243465

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

بهره برداری از معدن فسفات چرام زمینه ساز ۹۰۰فرصت جدید شغلی است

دنیای معدن- معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهره برداری از معدن فسفات چرام در پایین دست آن اسید فسفریک و آهک هیدراته در این استان زمینه اشتغال۹۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

به گزارش دنیای معدن، سید احسان عسکری شامگاه چهارشنبه در نشست پیگیری معدن فسفات چرام، اظهار کرد: در خصوص فعال سازی پتانسیل های اقتصادی استان به ویژه پتانسیل های معدنی هفته گذشته وجیه اله جعفری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در کهگیلویه و بویراحمد حضور یافت.

وی افزود: در این سفر چهار معدن شامل کوه فسفات کوه لار، آهک هیدراته چرام، اسید فسفریک و بوکسیت بررسی و احیا و تکمیل آن ها در دستور کار قرار گرفت.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آهک هیدراته چرام حدود ۲ سال و نیم در رکود به سر می برد و تنها ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک و نیم سال گذشته هشت جلسه استانی و فرا استانی برای فعال سازی این معدن برگزار شده که امیدوار کننده است .

عسکری تاکید کرد: بخشی از این طرح به ایمیدرو و بخشی هم به پیمانکار واگذار شده و در خصوص زیرساخت های پروژه شامل آب، برق و گاز، کار به خوبی پیش رفته است.

به گفته عسکری معدن فسفات چرام، بزرگترین معدن فسفات کشور با ذخیره ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است که با فعال شدن آن مشکلات بسیاری در بخش تولید کشور رفع می شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این معدن به خاطر توپوگرافی استان زیر زمین قرار گرفته و بهره برداری از آن اندکی دشوار است و در این رابطه دستگاه هایی به کشور وارد شده است.

عسکری ادامه داد: برای بهره برداری از این پروژه عظیم حدود هفت و نیم کیلومتر جاده دسترسی ایجاد شده و کار به خوبی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در پایین دست این معدن اسید فسفریک وجود دارد که به علاوه این معدن ۹۰۰ نفر اشتغال از طریق این معادن ایجاد خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تلاش بر این است که بهره برداری از این معادن بمنظور رونق بخشی به اشتغال سرعت گیرد و حتی در معدن آهک هیدراته در بازنگری باید انجام شود.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.

 

دیدگاهتان را بنویسید