240304

فراوری ۵۵ درصد مواد معدنی استخراجی در گناباد

دنیای معدن-رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: ۵۵ درصد مواد معدنی استخراجی در گناباد فرآوری می شود.

به گزارش دنیای معدن؛ هادی ایزدی افزود: از مجموع ۵۱۰ هزار تن استخراج سالیانه معادن گناباد، ۵۵ درصد آن در شهرستان فرآوری و بقیه مواد به صورت خام، برای فرآوری به شهر های دیگر فرستاده می شود.

وی کمبود واحد های فرآوری را از مشکلات مهم در بخش معدن گناباد عنوان کرد و گفت: با افزایش این سری واحد ها خام فروشی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد خاطر نشان کرد: اداره صنعت و معدن و تجارت با پرداخت تسهیلات از واحد های متقاضی سرمایه گذاری در زمینه فرآوری مواد معدنی حمایت می کند.

وی افزود: مقادیر زیادی مواد معدنی و ۲۵۰ هزار تن خاک و سنگ، سالانه در شهرستان گناباد استخراج می شود که برخی از این مواد به خصوص "کائولن" به دلیل نبود صنایع فرآوری به صورت خام برای مصارف واحد های تولیدی به دیگر نقاط کشور ارسال می شود.

ایزدی گفت: تولید کائولن ازجمله قابلیت های خاص گناباد به شمار می رود و واحد های استخراج کائولن در گناباد ملزم به راه اندازی واحد فرآوری این مواد شده اند و با راه اندازی واحد تولید کاشی در این شهرستان در آینده نزدیک، سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن کائولن، معادل ۷۰ درصد تولید شهرستان در این واحد مصرف می شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد همچنین با اشاره به شناسایی ۱۴ نقطه برای اکتشاف و استخراج مواد معدنی در گناباد افزود: این نقاط امیدبخش معدنی، بیشتر در زمینه های مس، سرب، آهن، منگنز و ... هستند که مطالعات آن سال های گذشته در این شهرستان انجام و یا دردست انجام است.

ایزدی گفت: یکی از نتایج مهم مطالعات در این نقاط معدنی در گناباد آغاز عملیات اکتشاف معدنی باهمکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از ۲ هفته گذشته در حوالی روستای "نجم آباد" این شهرستان است.

وی یادآور شد: بیشتر معادن این شهرستان از نوع کانی غیرفلزی هستند و با توجه به اینکه معادن گناباد ظرفیت استخراج کانی های فلزی را دارد و ارزش اقتصادی معادن فلزی زیاد است، برای رونق چرخه معادن این شهرستان به دنبال اکتشاف معادن فلزی از جمله مس، سرب، آهن، منگنز و امثال آن هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید