240521

سهم ۱۵ درصدی حقوق معادن، هر سه ماه یک بار به خزانه معین استان واریز می شود

تهران- ایرنا- مطابق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت باید سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن را هر سه ماه یک بار به خزانه معین استان واریز کند.

به گزارش دنیای معدن، مطابق بند (ه) تبصره هفت لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت موظف است سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن را هر سه ماه یک بار به خزانه معین استان واریز کند و با اولویت شهرستانی که معدن در آن قرار دارد به منظور توسعه زیرساخت های آن و رفع آسیب های محیط زیستی اختصاص و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

همچنین در جهت اجرای قانون پرداخت یک درصد فروش معادن بابت اصلاح خرابی های وارده به منابع طبیعی و عوارض محیط زیستی گزارش اقدامات انجام شده را هر دو ماه یک بار به مجلس ارائه دهد.

صادرات مواد و محصولات معدنی مشمول مالیات و عوارض صادراتی شد

برپایه این گزارش، مطابق بند (ن) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ به منظور اجرای سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در جهت تحقق جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلپ، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی اتیلن به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور مشمول مالیات و عوارض صادراتی می شود.

آیین نامه اجرایی این بند و تعریف فهرست مواد خام و نیمه خام علاوه بر موارد مذکور و همچنین علاوه بر موارد مندرج در تصویبنامه شماره ۵۹۱۵۶ هیأت وزیران در مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی (مسوول)، صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پیشنهاد و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسب به وصول منابع حاصل از این بند و حقوق ورودی (مطابق بند د ماده یک قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/۸/۱۳۹۰) همه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی، اقدام و منابع حاصل را به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۸ جدول شماره ۵ این قانون واریز کند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری امروز (چهارشنبه، ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱) لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را به مجلس تقدیم کرد. این لایحه دومین لایحه بودجه ای است که دولت سیزدهم تدوین و به مجلس تقدیم کرده است. بر اساس ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور از حیث منابع و مصارف افزون بر ۵۲ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال است.

 

دیدگاهتان را بنویسید