241589

تورم تولید معادن تک رقمی شد

دنیای معدن: مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش معادن که در بهار و تابستان سال گذشته سه‌رقمی شده بود، در پاییز امسال تک‌رقمی شده و به ۷/ ۹‌درصد کاهش یافته است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌‌‌هایی که چشم‌انداز تورم مصرف‌کننده در ماه‌‌‌های آتی را مشخص می‌کند، تورم تولیدکننده است. دولت سیزدهم در شرایطی مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفت که بخش تولید کشور تورم سه‌رقمی را هم تجربه کرده بود.

به گزارش دنیای معدن، با این حال اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از شروع به کار دولت سیزدهم، تورم تولیدکننده به میزان چشمگیری کاهش یافته است. در جدیدترین مورد، مرکز آمار شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در فصل پاییز را منتشر کرد که بر اساس آن، تورم بخش معدن همچنان در مسیر کاهش قرار دارد. تورم سالانه تولیدکننده بخش معدن در پاییز امسال ۱/ ۲۵‌درصد به ثبت رسیده، در واقع میانگین قیمت اقلام معدنی در مبدأ تولید آنها در چهار فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۱ نسبت به میانگین قیمت مواد معدنی در چهار فصل منتهی به پاییز سال ۱۴۰۰ حدود ۱/ ۲۵‌درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که تورم سالانه در این بخش در تابستان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۱۶‌درصد بوده است. طبق گزارش جدید مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش معدن در پاییز امسال ۷/ ۹‌درصد برآورد شده است.

در واقع میانگین قیمت اقلام معدنی در مبدأ تولید آنها در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز سال ۱۴۰۰ حدود ۹‌درصد افزایش یافته است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۰‌درصد به ثبت رسیده بود. این اعداد نشان می‌دهد که شاخص نقطه به نقطه با شتاب چشمگیری در حال کاهش است.

گزارش جدید مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد تورم فصلی بخش معدن در پاییز امسال به یک‌درصد کاهش یافته است. این در حالی است که این شاخص پیش‌تر و در بهار سال ۱۴۰۰ معادل ۷/ ۳۸‌درصد بوده است. کاهش چشمگیر تورم فصلی بخش معدن هم نشان می‌دهد این بخش از اقتصاد کشور از فضای تورمی عبور کرده و تا حدود زیادی به ثبات قیمتی رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید