247193

رسیدن به رشد 13 درصدی معدن نیازمند سرمایه‌گذاری است

دنیای معدن-رئیس خانه معدن گفت: بخش معدن برای رسیدن به رشد 13 درصدی هدف گذاری شده در برنامه هفتم توسعه نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری است.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا بهرامن در نشست خبری، گفت: در برنامه هفتم توسعه، رشد ۱۳ درصدی سالانه برای معدن  در نظر گرفته شده که دستیابی به آن نیازمند ملزوماتی است، در واقع یکی از ابزارهای دستیابی به هدف‌گذاری رشد 13 درصدی در بخش معدن، سرمایه‌گذاری در بخش تولید است که این تولید در انتها به بازار ختم می شود. در واقع نمی توان فقط تولید کننده بود و برای مازاد تولید فکری نکرد باید مازاد را صادر کرد و برای صادرات هم باید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و یا صادرات به شرکا اقدام کرد تا بازار امنی برای محصولاتمان داشته باشیم. 

رئیس خانه معدن اظهار داشت: مواد معدنی تامین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع در دنیا هستند، لذا لازمه توسعه در حوزه تولید مواد معدنی آن است که متقاضی آن را در کنار خودمان داشته باشیم. ضمن اینکه برای تامین مواد اولیه حتی می‌توان در کشورهای سرمایه‌گذاری کرد که این مواد را دارند و لذا در این زمینه در حال ورود به کشور افغانستان هستیم. 

* تحریم‌ها در بخش معدن تاثیر چندانی ندارد 

وی در رابطه با تاثیر تحریم‌ها بر بخش معدن اظهار داشت: تحریم در بخش معدن ضعیف  است و  تحریم ها در کشور ما بیشتر در بخش مالی اثرگذار است. ایران تامین کننده مواد اولیه بسیاری از شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های کشورهای منطقه است. مذاکرات ما برای تعامل با کشورها در حوزه معدن نیز اغلب  برای یک برنامه طولانی مدت حداقل تا سال 2050 است. 

بهرامن با بیان اینکه رشد بخش معدن سال گذشته 3 درصد بوده است، گفت:  تاکنون حدود 46 میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه گذاری شده است و برای رسیدن به رشد 13 درصدی در بخش معدن باید براساس رشد هدف گذاری شده سرمایه‌گذاری ها را تغییر داد. اگر قرار باشد سهم بخش معدن در GDP جهش قابل توجهی داشته باشد باید میزان سرمایه گذاری را نیز افزایش داد.

وی افزود: بنابراین برای رسیدن به رشد حدود 7 تا 8 درصد در بخش معدن حداقل باید 15 میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری مجدد کرد.

رئیس خانه معدن بیان داشت: برای رسیدن به اهداف توسعه ای در بخش معدن باید در زمینه ماشین آلات معدنی خودمان را با تجهیزاتی که در دنیا بکارگیری می‌شود، تطبیق دهیم و باید از بهترین تکنولوژی استفاده کنیم. 

وی با اشاره به لزوم هوشمند سازی در بخش معادن اظهار داشت: در حال حاضر سوخت ما باید قیمت 10 سنت محاسبه می‌شود که اگر قیمت سوخت به 60 سنت برسد، بسیار از معادن ما زیان ده خواهند شد. 

بهرامن بیان داشت: مزیت در بخش معدن به علت وجود ذخایر معدنی در کنار ذخایر نفت و گاز است این مزیت معمولا در کشورهای معدن خیز وجود ندارد و به غیر ایران آمریکا و روسیه دارای این مزیت هستند، لذا اگر ما ناموفق بوده‌ایم به معنای این نیست که در این بخش سرمایه‌گذاری نکنیم، بلکه باید سرمایه‌گذاری‌های درستی انجام دهیم، بنابراین نیاز به زیرساخت، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری داریم. 

وی افزود: سند بخش معدن مجدد ابلاغ خواهد شد،  بخش معدن باید متولی واقعی داشته باشد، حتی عده ای بر این عقیده اند که به جای جداسازی بازرگانی از وزارت صمت بخش معدن را از آن جدا کرد، زیرا در این بخش مطالبه گری بالا است و حتی با توجه به نوع و میزان ذخایر می‌توان برنامه 100 ساله در بخش معدن داشت. 

در این نمایشگاه حدود 300 شرکت داخلی و خارجی حضور خواهد داشت که از این تعداد 74 شرکت خارجی از کشورهایی مانند روسیه، چین، ترکیه، هند، امارات، افغانستان، امارات، اسپانیا، آلمان کانادار و بلاروس حضور دارند. از عربستان نیز احتمالا یک هیات تجاری از نمایشگاه بازدید خواهد کرد.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته از 13 لغایت 16 آبان ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود. 

در صنایع معدنی ایران سه چالش بزرگ وجود  مربوط به نبود اکتشاف عمیق و سرمایه‌گذاری، عدم توسعه صنایع معدنی و خام فروشی و عدم رقابت پذیری به دلیل تحریم ها وجود دارد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید