247499

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت اعلام کرد:

رونمایی از مشوق های حمایتی شرکت های دانش بنیان در "رویداد ملی صنعت دانش بنیان"

دنیای معدن: مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در رویداد ملی صنعت دانش بنیان (پنج شنبه 6 مهر)، از بسته اعتبارات و مشوق های حمایتی این وزارتخانه برای شرکت های دانش بنیان رونمایی می شود.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی ایمیدرو، علی بابایی امروز در نشست با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب گفت: به رغم گذشت حدود 2 دهه از تصویب نخستین نسخه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، به اعتقاد مقام معظم رهبری هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: از جمله دلایل این فاصله، توجه بیشتر سیاستگزار طی سال های گذشته به رشد کمی شرکت ها بوده است و از هدف توسعه شرکت ها، بین المللی شدن، صنعت سازی و صادراتی شدن، دور مانده ایم.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از 8،995 شرکت دانش بنیان موجود، کمتر از 70 شرکت ( کمتر از یک درصد مجموع شرکت های دانش بنیان)، دارای ویژگی هایی همچون خصوصی کامل، تولیدی یا دارای بیش از 100 نفر کارمند هستند.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلایل دیگر موانع رشد شرکت های دانش بنیان گفت: ارتباط نداشتن شرکت های دانش بنیان با مسائل استراتژیک کشور و نیز به دلایلی همچون نبود رقابت، اعمال قیمت گذاری دستوری و تعریف نکردن مشوق های معنا دار در کنار هدایت نشدن شرکت های بزرگ برای پرچمداری در تحقیقات و توسعه، از موانع توسعه این بخش به شمار می آید.

وی افزود: تبدیل شدن شرکت های دانش بنیان از کوچک به متوسط و بزرگ، نیازمند حمایت نهادها است. سال گذشته، یک تریلیون دلار برای تحقیق و توسعه در دنیا هزینه شد که 20 درصد آن متعلق به 20 شرکت و 50 درصد برای 100 شرکت بوده است.

 

 

بخش معدن و صنایع معدنی در رویداد ملی صنعت دانش بنیان

بابایی با بیان اینکه رویداد ملی صنعت دانش بنیان با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت اجرایی شد، گفت: این رویداد با هدف هم افزایی بین نهادها و وزارتخانه ها و در نتیجه رفع موانع رشد شرکت های دانش بنیان، اتصال شرکت های دانش بنیان به مسائل استراتژیک و ابَرپروژه های ملی کشور و نیز اتصال این شرکت ها به نیازهای شرکت های بزرگ برگزار می شود.

وی افزود: رویداد مذکور با تمرکز بر فناوری های مورد نیاز صنایع خودرو و نیز بخش معدن و صنایع معدنی خواهد بود و پس از رویداد، از طریق دبیرخانه شرکت های دانش بنیان می توانند نوع مشارکت خود را با فناوری های اعلام شده مطرح کنند. در رویدادهای بعدی، بر صنایع دیگر متمرکز خواهیم شد.

 

 

حضور 5 بازیگر در رویداد دانش بنیان

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در رویداد ملی صنعت دانش بنیان 5 بازیگر حضور خواهند یافت گفت: این بازیگرها شامل شرکت های بزرگ، شرکت های دانش بنیان، کارگزاران فناوری، پارک های علم و فناوری و اندیشکده ها هستند تا به سازو کارهایی که به تحقق اقتصاد دانش بنیان کمک کنند.

وی ادامه داد: در این رویداد، 150 شرکت حضور خواهند یافت.

 

 

حمایت از دانش بنیان های فعال در حوزه آب، حمل و نقل و انرژی

بابایی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور جدی از توسعه شرکت های دانش بنیان حمایت می کند، اذعان کرد: این وزارتخانه از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در عرصه آب، حمل و نقل و انرژی ورود کنند، به‌صورت ویژه حمایت می‌کند و در این راستا، ٢ صندوق متعلق به این وزارتخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و علوم تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سازوکارهای جدیدی برای توسعه شرکت های دانش بنیان تعریف می‌کنیم.

بنا به این گزارش، رویداد ملی صنعت دانش بنیان روز پنج شنبه، ششم مهر 1402 در سالن قلم کتابخانه ملی ساعت 8 صبح تا 12:30 برگزار می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید