245097

توافق با افغانستان برای فرآوری مواد معدنی این کشور در ایران

دنیای معدن: کرمی با اشاره به توافقات صورت گرفته با وزیر صنعت و تجارت افغانستان گفت: فرآوری مواد معدنی افغانستان در داخل ایران به دلیل وجود زیرساخت‌ها و استفاده از ظرفیت تجاری و مرزی دو کشور بخشی از این توافق است.

به گزارش دنیای معدن از زاهدان، محمد کرمی عصر امروز  در جلسه با در دیدار مدیرعامل هلدینگ معدنی صدر تأمین  زیرمجموعه شستا اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی برای پیشرفت و توسعه دارد و در این زمینه یک استان برخوردار است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: فعال بودن تمام کارگاه‌ها در زمینه راه‌آهن، فعالیت قرارگاه خاتم در حوزه ترانزیت شمال و جنوب، و توسعه جاده‌های بین شهری و روستایی و ... عامل گسترش صنعت حمل و نقل و به تبع آن توسعه همه جانبه استان است. استفاده از لفظ محرومیت به هیچ عنوان شایسته استان سیستان و بلوچستان نیست.

 کرمی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور است، افزود: نیروی انسانی یک مبحث بسیار مهم در توسعه می‌باشد و هر جایی توسعه می‌خواهد اتفاق بیفتد نیاز به نیروی جوان خلاق است.

وی اذعان کرد: برخورداری از مرز آبی و زمینی، همجواری با چند کشور و برقراری ارتباط با کشورهای دنیا از طریق مرز آبی و بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها اکنون فعال است و برنامه ریزی برای توسعه با استفاده از این ظرفیت‌ها در حال انجام است.

کرمی با اشاره به توافقات صورت گرفته با وزیر صنعت و تجارت کشور افغانستان بیان داشت: فرآوری مواد معدنی افغانستان در داخل ایران به دلیل وجود زیرساخت‌ها، استفاده از ظرفیت تجاری و مرزی، ایجاد شرکت‌های مشترک با قطر، چین و افغانستان و توافقات لازم در حمل و نقل بخشی از این توافقات است.

وی تصریح کرد: اقدامات لازم برای تبدیل مرزهای استان سیستان و بلوچستان به مرکز صادرات و واردات کشور در دستور کار مسئولان قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه معادن توافق با کشورهای آفریقایی، آغاز ساخت‌کارخانه‌های فرآوری، فعال کردن معادن مس و طلا، فعالیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مجموعه هلدینگ فولاد و ... برای توسعه معادن و صنایع وابسته در حال انجام است.

 کرمی در ادامه به ظرفیت‌‌ شیلات، سواحل استان، صنعت کشاورزی و کاشت محصولات خاص استان و اقدامات صورت گرفته در زمینه کاشت محصولات به صورت وسیع و... اشاره کرد.

وی بیان داشت: در حوزه آب در شمال استان مشکلاتی وجود دارد که به سرعت در حال حل شدن است ولی جنوب استان دارای منابع آبی خوب و زمین های حاصلخیزی برای تولید محصول و صادرات آن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید