتش‌باری حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: پرتاب‌های انفجار مقوله بسیار پیچیده‌ای دارد و اگر قرار باشد این سنگ‌ها پرتاب شوند در وهله نخست باید ماشین‌آلات و تجهیزات خود معدن‌دار که در نزدیکی معدن هستند نابود شوند. از سوی دیگر معدن‌دار باید از مواد منفجره بیشتری استفاده کند تا این سنگ‌ها به نزدیکی‌های روستا پرتاب شوند و این موضوع در حالی است که احتیاجی به این انفجارها با حجم وسیع نیست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: ما هیچ‌گاه در تقابل با معارضین محلی قرار نگرفتیم و نمی‌خواهیم به طور مستقیم ورود کنیم. دادگاه بهترین مرجع است که به اختلافات معد‌ن‌دار و روستاییان پایان خواهد داد. قبول داریم پرتاب و ریزش در هر بار انفجار وجود دارد ولی باید با تعامل معدن‌دار و روستاییان این موضوعات حل شود.

وی تصریح کرد: ما معتقد هستیم که معدن‌داران باید با روستاییان تعامل داشته باشند چرا که محل زندگی آنان است و باید با تعامل کارها پیش برود؛ با درگیری و اختلاف طبیعی است که کارها گره می‌خورد.

گلشنی‌منفرد تشریح کرد: معدن‌دار پاسخ‌هایی برای این ادعای روستاییان به اداره‌کل صمت مطرح کرد و ما نمی‌خواهیم در این زمینه قضاوت کنیم  و به طور مستقیم ورود کنیم. با ورود دادستانی و تشکیل پرونده قضایی، قطعاً دادگاه می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

وی تصریح کرد: بنده هم نمی‌خواهم به عنوان یک شخصیت حقوقی در این زمینه اظهار نظر مستقیم داشته باشم چون ممکن است طرفین دعوا برداشت‌هایی از صحبت‌های بنده داشته باشند. ولی به عنوان یک کارشناس اعلام می‌کنم صحبت‌های طرف معدن به واقعیت نزدیک‌تر است؛ با اطلاعاتی که دارم می‌گویم در زمان انفجار، نیروی انتظامی و هیئت ناریه و ... حضور دارند ولی هیچ‌گونه گزارشی از سوی آنان نشده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید