241669

چهل و یکمین گردهمایی «علوم زمین» آغاز به کار کرد

دنیای معدن- چهل و یکمین گردهمایی علوم زمین با تاکید بر موضوع مخاطرات طبیعی و بررسی وضعیت اکتشافات معدنی کشورآغاز به کار کرد.

به گزارش دنیای معدن، گردهمایی ملی علوم زمین پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲ اسفند در این سازمان آغاز به کار کرد.

علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این مراسم گفت: اگر به ذخایر آهن کشور توجهی نشود، تا ۱۴ سال آینده دیگر سنگ‌آهن نخواهیم داشت. بر اساس برآوردها تا سال ۲۰۳۰ ذخایر معدنی به پایان می‌رسد؛ از این رو باید به سمت اکتشافات عمقی حرکت کنیم.

شهیدی امروز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان متبوع خود در حوزه‌های علوم مختلف زمین، افزود: فعالیت‌های این سازمان دانش‌محور است و زمینه فعالیت‌ها در حوزه‌هایی چون مخاطرات زمین شناسی، اکتشافات معدنی و ژئوتوریسم است.

به گفته وی، شناسایی مواد معدنی برای تولید ثروت ملی و ارزیابی و پایش مخاطرات با هدف جلوگیری از زیان‌های اجتماعی از ماموریت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشارکت در طرح‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علوم زمین را از دیگر فعالیت‌های این سازمان نام برد و یادآور شد: کمیسیون بین‌المللی تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا (CGMW) دنیا را به ۹ سازمان زمین شناسی تقسیم کرده و ریاست تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی خاورمیانه در کمیسیون بین‌المللی CGMW بر عهده ایران است.

به گفته شهیدی، در این راستا تاکنون از سوی ایران نقشه‌هایی تهیه شده و به تایید این کمیسیون رسیده است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تهیه نقشه‌های پایه را از ماموریت‌های این سازمان دانست و با بیان اینکه برای این منظور نسبت به تهیه نقشه‌های زمین شناسی در مقیاس یک بیست و پنج هزارم اقدام شد، ادامه داد: علاوه بر آن طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با هدف ایجاد تحول در حوزه اکتشافات معدنی، تعریف و از سال ۹۹ اجرای آن آغاز شد.

وی دستاورد این طرح را تقسیم کار در حوزه اکتشاف معادن دانست و خاطرنشان کرد: بخش پی‌جویی و شناسایی معادن بر عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است و کشف معدن نیکل در پهنه بیرجند از دیگر دستاوردهای این طرح بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به چالش‌های موجود در بخش ذخایر معدنی، گفت: ایران دارای ۶۸ نوع ماده معدنی است و نیاز است تا توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد که یکی از نیازهای این حوزه تهیه نقشه‌های پایه است و در صورتی که به این حوزه توجهی نشود، در آینده معادن معدنی کشور دچار بحران خواهد شد.

وی اضافه کرد: نمونه آن معدن آهن است و در صورتی که به آن توجه نشود تا ۱۴ سال آینده دیگر سنگ آهن نخواهیم داشت.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر ضرورت توجه به اکتشافات معدنی عمیق، افزود: دنیا به سمت اکتشافات عمقی حرکت کرده است، چرا که بر اساس برآوردها تا سال ۲۰۳۰ ذخایر معدنی به پایان می‌رسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید