247172

قادری:طرح انتقال آب دریا به فارس دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

دنیای معدن: نماینده شیراز و زرقان در مجلس با انتقاد از اینکه هیچ کدام از مجموعه‌های خصولتی استان به موضوع انتقال آب نه ورود کرده‌اند و نه مشارکت داشته‌اند، تاکید کرد: اقدام اصفهان در موضوع انتقال آب با استان فارس بسیار متفاوت است و آن‌ها اقدامات دیگری برای این انتقال انجام می‌دهند.

به گزارش دنیای معدن، جعفر قادری با بیان اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی به موضوع انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس ورود کرده است، گفت: این سرمایه گذار متعهد شده است که ۲۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان منتقل کند که مبلغ این پروژه را دریافت کرده است.

 وی با بیان اینکه پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس پیشرفت قابل توجهی دارد؛ مشارکت سهم ۳۰ درصدی صندوق توسعه ملی و قول‌هایی که وزارت صمت جهت بهره برداری این پروژه داده است و مشارکت ایمیدرو باعث شده تا این پروژه در سه قطعه فعال باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه میزان روند عملیات انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: آب شیرین کن از عوامل محدود کننده پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان است و مقرر شده که آب شیرین کن این پروژه تکمیل شود.

قادری با اشاره به اینکه آب شیرین کن انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس در حال احداث است، عنوان کرد: در بحث انتقال آب به استان اصفهان موضوع آب شیرین کن  مطرح نیست و تنها انتقال خط لوله در موضوع این انتقال وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه تعلق داشتن بیشتر صنایع استان اصفهان به نهادهای غیر دولتی و ایمیدرو، و … باعث شده تا در بسیاری از موارد مسئولان اصفهان از این ظرفیت کامل استفاده کنند،گفت: متاسفانه استان فارس صنایع بزرگ زیادی ندارد و کارخانه‌هایی مانند فولاد هم به‌رغم اینکه خصوصی است اما وزنش در حد انجام پروژه‌های بزرگ نیست.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به اینکه پتروشیمی شیراز هم که وابسته به وزارت دفاع است از آب سد درودزن استفاده می‌کند، افزود: طبق برنامه‌ها مقرر شد که آب سد در سال‌های آینده بر روی واحدهای بزرگ صنعتی بسته شود که این امر سبب می‌شود صنایع بزرگ ناچارند جهت تامین آب از پساب یا انتقال آب از خلیج فارس به استان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اطلاعات مسئولان استان اصفهان از انتقال آب از دریای عمان به این استان صحیح و درست نیست، گفت: آب از استان‌های یزد و کرمان به اصفهان انتقال داده شده است و این در حالی است که میزان فاصله استان اصفهان تا دریای عمان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است.

به گزارش خبرگزاری طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس از ابتدا با هدف تامین آب صنایع استان تعریف شد اما به گفته دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس، بخش کشاورزی و منابع مورد نیاز جهت آب شرب نیز می‌تواند از این طرح منتفع شود. از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب اختصاص یافته به استان فارس، ۱۴۵میلیون مترمکعب مربوط به خط شرقی استان است./

 

دیدگاهتان را بنویسید