237473

هوشمندسازی معادن از رویا پردازی تا واقعیت ها

دنیای معدن: بخش معدن در کشور تلاش می کند تا با عبور از تفکر و مدیریت سنتی به سمت معدنکاری هوشمند برود و در نتیجه این اتفاق شاهد افزایش بهره وری، کاهش هزینه تولید و افزایش قدرت رقابت باشد. اما در این بین گلوگاه هایی وجود دارد که می تواند تحقق این هدف را به تاخیر اندازد.

به گزارش دنیای معدن، بخش معدن در دنیا امروز به سمت هوشمند سازی هرچه بیشتر در حرکت است. موضوعی که توانست با کاهش حوادث وافزایش زمان، میزان بهره وری در معادن را افزایش دهد.

هوشمندسازی در معادن می تواند در بخش های مختلفی از اتوماسیون های صنعتی تا کامیون های خودران و در نهایت ورود به بلاک چین مورد بررسی قرار بگیرد.

حالا بخش معدن کشور نیز در تلاش است تا با ورود به این عرصه خود را به تغییرات جهانی برساند. پیش بینی برخی کارشناسان این است که باشرایط فعلی در صورت همراهی مدیران معدنی و رفع برخی چالش ها می توان تا ۱۵ سال دیگر به جایگاه فعلی شرکت هایی همچون واله وریوتینتو رسید. اما تا چه اندازه تحقق این موضوع به واقعیت نزدیک است؟

بهتر است نگاهی به بخش معدن و زیرساخت های فعلی آن انداخته و مطابق آن دستیابی به این هدف را بررسی کرد.

امروز بخش معدن در حالی به دنبال هوشمند سازی است که نبود تکنولوژی های روز دنیا باعث شده تا در بخش اکتشافات با عقب ماندگی مواجه شده و صنایع پایین دستی برای تامین مواد اولیه با نگرانی هایی روبرو شوند.

البته بخشی از این موضوع را می توان به تصمیم گیری های نادرست و غیر کارشناسی تعمیم داد. به عنوان مثال در حالی برای هوشمند سازی در بخش معدن برنامه ریزی می کنیم که امروز معادن کوچک و متوسط به دلیل تصمیم وزارت صمت مبنی بر عدم واردات ماشین آلات معدنی درمعرض تعطیلی قرار گرفته اند. درواقع سوال اصلی آن است بخش معدنی که امروز در حال تبدیل شدن به گورستان ماشین الات فرسوده است آیا میتواند به این سرعت به سمت هوشمند سازی رفته و آن را محقق کند؟

اما موضوع دیگر در این بین تغییر نگاه مدیران معدنی است. مدیرانی که سال هاست با معدنکاری سنتی خو گرفته اند حال چطور می توانند به سرعت خود را به دست تغییرات تکنولوژیکی سپرده با سرعت پیشرفت آن همراه شوند؟ بدون شک تا پیش از بستر سازی برای این تغییر نگاه، نمیتوان چندان به این هوشمندسازی امیدوار بود.

اما در این بین بسترهای فناوری و اطلاعات یعنی IT و همچنین اینترنت نقش بسزایی در تحقق این موضوع ایفا می کند. امروز در حالی برای هوشمندسازی معادن برنامه ریزی و همایش و نشست هایی برگزار می شود که پوشش اینترنت با مشکلاتی همراه است.

به عنوان مثال هنوز دربرخی معادن کشور تلفن همراه قابلیت آنتن دهی ندارد، درنتیجه تامین این زیرساخت خود از مشکلات جدی است که می تواند تحقق این برنامه رابه تاخیر اندازد. در کنار موارد یاد شده فراموش نکنیم که وضع تحریم ها و عدم دسترسی به تکنولوژی و تجهیزات روز دنیا می تواند این برنامه را دستخوش تغییرکند.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید