240852

ماموریت محوری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی برنامه ریزی شده است

دنیای معدن: سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: امروز ماموریت محوری این مرکز که دارای جایگاهی کم نظیر در کشور و منطقه است، ,در چارچوب معدن و صنایع معدنی برنامه ریزی شده و با بخش خصوصی هم رقابت نمی کنیم ، بلکه حوزه هایی که بخش خصوصی نمی تواند انجام دهد، این مرکز به مورد اجرا می گذارد.

به گزارش دنیای معدن، مرتضی هاشم پور در گفت و گو با خبرنگار مرکز اضافه کرد : مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران فعالیت های جدیدی را در مسیر ماموریت ذاتی خود انجام می دهد که بخش معدن و صنایع معدنی کشور بدنبال حل آنهاست و این مهم با ظرفیت سخت افزاری و نرم افزاری که در مرکز وجود دارد، قابلیت اجرایی خواهد یافت.

وی خاطرنشان ساخت: چندین ماموریت در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تعریف کردیم ،واقعیت اینکه با توجه به کمبود مواد اولیه در صنعت فولاد مساله اکتشافات عمیق در مناطق مختلف کشور برای شناسایی ذخایر سنگ آهن یکی از موضوع های جدی است، همچنین بازیابی ذخایر کم عیار و باطله ها که در بخش معدن صدها تن وجود دارد و عملا استفاده بهینه از آنها انجام نمی شود.

وی یاداور شد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران میزبان هیاتی ۱۰ نفره از شرکت سرمایه گذاری پارسیان ( وابسته به بانک پارسیان ) بود که مدیران طرح های توسعه ای این شرکت بودند و از ظرفیت آزمایشگاه ها، بخش پایلوت نیمه صنعتی، ظرفیت سخت افزاری و نرم افزاری مطلع شدند و مقرر شد همکاری در قالب قراردادهایی در دو حوزه باطله های کم عیار و عارضه یابی فرآیندها در حوزه فرآوری همکاری تنگاتنگی داشته که از این منظر به معدن و صنایع معدنی کشور خدمت ماندگار انجام شود.

هاشم پور افزود: امروز نیروی انسانی نقش موثری در موفقیت سازمان‌ها دارند و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با بهره گیری از نیروهای متخصص در مقاطع دکترا ، این ماموریت را یافته اند تا با معادن بزرگ و هلدینگ ها وارد مذاکره شوند و بستر همکاری را تعریف و شکل اجرایی به آن بدهند.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد مشکلات عارضه یابی شود و اینکه چگونه در زنجیره تولید نسبت به ذخیره سازی انرژی اقدام کنیم ، موضوع بومی سازی ، فناوری ساخت ماشین آلات و بهره وری با افزایش ظرفیت یا بازدهی مورد انتظار ، کاهش قیمت تمام شده در زنجیره فولاد و مسائلی که در این بخش وجود دارد، چه نسخه ای ارائه دهیم که در دستور کار مرکز قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: معرفی توانمندی و قابلیت های مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در سطح ملی ، منطقه ای و جهانی می تواند منجر به پیوند محکمی بین فعالان این حوزه شده و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور را بدنبال خواهد داشت

مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران در شهرک تحقیقاتی کاووش در ۶۰ کیلومتری غرب تهران در مسیر آزاد راه کرج - قزوین واقع شده و وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو ) است.

این مرکز به عنوان مرکز تحقیقات فرآوری کشورهای عضو اکو ثبت شده و تنها آزمایشگاه بخش صنعت و معدن است که در شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو عضویت دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید