246546

نماینده مجلس : در حوزه معادن از استخراج تا فرآوری دچار ضعف هستیم

دنیای معدن - نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه فراوری معادن در کشور ضعف داریم، گفت: در عین حال این ضعف در پالایش، برداشت و استخراج مواد معدنی نیز وجود دارد و قرار شده دولت با سیستم‌ها و تجهیزات بروز و مدرن نسبت به پالایش معادن اقدام کند.

به گزارش دنیای معدن، محسن زنگنه جمعه شب در نشست خبری افزود: معادن علاوه بر پرداخت مالیات، باید حقوق دولتی را نیز که هر ساله براساس ماده معدنی استخراج می‌شود، پرداخت ‌کنند که طبق قانون ۱۵ درصد باید در همان منطقه هزینه شود.

وی با بیان اینکه تاکنون این مبلغ اخذ نمی‌شد، گفت: امسال برای نخستین بار رقمی حدود ۷۰ میلیارد تومان برای خراسان رضوی دریافت شد که بیش‌ترین آن سهم معادن سنگان خواف بود و بدنبال آنیم تا این قانون شفاف‌تر شود و حتی حقوق ۱۵ سال گذشته نیز اخذ شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین گفت: هیچ تصمیمی‌ برای گران شدن بنزین در مجلس و دولت گرفته نشده و مباحث مطرح شده در پیوند با تغییر سهمیه‌هاست.

زنگنه اضافه کرد: علت شلوغی پمپ بنزین‌ها نیز به دلیل مصرف بالای بنزین در برابر تولید است و دولت تدبیر کرده با کاهش ظرفیت پمپ بنزین‌ها به نحوی مصرف را مدیریت کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه هفتم توسعه در ادامه اظهار کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سال ۹۶ به تصویب دولت وقت رسید و در سال پایانی آن دولت، مبلغی به حقوق بازنشستگان اضافه و اعلام شد که این همان همسان سازی است.

زنگنه افزود: در اواخر عمر دولت قبل نیز لایحه‌ای بنام همسان سازی به مجلس دادند که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال برای دولت بعدی بار مالی داشت و این در حالی است که هیچ نماینده‌ای در مجلس نمی‌تواند طرحی را تصویب کند که برای دولت بار مالی داشته‌باشد.

وی افزود: فقدان شایسته سالاری، صندوق‌های بازنشستگی را به ابرچالش اقتصاد ایران تبدیل کرده و اکنون حدود ۱۶ صندوق به جز تامین اجتماعی و روستایی همه دچار چالش هستند و در مجلس بدنبال آن هستیم تصمیم جدی گرفته شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید