238955

در حاشیه جلسه هیأت دولت؛

فاطمی‌امین: کاهش تورم تولیدکننده بخش معدن موجب کاهش قیمت مواد اولیه شده است

دنیای معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تورم تولیدکننده در بخش معدن در بهار ۲۷ درصد بوده که در تابستان به ۱۳ درصد رسیده و تورم تولیدکننده صنعتی هم از ۴۶ درصد به حدود ۲۷ درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در بخش تولید است.

به گزارش دنیای معدن، «سید رضا فاطمی‌امین» در حاشیه نشست روز چهارشنبه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نرخ رشد تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی که در بورس هستند و ۵۰ درصد تولید را انجام می‌دهند و به لحاظ اینکه بنگاه بزرگی هستند، بنگاه‌های بالادستی و پایین‌دستی‌ را هم فعال می‌کنند، در شهریور امسال ۶.۵ درصد نسبت به سال گذشته بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشبختانه این عدد که در در تیر ماه ۵۵.۸ و مرداد ماه ۶.۵ بوده، در مهر ماه به ۷.۷ درصد رسیده که عدد بسیار مناسبی در رشد تولید بخش صنعت و معدن است و موجب کاهش تورم تولیدکننده هم می‌شود.

فاطمی‌امین ادامه داد: ما یک تورمی داریم که مربوط به مصرف‌کننده و اقلامی می‌شود که مردم و خانوارها استفاده می‌کنند و تورم دیگر هم مربوط به تولیدکننده است که مفهوم آن تورم و قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز شاهد روند کاهشی در تورم تولیدکننده هستیم، توضیح داد: تورم تولیدکننده در بخش معدن در بهار امسال ۲۷ درصد بوده که در تابستان به ۱۳ درصد رسیده و تورم تولیدکننده صنعتی هم از ۴۶ درصد به ارقام قریب ۲۷ درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در بخش تولیدکننده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضع این وزارتخانه در خصوص همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت برای تعطیلی درگاه‌های پرداخت فاقد نماد، گفت: ما براساس مقررات و قوانین موظف هستیم که این نماد را داشته باشیم و این نماد یک استاندارد عملکرد است، نه مجوز کسب و کار.

فاطمی‌امین ادامه داد: برخی‌ به اشتباه تصور می‌کنند این نماد مجوز کسب و کار است و باید مقررات‌زدایی شود در حالی که این نماد مانند علامت استاندارد است؛ همانطور که بی‌معنی است اگر بگوییم علامت استاندارد روی کالایی نخورد، همان‌قدر بی‌معنی‌ست که بگوییم این نماد در سایتی درج نشود.

وی اضافه کرد: اتفاقاً این نماد یک ابزاری است که برای کنترل پولشویی و تقلب و تخلفات است و الزام اینکه درگاه پرداخت این نماد را داشته باشند، الزام بانک مرکزی است که کاملاً درست است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که مسئولین وزارت نیرو معتقدند با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی که اخیراً کشور را فرا گرفته، ضرورت دارد در تولید کالاهای ملی، استانداردهای مصرف آب و انرژی بیشتر توجه شود اما وزارت صمت در این مدت هیچ تلاشی در این خصوص نکرده، گفت: احتمالاً کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند، مطلع نیستند. اتفاقاً یکی از پروژه‌هایی که به‌صورت متمرکز پیگیری می‌کنیم نوسازی واحدهای صنعتی است؛ زیرا الکتروموتورها بخش زیادی از برق را مصرف می‌کنند و اقدامات ما در نوسازی الکتروموتورهای واحدهای صنعتی تغییرات زیادی در الگوی مصرف ایجاد کرده است.

فاطمی‌امین یادآور شد: در حوزه لوازم خانگی هم این استانداردها سفت و سخت است و ما در محصولاتی مانند کولرهای گازی که برق مصرف می‌کنند، به سمت کاهش مصرف می‌رویم و از این روند حمایت می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید