239446

سهم کرمان از حقوق دولتی معادن فقط 3 درصد

دنیای معدن: استاندار کرمان : امسال ۸۰۰ میلیارد تومان برای تبصره ۶ قانون معادن در نظر گرفته شد که ۵۱۰ میلیارد تومان آن یعنی معادل سه درصد از حقوق دولتی به استان می رسد.

به گزارش دنیای معدن، محمدمهدی فداکار در نشست شورای معادن کرمان افزود: سهم این استان از محل تبصره ۶ (بازگشت ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان ها) در سال های اخیرهیچ زمان به یک درصد نرسیده بود.

وی اظهار داشت: معادن ظرفیت بزرگی در توسعه استان کرمان محسوب می شود اما متاسفانه تبصره پنج قانون معادن برای حمایت از استان های معدنی نیز حذف شده است.

وی اضافه کرد: قانون معادن برای استان کرمان حیاتی است و معاون معدنی این وزارتخانه باید کرمانی باشد زیرا این استان با اختلاف، در رتبه نخست معادن کشور قرار گرفته است و بیش از ۶۵ درصد حقوق دولتی معادن را کرمان می پردازد.

استاندار کرمان افزود: مالیات کرمان امسال به رقم ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و ۱۲۸ درصد افزایش یافته، افزایش مالیات امسال به نحوی بوده که در سال های آینده به سختی می توانیم تعهدات دولت را در این حوزه انجام دهیم.

فداکار گفت: کرمان در حوزه مس عقب افتادگی تاریخی بسیاری دارد، زیرا سالها است که تولیدات مس این استان در عدد ۲۵۰ هزار تن باقی مانده و اگر برنامه یک میلیون تن محقق شود، این صنعت ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور خواهد داشت لذا مس صنعتی آینده دار است.

وی افزود: فروش ۴۵ هزار میلیارد تومانی مس به تنهایی ۲ برابر صنایع فولادی گل گهر است اما در حوزه صنایع پایین دستی مس هنوز اتفاقی نیفتاده و ما پس از تولید کاتد، فقط حمل و نقل را داریم که محصولات تولیدی از استان کرمان خارج می شود و شرکت ها می توانند در این زمینه کارهای بزرگی انجام دهند.

استاندار کرمان گفت: کرمان در حال تبدیل شدن به رتبه نخست فولاد کشور است زیرا تولید فولاد در کرمان تبدیل به یک فرهنگ شده و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی گفت: همچنین کاری بزرگی در حوزه آب استان کرمان انجام شده و آب خلیج فارس پس از انتقال به این استان تا چادرملو یزد رفت و بار بزرگ استفاده صنایع از آب کرمان از دوش این استان برداشته شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید