236892

اینترنت اشیا در معادن دیجیتال

دنیای معدن: امروزه اهمیت معدن‌کاری دیجیتال در جوامع مدرن دوچندان شده است. مزایای بی‌‌‌شمار تاثیر انقلاب صنعتی چهارم بر معادن به حدی چشمگیر است که کشور‌‌‌های معدن‌‌‌خیز را ملزم به توسعه فناوری‌‌‌های نوین در معادن خود کرده است. اینترنت‌اشیا (IOT) یکی از فناوری‌‌‌هایی است که برای تسهیل امور روزمره مردم و افزایش بهره‌‌‌وری و امنیت در صنایع، متولد شده است. اینترنت‌اشیا نوعی فناوری قابل ارتقاست که هر شخص یا شرکتی می‌‌‌تواند با استفاده از خلاقیت خود اقدام به توسعه آن کند. در کشورهایی که از اینترنت نسل پنجم بهره می‌‌‌برند، مردم از اینترنت‌اشیا در خانه و محل‌‌‌ کار برای تسهیل امور استفاده می‌کنند. اما زمانی‌‌‌که برای اولین‌‌‌بار این تکنولوژی در صنایع به کار گرفته شد، تاثیرات شگرف خود را به نمایش گذاشت.

به گزارش دنیای معدن، استفاده از این فناوری در معادن حاصل خلاقیت معدن‌کاران بوده است. اینترنت‌اشیا می‌‌‌تواند از مرحله اکتشاف تا فرآوری، همراه زنجیره باشد. به‌عنوان مثال، در مرحله حفاری می‌‌‌توان دستگاه‌‌‌های مربوطه را برای شناسایی درز‌‌‌ها و محل مناسب حفاری، به این تکنولوژی مجهز کرد تا داده‌‌‌ها با کمترین خطا به دست مهندسان معدن برسد. در معادن مدرن، برای کاهش خطای محاسباتی و افزایش سرعت انجام عملیات معدنی در حفاری و مراحل بعد، از «هوش مصنوعی» استفاده می‌شود که نتایج درخشان آن امروزه قابل مشاهده است.

از طرف دیگر اینترنت‌اشیا می‌‌‌تواند به اتوماسیون کامل در معادن منجر شود. تجربه اتوماسیون زنجیره تولید و استفاده از ماشین‌‌‌آلات خودران در معادن نشان داده است که بازدهی و ایمنی به‌مراتب افزایش می‌‌‌یابد. سیستم اتوماسیون و نظارت بر بخش‌‌‌های مختلف معدن، داده‌‌‌های مربوط به فعالیت این بخش‌‌‌ها را به پیمانکار ارسال و به وی کمک می‌کند تا بخش‌‌‌های معیوب را شناسایی کند و به رفع یا کاهش مشکلات موجود در معدن بپردازد. ماشین‌‌‌های خودران نیز به افزایش ایمنی کمک می‌کنند. با این فناوری اپراتور در نقطه‌‌‌ای امن ماشین را به سمت حفره‌‌‌های عمیق و پرخطر هدایت می‌کند تا عملیات معدن‌کاری بدون کوچک‌ترین خطری برای انسان پیگیری شود.

البته به دلیل افزایش حجم داده‌‌‌های معدنی، گاهی کنترل، نظارت و حفظ امنیت این داده‌‌‌ها برای اپراتور‌‌‌ها دشوار می‌شود. یکی از خطرات مربوط به اینترنت‌اشیا، چالش ایمنی سایبری است. در واقع گاهی مزایای این فناوری می‌‌‌تواند به معایب آن تبدیل شود. داده‌‌‌های شفاف و منظمی که این تکنولوژی در اختیار شرکت‌‌‌ قرار می‌دهد، می‌‌‌تواند با همان نظم و دقت به سرقت برود و در اختیار شرکت رقیب قرار گیرد. فعالان معدنی این چالش را با استفاده از تکنولوژی نوظهور دیگری برطرف کرده‌‌‌اند. «بلاک‌چین» امروزه به عنوان دفتر اسناد امن صنایع معدنی شناخته شده است. معادن نیز برای حفظ امنیت اطلاعات خود به سمت استفاده از این فناوری حرکت می‌کنند.

اولین دوره همایش معدن‌کاری دیجیتال در راستای به‌کارگیری تکنولوژی‌‌‌های نوین صنعت معدن‌کاری، به همت گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» و با معرفی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌‌‌های پیشرو در این زمینه و آموزش مفاهیم و مقدمات معدن‌کاری دیجیتال طی روزهای ۲۱ تا ۲۳شهریورماه سال‌جاری به صورت حضوری در هتل   المپیک تهران برگزار خواهد شد. افرادی که تمایل به حضور در این همایش دارند، می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۷۱۰۱۸۰، ۴۲۷۱۰۱۸۶ و ۴۲۷۱۰۱۸۹ تماس حاصل کرده یا برای کسب اطلاع بیشتر به سایت events.den.ir مراجعه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید