247543

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: شعبه تخصصی معدن در محاکم قضایی تشکیل می‌شود

دنیای معدن- نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای نخستین بار در کشور شعبه تخصصی رسیدگی به پرونده حوزه معادن در محاکم قضایی تشکیل می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، «محمدرضا بهرامن» روز پنجشنبه در حاشیه دوره آموزشی مجموعه قوانین و آیین نامه‌های حقوق معادن ویژه دستگاه قضایی استان همدان در گفت وگوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تشکیل این شعبه اختصاصی توسط قوه قضاییه، بسیاری از دغدغه‌های موجود در پرونده‌های حقوقی حوزه معادن در کمترین زمان ممکن حل می‌شود.

وی اضافه کرد: گره خوردگی بسیاری از پرونده‌های قضایی حقوقی معادن به جهت آگاهی کم از قانون معادن است و اگر تحلیل‌ها برپایه این قانون انجام بدهیم، نباید پرونده‌ای را به معنای واقعی داشته باشیم که افراد باهم مشکل داشته باشند.

بهرامن بیان کرد: هراندازه که بتوانیم در این حوزه آگاه‌سازی و آموزش‌ها از قانون معادن را به نزد قضات افزایش بدهیم، در جذب سرمایه گذاری تاثیرگذاری بهتری می‌توانیم داشته باشیم.

وی با اشاره به ایجاد شعبه‌های اختصاصی در حوزه معدن دراستان‌های کشور گفت: قبل از ایجاد شعبه تخصصی نسبت به دوره‌های آموزشی اقدام می‌کنیم و امیدواریم همدان نخستین استان در راه‌اندازی این شعبه باشد.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: ایجاد این شعبه‌های تخصصی گام موثر در توسعه رفتاری در بخش قضایی صنعت و معدن کشور است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۶ هزار معدن در کشور وجود دارد، ادامه داد: از مجموع این تعداد، چهار هزار و ۲۰۰ معدن فعال هستند.

بهرامن با بیان اینکه سهم معادن در اقتصاد کشور بسیار پایین است، یادآور شد: با این وجود، اثرگذاری معادن در اقتصاد کشور بسیار بالا است چرا که تامین کننده مواد اولیه در تمام جریان تولید کشور هستیم بنابراین ظرفیت موجود در حوزه معدن را باید توسعه دهیم چرا که نقش فراگیر در تامین مواد اولیه در تولید کشور دارد.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر لزوم توجه ویژه به معدن به عنوان ثروت بزرگ در کشور گفت: اکنون سهم معدن در اقتصاد کشور سه درصد است که در برنامه هفتم توسعه، رشد ١٣ درصدی برای بخش معدن دیده شده و در این راستا نیاز است زیرساخت‌های توسعه‌ای تامین شود.

وی خواستار توجه جدی بیشتر دولت به حوزه معادن شد و افزود: منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی که به هر طریقی با حوزه معدن گره خورده‌اند، نباید با رفتارهای سلیقگی مانع‌سازی کنند.

وی بیان کرد: معادن منابع ملی کشور و ثروت خدادادی هستند و باید با برنامه از این منابع بهره برداری کنیم و صیانت واقعی از این ثروت الهی داشته باشیم.

وی در خصوص کشف معدن بزرگ لیتیوم در همدان گفت: مطالعات این معدن هنوز کامل نشده و از نگاه فنی تولید باید مطالعات این معدن کامل شود تا بتوانیم ارزیابی بهتری داشته باشیم.

دوره آموزشی مجموعه قوانین و آیین نامه‌های حقوق معادن ویژه دستگاه قضایی استان همدان امروز با حضور قضات پرونده‌های حوزه معدن برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید