244558

برپایی نمایشگاه های همسو در بخش معدن به کام کیست؟

دنیای معدن: بخش معدن و صنایع معدنی در سال‌های اخیر دست بگریبان پدیده برپایی نمایشگاه های متعدد از سوی مجموعه های مختلف است ، در حالی که قانونگذار مرجع اصلی این بخش را وزارت صمت، معدن و تجارت تعیین کرده و با تایید این وزارتخانه، حدود دو دهه تولی گری بخش غیر دولتی را خانه معدن ایران ایفا می کند.

به گزارش اختصاصی خبرنگار دنیای معدن،  استفاده از ظرفیت های بخش معدن و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در این بخش به شکل بهینه ، در گرو تجمیع نمایشگاه های تخصصی است و صاحب نظران و دست اندرکاران این خش هم با یکدیگر در این زمینه  وحدت نظر دارند.

تاریخچه این بخش گویای آن است که در سالهای میانی دهه ۹۰، یکی از کارهای ارزنده خانه معدن ایران،  تجمیع نمایشگاه بین المللی معدن ، صنایع معدنی،  ماشین الات،  تجهیزات و صنایع وابسته به نام " ایران کان مین " با نمایشگاه فرصت های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران به نام " ماینکس" بود، اما در سال‌های اخیر همچنان شاهد برگزاری نمایشگاه ماینکس به شکل مستقل ، هرچند با اقبال کم شرکت های معتبر و بازدیدکنندگان هستیم.

امروز موضوع استفاده بهینه از انرژی در حوزه های مختلف مورد تاکید است، اما عجیب که برای جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه ها در بخش معدن و صنایع معدنی ، متولی اصلی مداخله لازم را به عمل نمی آورد و بر ضرورت تجمیع نمایشگاه های همسو اصرار و تاکید ندارد.

پیش از این محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران به عنوان متولی اصلی و غیر دولتی بخش معدن گفته بود، برپایی نمایشگاه های متعدد در بخش معدن و صنایع معدنی پیامد هرز روی منابع و سرگردانی متخصصان،  سرمایه گذاران و فعالان این بخش را بدنبال دارد.

امروزه دست اندرکاران بخش معدن و صنایع معدنی در طول سال ، با  برگزاری نمایشگاه های  متعدد همسو روبرو هستند و وزارت صنعت،  معدن و تجارت هم بدلیل گستردگی مشغله مجال مداخله و مدیریت در این ارتباط را ندارد و شرکت ها و تشکل های مختلف هم ، هریک اصرار بر پیمودن راهی موازی و همسو با دیگر فعالان را دارند.

نمایشگاه ماینکس سالانه در محل مصلی تهران برپا می شود ، در حالی که نمایشگاه ایران کان مین در موقعیت محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران برپا می شود و از این نظر در ابعاد بین المللی از اعتبار و جایگاه والایی برخوردار است.

علاوه براین خانه معدن ایران نزدیک به دو دهه به عنوان متولی غیر دولتی بخش معدن در بین فعالان این عرصه شناخته شده است.

واقعیت اینکه باید پذیرفت یک بخش تشکیلات دولتی و وزارتی به عنوان مرجع حاکمیتی باشد و در سوی دیگر در بخش غیر دولتی،  متولی اصلی همان " آن جی او" که مورد قبول اعضاست و باید نقش محوری را در بخش ایفا کند و اگر قرار است نمایشگاهی با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی برپا شود، باید مرجعیت تشکیلات مربوطه را با خود همراه داشته باشد و نمایشگاه های موازی  که برگزار کننده آن جز منافع شخصی ،حاصلی  ندارد و موجب اتلاف منابع و انرژی شرکت ها و... بهره دیگری نخواهد داشت.

 

فعالان بخش معدن و صنایع معدنی بارها در نشست های خبری بر آین نکته پای فشرده اند که برای برپایی نمایشگاه های هدف دار و اثرگذار در بعد داخلی و خارجی باید مدیریت این امر را به دستگاه متولی ، همانا خانه معدن ایران سپرد ، نه یک شرکت خارج از حوزه که بیشتر بحث انتفاعی را از اینگونه نمایشگاه ها دنبال می کند.

سال‌های گذشته خانه معدن ایران نسبت به دریافت مجوز برای برگزاری  نمایشگاه ایران کان مین از سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران مبادرت ورزید و از سوی دست اندرکاران حرفه هم مورد استقبال قرار گرفت.

اکنون این پرسش مطرح است ، متولی نمایشگاه ماینکس که در واقع همسو و به موازات نمایشگاه ایران کان مین در آبان ماه امسال برپا خواهد شد، غیر از هدف انتفاعی ، چه رویکردی در این ارتباط دارد، آیا اهدافی را ورای متولی بخش دنبال می کند.

باور داریم ، اینگونه نیست و برپایی دوره های پیاپی برگزاری این نمایشگاه حاصل درخوری بدنبال نداشته و انتظار می رود وزارت صمت به عنوان مرجع رسمی دولت در بخش معدن و صنایع معدنی در این زمینه مداخله مستقیم داشته باشد و مانع از برپایی نمایشگاه های بی حاصل و پرهزینه برای بخش، شود.

شاید در شرایط فعلی کشور ، بیش از برگزاری نمایشگاه ها که به نوعی ، به رخ کشانی سازمان ها و شرکت ها و هزینه های میلیاردی پرداخته شده بود، نیازمند شناسایی راهکارهایی برای برون رفت از شرایط موجود باشد، چرا هر شرکت و روابط عمومی با شرکت در نمایشگاه های بی اثر و بدونه دستاورد کلاهی از این نمد برای خود تدارک می بیند و اعتراض از سوی کسی بیان نمیشود.

امید می رود که مرجع رسمی با مداخله مستقیم در این عرصه ، آشکار سازد که منافع این نمایشگاه های همسو ، به کام کیست ؟

 

دیدگاهتان را بنویسید