241994

روایت روزنامه هندی از دستاورد بزرگ کشف ذخایر لیتیوم در ایران

دنیای معدن- یک روزنامه هندی نوشت: کشف ذخایر عظیم لیتیوم دستاورد بزرگی برای اقتصاد ایران است و این کشور را در جایگاه هفتمین کشور بزرگ دارنده ذخایر لیتیوم در جهان قرار می‌دهد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روزنامه هندی ایندیا اکسپرس، یک مقام وزارت صنعت ایران اخیراً از کشف ذخایر لیتیوم در یکی از استان‌های این کشور خبر داده است. به گفته ابراهیم علی ملابیگی 8.5 میلیون تن سنگ لیتیوم در استان همدان کشف شده و انتظار می‌رود ذخایر بیشتری از این فلز کمیاب در ایران پیدا شود.

این نخستین بار است که ذخایر لیتیوم در ایران کشف می‌شود و این کشف دستاورد مهمی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود که با چندین دهه تحریم از سوی آمریکا مواجه است.

بر اساس آمار سازمان زمین شناسی آمریکا، بولیوی بزرگ‌ترین دارنده ذخایر لیتیوم در جهان است و 21 میلیون تن از ذخایر این فلز را در اختیار دارد. آرژانتین با 21 میلیون تن، شیلی با 11 میلیون تن، استرالیا با 7.9 میلیون تن، چین با 6.8 میلیون تن و هند با 5.9 میلیون تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ایران با این کشف در جایگاه هفتمین کشور جهان از نظر میزان ذخایر لیتیوم قرار می‌گیرد.

اهمیت لیتیوم در جهان امروز

لیتیوم فلز بسیار مهمی است که در آینده نقشی حیاتی و مهم در زندگی بشر خواهد داشت. این فلز هم‌اکنون در تولید باتری و وسایل‌ تک مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیتیوم را در انواع وسایل الکترونیک از گوشی تلفن همراه تا ئی وی اس ها و اساساً هر چیزی که به باطری قابل شارژ نیاز دارد می‌توان یافت.

وزن کم در مقایسه با سایر فلزات و پتانسیل برتر الکتروشیمیایی از جمله مزیت‌های خاص لیتیوم است.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است با افزایش تقاضا برای انرژی‌های پاک تولید مواد معدنی مثل لیتیوم و کبالت تا سال 2050 حدوداً 6 برابر شود.

اهمیت کشف لیتیوم برای ایران

ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 تاکنون روابط پرتنشی با غرب داشته است. نخستین تحریم‌ها در سال 1979 توسط دولت آمریکا علیه ایران وضع شدند و از آن زمان تاکنون انواع و اقسام تحریم‌ها با عناوین مختلف توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ملت ایران وضع شده‌اند.

این تحریم‌ها که با هدف تاثیرگذاری بر سیاست‌های دولت ایران از جمله فعالیت‌های هسته‌ای این کشور تهیه و اجرا شده‌اند هزینه‌هایی را به اقتصاد ایران و ملت این کشور تحمیل کرده‌اند. این تحریم‌ها در برابر حضور و مشارکت ایران در اقتصاد جهانی موانعی را ایجاد کرده‌اند و کمبودهایی را در بخش‌های مختلف از غذا گرفته تا کالاهای مصرفی و تکنولوژی برای ایران پدید آورده‌اند.

در چنین فضایی، کشف ذخایر عظیم لیتیوم دستاورد بزرگی برای ایران محسوب می‌شود. محمدهادی احمدی مقام وزارت صنعت ایران گفت این کشف فرصت صادراتی بزرگی را برای ایران فراهم می‌آورد و علاوه بر آن طیف وسیعی از صنایع داخلی می‌توانند از این محصول در تولیدات خود استفاده کنند.

چالش‌های پیش رو

با این حال اگرچه کشف ذخایر لیتیوم حائز اهمیت است اما تنها زمانی این کشف سودمند است که بتوان فلز ارزشمند لیتیوم را از آن برداشت کرد. به گفته احمدی چهار سال طول می‌کشد تا عملیات بهره‌برداری از معدن کشف شده اورانیوم که محدوده‌ای 6 کیلومترمربعی را در برمی‌گیرد آغاز شود. به‌علاوه ایران برای بهره‌برداری از این ذخایر نیازمند دستیابی به تکنولوژی‌های جدید است که باید به آن دست یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید