238346

لزوم توجه به صلاحیت فنی در حوزه اکتشاف معادن

دنیای معدن-یک کارشناس حوزه حقوق معادن گفت: مبنای توسعه معدنکاری اکتشاف است و برای اجرای دقیق عملیات معدنی صلاحیت علمی و فنی بیش از صلاحیت مالی اهمیت دارد.

به گزارش دنیای معدن،  آقای سیدمحمدصادق سیدحسینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما افزود: تا زمانی که شناسایی دقیق و علمی نسبت به ذخایر معدنی وجود نداشته باشد، عملیات معدنی به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه، موجب افزایش هزینه معدنکاری و هدررفت منابعی که معدنکار صرف می‌کند، می‌شود.

وی با بیان اینکه عمیق‌تر شدن اکتشاف در معادن، نیازمند توجه بیشتر به مباحث فنی و علمی است، گفت: براساس قانون معادن، برای صدور پروانه اکتشاف معدن صلاحیت فنی و مالی باید همزمان مورد توجه قرار گیرد، اما در حال حاضر در روند اجرا، بحث علمی تحت الشعاع بحث مالی قرار گرفته و مبنا قرار دادن گردش حساب و تمکن مالی برای صدور پروانه اکتشاف موجب شده تا بسیاری از متخصصان حوزه معدنکاری نتوانند به حوزه اکتشاف ورود کنند.

این کارشناس حوزه حقوق معادن با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در بحث اکتشاف علمی و فنی معادن، افزود: در فعالیت‌های معدنی، به هر میزان اکتشاف علمی‌تر انجام شود و در این فرآیند ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد، به همان میزان بهره برداری از معادن افزایش و هزینه‌ها و آسیب به معادن کاهش می‌یابد. 

 

سیدحسینی همچنین به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف معادن برای بهره برداری مؤثر از ظرفیت معادن کشور اشاره کرد و گفت: هزینه بالای اکتشاف موجب شده افرادی که صلاحیت فنی و مالی دارند، نتوانند به حوزه معدنکاری ورود کنند که برای رفع این مشکل به جای در اولویت قرار دادن توان مالی افراد، می‌توان به روش‌های مختلف هزینه‌های اکتشاف را کاهش داد تا افراد بدون در اختیار گرفتن معادن به سرمایه گذاری در بحث اکتشاف و بهره برداری معادن ترغیب شوند.

 

وی توجه به اجرای دقیق و درست قانون معادن را ضروری دانست و افزود: قانون معادن از حیث اجرا نیاز به توجه جدی دارد و برای آنکه بتوان از ظرفیت‌های معدنی کشور بهره برداری مناسب را انجام داد، سیاست گذاران و قانونگذاران باید تمرکز و توجه بیشتری بر اجرا و نظارت بر اجرای قانون داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید